У КРАЇНІ ДИТИНСТВА
Жанри прози
Урок 91. ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА РОЗДІЛОМ «У КРАЇНІ ДИТИНСТВА»
Мета: узагальнити знання учнів за прочитаним розділом «У країні дитинства»; вчити порівнювати, співставляти прочитані твори; розвивати творчі здібності школярів, уміння узагальнювати, висловлювати оцінні судження; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 84)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного і стисло переказують уривок з повісті Олександра Дерманського «Чудове чудовисько» «Чемпіон з Баранців».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми завершуємо вивчати розділ.
— Пригадайте його назву.
— Розгорніть зміст підручника.
— Знайдіть вивчений розділ.
— Яким твором починається розділ?
— Яким завершується?
— Назвіть свій улюблений твір.
— Чим він вам сподобався?
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Чи уважний ти читач?»
Тестування
1. Хто заблукав у лісі?
а) Ксеня і Василь;
б) Катруся і Василь;
в) Ксеня і Славко.
2. На яке свято поспішала дівчинка, коли її вдарили сніжкою?
а) 8 Березня;
б) Святого Валентина;
в) новорічний карнавал.
3. Як називалася книга, яку тато подарував Славкові?
а) «Життя тварин»;
б) «У світі тварин»;
в) «Пригоди тварин».
4. Кому тато прилаштував гойдалку?
а) Тарасикові та Ані;
б) Тарасикові та Тетянці;
в) Віталикові та Тетянці.
5. Яку ріку оспівував у своїх творах Олександр Довженко?
а) Сулу;
б) Десну;
в) Дністер.
6. Як звали маленьку лісничиху?
а) Оля;
б) Тетянка;
в) Улянка.
Відповіді: 1а; 2в; 3а; 4б; 5б; 6в.
2. Фізкультхвилинка
3. Робота в групах
— З’єднайте назву твору з автором.
Борис Грінченко | «Славко і жако» |
Олесь Донченко | «Чудове чудовисько» |
Михайло Слабошпицький | «Дикі каченята» |
Василь Чухліб | «Ксеня» |
Олександр Дерманський | «Дівчинка над струмком» |
4. Гра «Пригадай твір і його автора»
• Але бігти серед густо порослих кущів, за руки побравшись, було зовсім погано. Ми ще трохи пробігли, поки обоє, спіткнувшись за коріння, попадали додолу. (Борис Грінченко «Ксеня»)
• Гірка була досить крута й слизька. Видертись не неї куди було легше, ніж спуститися. (Всеволод Нестайко «Троє за парканом»)
• По дорозі додому батько розпитував Славка, що ж він тепер знає про Африку. І Славко розповідав усе вичитане в книжках. (Михайло Слабошпицький «Славко і жако»)
• І справді — з верби летіли парашутики чи жовті кульбабки. Поплюхалися у воду і... запищали. Та це ж каченята! (Василь Чухліб «Дикі каченята»)
• На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою, яка звивалася між старезних дубів, ішла дівчинка років тринадцяти. (Олесь Донченко «Дівчинка над струмком»)
• Я лежу на возі. Навколо, спинами до мене, дід і батько з косарями. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер. (Олександр Довженко«Зачарована Десна» )
• — Е, а я чемпіон лісу з пластилінових баранців,— й бровою не повівши, вигадало чудовисько, спритно залазячи на підвіконня. (Олександр Дер- манський «Чемпіон з Баранців»)
5. Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще читання з пам’яті описів з прочитаних уривків повісті «Лісничиха».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Мені було цікаво...
• Свою роботу на уроці оцінюю...
• Урок завершую з... настроєм.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання рубрики «Повтори і пригадай» (с. 113).