Урок № 66 Л. КИСЕЛЬОВ. «ДОДОМУ». ПАТРІОТИЧНИЙ МОТИВ ВІРША. «КАТЕРИНА». ВСЕЛЮДСЬКЕ І НАЦІОНАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ ОБРАЗУ УКРАЇНСЬКОЇ МАДОННИ
Мета: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Кисельова, зокрема зосереджуючи увагу на ідейно-художньому аналізі віршів «Додому», «Катерина»; вміти характеризувати образ Катерини; розвивати естетичні відчуття і смак; уміння грамотно висловлювати власні думки про вірші письменника; робити аналіз його творів; формувати власну позицію у процесі пізнання і вивчення; виховувати повагу до мистецтва слова, культури рідного краю, його природи; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Л. Кисельова, фотоматеріали про Київ і Москву, бібліотечка поетичних творів письменника; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Міні-конкурс на кращого виконавця поезії Л. Кисельова напам’ять
Критерії оцінювання (виразність, емоційність, дотримання регламенту...).
III. Актуалізація опорних знань
Літературна вікторина «Знайомий нам Л. Кисельов»
• Місто народження майбутнього письменника. (Київ)
• Назва факультету, де навчався Леонід Володимирович. (Іноземних мов)
• У яких журналах друкувалися вірші Л. Кисельова російською мовою, коли він навчався у десятому класі? («Новый мир», «Радуга»)
• Через що перестали друкувати поетичні твори Леоніда Володимировича? (Після «скандальної сенсації» вірша «Цари»)
• Коли письменник творив свої поезії українською? (В останній рік свого життя)
• До якого роду, за словами І. Дзюби, належала родина Л. Кисельова? («Українофільського»)
• Журнали, в яких друкувалися українські поезії Леоніда Володимировича. («Дніпро», «Ранок», «Вітчизна»)
• Назвіть посмертну двотомну збірку Л. Кисельова, що вийшла у 1970 р. («Стихи. Вірші»)
• До якої історичної особи письменник виявив зневагу у своєї поезії? (Петра І)
• Назва міста, де навчався Л. Кисельов. (Київ)
• В якому році читач мав можливість ознайомитися із збіркою поета «Последняя песня. Остання пісня»? (1979)
• Хто охарактеризував Л. Кисельова: «.Він ставив на карту всього себе, свою душу і долю»? (І. Дзюба)
ІV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку
1. Опрацювання вірша Л. Кисельова «Додому»
1.1. Виразне читання твору.
1.2. Тема: відліт ліричного героя з Москви до рідного Києва та його сум за російською столицею.
1.3. Ідея: уславлення любові до рідного краю, міста, домівки; пошани до Москви.
1.4. Основна думка: де б людина не була, але вона завжди прагне повернутися додому в рідне місто, родину.
1.5. Жанр: громадянська поезія.
1.6. Художні особливості твору.
1.7. Бесіда за питаннями.
• Яке значення в житті для кожної людини має рідна домівка? Свої міркування обгрунтуйте.
• Прокоментуйте народне прислів’я «Де хліб-сіль-каша, там домівка наша».
• Що вам відомо про Москву — столицю Росії?
• Чому герою твору шкода залишати Москву? Яких національних героїв ви знаєте? Як наш народ їх шанує і пам’ятає?
• Хто такий Б. Хмельницький? З якої нагоди йому встановлено пам’ятник у Києві?
• Чим для ліричного героя є Москва, Київ?
• Дослідіть, як у творі сучасне перемежовується з минулим?
• Що ви відчули під час читання цієї поезії?
• Чому варто пам’ятати про рідну домівку, батьків?
2. Ідейно-художній аналіз поезії Л. Кисельова «Катерина»
2.1. Виразне і вдумливе читання вірша.
2.2. Тема: розповідь про Катерину сучасну і Шевченкову.
2.3. Ідея: уславлення жіночої цнотливості, краси, працьовитості, щирості, здатності витерпіти будь-які страждання.
2.4. Основна думка: Катерина, як і Україна, протягом історії мають однакову долю, відчули на собі всі життєві випробування, намагалися долати труднощі.
2.5. Жанр: поезія з оптимістичним, життєстверджуючим пафосом.
2.6. Художні особливості твору.
Епітети: «барвні сни», «біле поле», «біле небо», «сніжне небуття», «біла Катерина».
Порівняння: «небо, мов велике коло».
Метафори: «небо летить», «вилами розхитували трони», «буде жити Україна... в хлібі, в снах...»
Звертання: «не співай, поете...»
2.7. Бесіда за питаннями.
• Чому Л. Кисельов вважає, що Україна живе в теплім хлібі, у снах дітей?
• Який колір переважає у поезії? Про що він свідчить?
• Чим викликаний біль сучасної Катерини під час її ходи по Україні?
• Яким був шлях наших предків?
• Що вам відомо про життя Т. Шевченка?
• Як відомо, сестру Т. Шевченка звали Катериною. Чи пов’язано це із назвою твору Л. Кисельова?
• В чому полягає вселюдське та національне значення української Мадонни Л. Кисельова?
2.8. Орієнтовний план до характеристики образу Катерини.
1) Катерина — українська Мадонна.
2) Риси характеру героїні:
а) цілеспрямована;
б) рішуча;
в) волелюбна;
г) впевнена в собі.
3) Місія Катерини.
4) Сучасна і Шевченкова Катерина.
VI. Підсумок уроку
Скласти сенкан: І варіант — «Рідна домівка»; ІІ варіант — «Катерина- Україна».
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Знати ідейно-художній зміст твору М. Трублаїні «Шхуна «Колумб» (позакласне читання).