І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 32. СКРИНЬКА УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ КАЗОК. КОЛОБОК
Мета: поглиблювати знання учнів про казку; розвивати навички діалогічного мовлення; удосконалювати техніку читання учнів, використовуючи різні види роботи над текстом; збагачувати активний словниковий запас; учити правильно висловлювати власні думки; виховувати любов до народної творчості.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Розпитування за складовою таблицею
2. Читання скоромовки на одному мовленнєвому видиху їжачок з їжачихою та їжаченятами наїжачилися.
Забажала жабка в жбанку
На базар везти сметанку,
Їжакам
І жукам.
У банки
Наливає жабка сметанки.
А коли розпродасть
Цілий жбаник —
На зелений заробить жупанчик.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Завдання зі скриньки народних казок
— Чи знаєш ти українську народну казку, у якій пан загадав дівчині прийти до нього на гостину так, щоб ані йшла, ані їхала, ані взута, ані боса, ані з гостинцем, ані без гостинця? Як вона називається? («Мудра дівчина» — українська народна казка)
— Пригадайте, хто і в якій казці співає таку пісеньку.
— Я по засіку метений,
Я на яйцях спечений.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Упізнайте казкового героя.
• Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. (Колобок)
— Сьогодні ми пригадаємо українську народну казку «Колобок».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Технологія «Вмикаємо телевізор»
— Добрий день! В ефірі передача «У гостях у казки». Любі діти, послухайте українську народну казку «Колобок».
Читання казки вчителем (с. 35-36). (Перша пригода)
— Яких героїв казки запам’ятали?
— Так завершилася перша пригода Колобка. Далі в казці з’являються нові герої, усе повторюється. Продовжте розповідь за схемою, уміщеною на першому форзаці підручника.
3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне дочитування казки до кінця (с. 36-37)
— Чи можна назвати Колобка веселим, довірливим, хвальковитим? Доведіть.
— У чому виявилися хитрість і підступність лисички?
Фізкультхвилинка
— Відгадайте загадки. Назвіть персонажів казки. Хто зайвий? (їжак)
— Кого бракує? (Діда, баби)
— У якій послідовності з’являються герої казки? (Учень, який відгадує казкового героя, надягає його маску. Після цього діти розігрують казку.)
• В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка,
Ніс, як чорний п’ятачок, Очі-намистинки.
Здогадався, мабуть, всяк,
Що зовуть мене... (їжак).
• Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді й не п’є,
І не ходить, й не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь)
• Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)
• Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, —
Жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно,... (вовк).
• В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Та на місці не сидиться,
А зовуть її... (лисиця).
Хитрість, підступність, спритність... (лисиця).
Жорстокість, жадібність, злість... (вовк).
Силу, незграбність, вайлуватість... (ведмідь).
Боягузтво, слабкість, несміливість... (заєць).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку казку читали? Чи є в неї автор?
— Цікаво бути артистом?
— Хто найкраще зобразив свого казкового героя?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати свою ілюстрацію до казки.