З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ЛЕГЕНДИ. БАЙКИ. П'ЄСИ (продовження)
П'єси
Урок 53. ПІДСУМОК ЗА РОЗДІЛОМ «ЛЕГЕНДИ. БАЙКИ. П'ЄСИ»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за розділом «Легенди. Байки. П'єси»; вчити порівнювати, співставляти прочитані твори, розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читання чистомовки-добавлянки
Ма-ма-ма — прийшла холодна зима.
Те-те-те — снігу намете.
Ем-ем-ем — саночки візьмем.
Дем-дем-дем — на гірку підем.
2. Робота над скоромовкою
Їхав грудень возом,
Віз мішок морозу,
До морозу криги,
А до криги снігу.
3. Гра «складаємо казочку»
— Складіть казку, доповнюючи текст словами з трьох букв.
Жив був (дід). У нього болів (зуб). Зайшов він у (дім). Хотів з’їсти (сир). Раптом прилетіла (оса). Вона вкусила діда за (ніс). Потім хотіла скуштувати (мед). Але побачила, що там сидить (жук). Старенький зі злостю вдарив ногою (м’яч). Він потрапив жукові в (око). Жук образився і полетів у (ліс). От і казочці кінець, а хто її складав, той молодець.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного і розповідають про улюбленого героя з п’єси-казки Лесі Мовчун «Горіхові принцеси».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Який розділ ми закінчили вивчати?
— Сьогодні ми пригадаємо твори, які читали в цьому розділі, перевіримо свої знання.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Назви жанр твору»
«Лада Прекрасна» | літературна казка |
«Горіхові принцеси» | легенда |
«Бременські музиканти» | байка |
«Коник-стрибунець» | п’єса-казка |
2. Гра «упізнай героя»
• Казка в житті довго-довго тривала.
Принц одружився з Джоан. А Ніколь
Взяв за дружину могутній Король. (Казкар)
• Проспівав ти літо боже —
Вдача вже твоя така,—
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака! (Мурашка)
• Я повернуся тоді, коли зорі загоряться ясним промінням, коли сонце вийде із-за хмар, коли оживуть ріки, а пустині хвилюватимуть золотим колосом, коли гори зазеленіють, а люди знову стануть великою ріднею. (Лада)
• Біля печери ліщина росте.
Вийдемо, люба, горішків нарвати. (Ніколь)
• Чуєш — в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй,порадь, земляче,
Як се лихо перебуть! (Коник)
Фізкультхвилинка
3. Гра «Повтори і пригадай»
— Прочитайте, вставляючи пропущені слова.
Скрізь, де її кличуть, з’являється до людей — світла, мов..., прозора, наче..., чарівна, як...
— Про кого так сказав автор?
— Чому письменник обрав саме такі слова?
4. Гра «Доповни речення»
• Народне оповідання казкового, фантастичного характеру про життя й діяльність визначної особи або незвичайну, важливу подію — ... (легенда).
• Невеликий за обсягом віршований твір з повчальним змістом — ... (байка).
• Твір, призначений для постановки на сцені,— ... (п’єса).
• Примітки автора щодо зовнішності й поведінки дійових осіб, а також щодо обставин дії, які подаються в дужках або окремими рядками,— ... (ремарки).
— Для чого в тексті п’єси потрібні ремарки?
— Уявіть, що ви переглядаєте театральну виставу. Як ви гадаєте, хто, крім авторів, причетний до її створення?
— Чим байка відрізняється від п’єси? А чим вони схожі?
5. Робота в групі
— Підготуйте спектакль за байкою Леоніда Глібова «Коник-стрибунець». Продумайте, якими будуть костюми, декорації (живописне оформлення місця дії на сцені), якими рухами супроводжуватимуться слова персонажів. Розіграйте байку за ролями.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Найбільше мені запам’яталося...
• Було цікаво...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дізнатися, як насправді зимує коник-стрибунець.