І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 41. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЖБАН МЕДУ (СЕРБСЬКА КАЗКА)
Мета: завершити опрацювання сербської казки «Жбан меду»; формувати в учнів уміння характеризувати дійових осіб; удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати образність мовлення; виховувати любов до художнього слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису —
Лис лисички ніс із лісу.
Щу-щу-щу, щу-щу-щу!
Ми пішли на площу.
Ощ-ощ-ощ, ощ-ощ-ощ!
Тут якраз почався дощ.
Щу-щу-щу, щу-щу-щу!
Всі сховались від дощу.
Му-му-му, му-му-му!
Повернулися додому.
Ли-ли-ли, ли-ли-ли!
Дуже раді ми були!
Щука — щука — щока — щука — щука.
Щупав — щупав — щупав — щипав — щупав.
Дощечка — донечка — дощечка — дощечка — дощечка.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парі. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні повертаються в парі одне до одного та переказують казку.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Гра «Додай словечко»
• Гострі зуби, сильні лапи,
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі... (вовка).
• У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її... (лисичка).
— Ми продовжуємо ознайомлюватися із сербською казкою «Жбан меду». Лисиця з’їла весь медок, та на цьому її хитрощі не завершилися.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Рибки»
Самостійне читання заключної частини казки (с. 46-47) мовчки учнями — кожен у своєму темпі.
— Чи вдалося лисиці обдурити вовка?
Фізкультхвилинка
2. Читання заключної частини казки учнями
Гра «Сніжинка»
Читає той учень, на парту якого впала сніжинка.
3. Аналіз заключної частини казки з елементами відбіркового читання
— Чому не спала лисиця?
— Як вона вирішила знайти винуватця?
— Як їй удалося перехитрити вовка?
— Якими показано лисичку й вовка у сербській казці?
Діти шикуються у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне», ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, інколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукайте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупоче ногами права шеренга, неправильне — тупоче ногами ліва шеренга та називає правильну відповідь.
5. Спостереження за характерами дійових осіб
— Визначте риси характеру героїв казки, закінчить слово і зазначте стрілкою.
довірлив...
хитр... лисичка
брехлив...
ледачкуват...
злодійкуват... вовк
наївн...
запальн...
Робота в групах
Групи ставлять запитання одна одній за змістом казки.
— Прочитайте зачин казки, кінцівку.
— Народні казки часто мають таку будову: зачин, потрійний повтор, кінцівка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Продовж речення»
— На уроці мені найбільше сподобалося...
— Я вчився...
— Я дізнався...
— Мені б хотілося ще...
— Казка вчить нас...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку. Пригадати інші казки, у яких героями є лисиця і вовк.



