І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 40. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЖБАН МЕДУ (СЕРБСЬКА КАЗКА)
Мета: ознайомити учнів з сербською казкою; розвивати вміння виділяти у тексті головне; учити давати характеристику дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до художнього слова.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні порівнюють угорську й українську казки. Розповідають, чим вони різняться.
Учні в парах повертаються обличчям одне до одного та переказують угорську казку.
III. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
Діти читають хором:
• «Накрапає дощ» (тихо);
• «Дощ пускається сильніше» (голосніше);
• «Злива» (голосно);
• «Дощ припинився» (читання припиняється).
Біжить стежина
Поміж ожини.
І вже у Жені
Ожини жменя.
— Прочитайте, доберіть загальну назву.
Апли, дбу, нелк —... (дерева).
(Липа, дуб, клен)
Лицяси, квов, цьєаз —... (тварини).
(Лисиця, вовк, заєць)
Етмекил, ахум, кувап —... (комахи).
(Метелик, муха, павук)
Ра-ра-ра — дуже рада дітвора.
Арк-арк-арк — ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро — доберемось на метро.
Ру-ру-ру — в зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру — риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру — заєць обдира кору.
Ра-ра-ра — закінчилася в нас гра.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Продовжуємо ознайомлення з казками народів світу! Сьогодні ми починаємо роботу над сербською казкою.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Прочитайте назву казки.
Учні з’ясовують значення слова жбан.
Жбан, дзбан — глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока тощо.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у казці?
— Кого вважають найбільшим любителем меду?
Припічок — горизонтальна площина перед челюстями печі під комином, продовженням якої є черінь печі.
Кума — хрещена мати стосовно батьків похресника; звертання до приятельки.
Грубка — піч, що потрібна для опалювання приміщення.
4. Виразне читання першої частини казки вчителем (с. 46)
— Назвіть персонажів казки.
— Що ви можете про них розповісти?
Фізкультхвилинка
5. Повторне читання першої частини тексту казки учнями
Гра «Земля — небо»
Після команди вчителя «земля» учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою «земля» діти мають продовжити читати з того місця, де зупинилися, і так — кілька разів протягом читання всього тексту.
6. Аналіз змісту першої частини казки з елементами вибіркового читання
— Коли відбувалися описувані у казці події?
— Що вкрали лисиця і вовк?
— Де вони поділи здобич?
— Як лисичка вперше надумала обманути вовка?
Учні в групах розповідають пропущену частину казки, використовуючи повтори. Учитель наголошує, що наступних вигаданих «хрещеників» лисиця назвала Половинкою й Остаточком.
8. Читання першої частини казки за особами
Якось украли жбан меду, поставили (сховали) в комірчину та й полягали спати.
От лисиці захотілося (скортіло) меду.
Вдруге постукала (забила) вона по лавці.
— Скільки разів лисиця обманювала вовка?
— Як її витівки пов’язані з іменами вдаваних похресників?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку казку почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
— Хто автор цієї казки?
— Назвіть її персонажів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку.