Розробки уроків - ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ 4 клас ІІ семестр - (за підручником В.О. Науменко) - 2015 рік

У КРАЇНІ ГУМОРУ

Гумористичні твори

Урок 92. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ «У КРАЇНІ ГУМОРУ». ЖАРТІВЛИВІ ВІРШІ. ГРИЦЬКО БОЙКО. ХВАСТУНЕЦЬ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом Грицька Бойка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення школярів, пізнавальні інтереси; виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра «Дуель»

Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики «Повтори і пригадай» (с. 113).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.

— Прочитайте його назву.

— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?

— Які за жанром твори ми будемо вивчати?

— Твори яких авторів будемо читати?

— З ким із них ми вже знайомі?

— А з ким познайомимося?

— Сьогодні ми ознайомимося з творчістю Грицька Бойка.

— Пригадайте твори Грицька Бойка. Які вони за настроєм?

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

— Народився письменник 5 вересня 1923 року в селі Оленівка на Донеччині в сім’ї службовця. Після закінчення сільської семирічки він учився в Оле- нівській рудниковій школі, яка знаходилась досить далеко. Тому хлопцеві щодня доводилося вставати о четвертій ранку, кілька кілометрів йти пішки до станції, а вже звідти їхати робочим поїздом до школи. І не здавалося, що важко, адже тяга до знань була безвимірною. Звісно, Грицько Бойко писав у своїх творах про рідний край — Донеччину, про героїчну працю шахтарів. Це збірки «Будем шахтарями», «Ми з Донбасу», «Шахтарочка».

В інших творах він розповідав дітям про їхніх ровесників за рубежем: «Два хлопчики Сміти», «Славків гість», «Діти Чілі». Є серед написаного Грицьком Бойком і п’єси-казки: «Космічна подорож» та «Про Андрійка і Терпця». Популярним жанром у поета були також скоромовки-спотиканки та загадки. Вони змушують сміятися і думати, збуджують цікавість та увагу.

Із захопленням Грицько Бойко працював для дошкільнят. Для них він написав коротенькі веселинки та мініатюри. Вони не тільки бавлять малечу, а й несуть цікаві відомості про життя, природу, допомагають пізнавати довкілля.

Грицько Бойко — не тільки поет-гуморист, а й поет-перекладач. Для українських дітей він переклав твори С. Маршака, К. Чуковського, А. Барто, С. Михалкова, а також інших поетів.

Знаний Грицько Бойко і як поет-пісняр. Він написав понад 400 пісень, переважно для дітей. Відомі українські композитори А. Кос-Анатольський, А. Філіпенко, Ю. Рожавська, А. М’ясков поклали чимало його творів на музику. Великою популярністю користувалися його «Ніченька-чарівниченька» (композитор І. Поклад), «Вишневий цвіт» (композитор В. Верменич). Класикою стали створені ним з Аркадієм Філіпенком «На місточку» та «Соловейку, щебечи!». Ці пісні записав з дитячим хором відомий в усьому світі співак з України Іван Семенович Козловський.

2. Фізкультхвилинка

Кіт збирався до роботи

Та завадили турботи:

Треба висушить хвоста,

Накрутити вуса,

Почесати живота.

І помити писок.

Цілий день такі турботи,

Що не встигнеш до роботи!

3. Опрацювання вірша Грицька Бойка «Хвастунець» (с. 114-115)

1) Виразне читання вірша вчителем.

— Чи сподобався вам вірш?

— Який настрій він викликав?

2) Словникова робота.

Читання кожної колонки згори вниз («луною» за вчителем) і знизу вгору («буксиром» із сусідом по парті)

Язик

ящірка

хвалько

мерщій

полюбляє

хвалитися

хвастунець

спіткнувся

— Доберіть синоніми до слова мерщій (миттю, швидко).

— Серед поданих слів знайдіть спільнокореневі. (Хвалько, хвалитися)

3) Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.

— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— З якою інтонацією прочитаєте слова Толі?

— З якою — слова автора?

4) Виразне читання вірша учнями.

— Кого назвали у вірші хвастунцем?

5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Куди ішли діти?

— Що сказав Толя?

— Хто несподівано з’явився на дорозі?

— Якою була реакція Толі на появу ящірки?

— Як ви розумієте значення вислову «прикусити язика»?

Прикусити язика (жарт.) — утриматися від висловлювань; замовкнути.

6) Гра «Диктор телебачення».

Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.

7) Гра «Добери риму».

Молодець — ... (хвастунець).

На став — ... (сказав).

Не хвалюся — ... (не боюся).

З дороги — ... (під ноги).

У тривозі — ... (на дорозі).

Навтік — ... (язик).

Полюбляє — ... (прочитає).

Є така — ... (язика).

8) Робота за ілюстрацією.

— Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.

— Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?

— Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів вірша?

— Яким рядкам вірша відповідає ілюстрація?

— Які малюнки створили б ви за сюжетом вірша?

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

— Який характер цього твору?

— Який настрій панував сьогодні на уроці?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати виразно вірш (с. 114-115).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 95

1. Робота над скоромовкою

Йшов журавлик на лужок,

Вбрався в жовтий кожушок.

Кажуть бджілка і жучок:

— Дуже гарний кожушок.

2. Гра «Склади віршик»

— Складіть віршик за поданими римами:

____ зернята

____ бились

____ курчата

____ поживились

____ питати

____ крука

____ набрати

____ наука

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 97

1. Робота над скоромовкою

Гра «Дощик»

Діти читають хором.

•  Накрапає дощ (тихо).

•  Дощ пускається сильніше (голосніше).

•  Злива (голосно).

•  Дощ слабшає (тихіше).

•  Дощ припинився (читання припиняється).

Бобре, друже, друже бобре,

Міст зробив ти дуже добре:

Не бредуть бобри у брід,

Майстрові кричать: «Привіт!».

2. Гра «Зроби веселинку»

ХУДОЖНИЦЯ

Малювала тигра внучка:

Замість тигра вийшла... (Жучка).

От Кіндрат, так Кіндрат!

Зуб зламав об... (мармелад).

Кіт-рибалка у човні

Мріє на світанні:

— От якби зловить мені

Карася в... (сметані).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 98

1. Робота над скоромовкою

Гра «Дощик»

Діти читають хором.

•  Накрапає дощ (тихо).

•  Дощ пускається сильніше (голосніше).

•  Злива (голосно).

•  Дощ слабшає (тихіше).

•  Дощ припинився (читання припиняється).

Помережить морозець Для Миколки комірець.

Намалює для Мар’янки Квіти маку і рум’янку.

2. Гра «Звуконаслідування»

— Забивайте цвяхи: Гбду! Гбдо! Гбде! Гбди! Гбда! Гбді! Гбді!

— Імітуйте кінський тупіт: Птку! Птко! Птка! Птки! Птке! Птки!

— Кидайте уявні тарілки партнерові: Кчку! Кчко! Кчке! Кчка! Кчки! Кчки!