І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 42. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (ЗА ТВОРАМИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО)
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з творами В. О. Сухомлинського; формувати у дітей доброту, чуйність, повагу до старих і немічних, доброзичливе ставлення до рідних і друзів; навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
А-а-а — котика нема.
Е-е-е — де наш котик, де?
У-у-у — мишку з’їв малу.
І-і-і — він спить на печі.
И-и-и — має гарні сни.
О-о-о — не будіть його.
І-і-і — тихо, мишки всі!
М. Підгірянка
Скрекоче сорока сороці:
— А я у сорочці сорочій!
Сорока сороці скрекоче:
— А в мене яєчко сороче!
1) Складіть слово з перших складів слів.
Бавились, янтар. (Баян)
Піраміда, акація, німий, нова. (Піаніно)
Скеля - ля - е + рип + ка. (Скрипка)
2) Доберіть загальну назву.
Баян — піаніно — скрипка —...
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Дуже мудро говорить народ: «Роби добро — і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло — зло і повернеться до тебе».
ТВОРИ ДОБРО
Ти усміхнися небу,
усім, хто біля тебе:
і братику, й сестричці,
і сонечку, й травичці.
Люби усіх довкола,
удома та у школі,
і ця любов із Неба
повернеться до тебе.
Прощай дрібні образи
і помирись одразу.
Хто вміє всім прощати,
сильнішим здатен стати.
Твори добро, дитино,
і у твоїй родині
воно знайде домівку
віднині і довіку.
Леся Вознюк
— Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. На сьогоднішньому уроці позакласного читання вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. О. Сухомлинського.
Вправа «Мікрофон»
— Що ви знаєте про В. О. Сухомлинського? Які його твори читали?
IV. РОБОТА З ВИСТАВКОЮ КНИГ
— Розгляньте виставку книг. Які твори ви читали?
V. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Обговорення прочитаних творів В. О. Сухомлинського
— Які твори прочитали, готуючись до уроку?
Гра «Звідки ці рядки?»
• Розрізали хлібину, яку щойно дідові принесли, та й ну уминати. («Каяття»)
• Від жадоби у хлопчика руки затремтіли. («Страшний черв’ячок»)
• На віражі крило зламалось, літак упав і розбився. («Гвинтик»)
Фізкультхвилинка
2. Ознайомлення з твором В. О. Сухомлинського «Суниці для Наталі»
1) Самостійне читання оповідання учнями.
— Яке лихо трапилося з Наталею?
2) Читання оповідання учнями «ланцюжком».
— Що порадила мама принести Андрійкові для Наталі?
— Чи відразу хлопчик поніс суниці дівчинці?
— Як Наталя зустріла Андрійка?
— Чого вчить це оповідання?
3. Ознайомлення з твором В. О. Сухомлинського «П'ять дубів»
1) Гра «Рибки». Самостійне читання оповідання учнями мовчки.
— Назвіть головних героїв оповідання.
2) Робота в парах.
— Прочитайте оповідання в парах.
— Що дав учитель Дмитрикові й Сергійкові?
— Хто з хлопчиків по-справжньому доглядав за деревцями, а хто не виконав свою роботу?
— Чому мовчав Дмитро - батько?
— Який висновок можна зробити з прочитаного?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З якими творами В. О. Сухомлинського ознайомилися?
— Чого вони вас навчать?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Зимонько-снігурочко, наша біло-грудочко». Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.



