І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 33. СКРИНЬКА НАРОДНИХ КАЗОК. ГОРОБЕЦЬ ТА БИЛИНА
Мета: продовжити ознайомлення учнів з українськими народними казками; учити відтворювати подальший розвиток подій, зважаючи на схему; удосконалювати діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам'ять, швидкість мовлення; навчати дітей давати характеристику дійових осіб; виховувати любов до рідного слова.
Чи то лис, чи то ліс,
Чи то кинь, чи то кінь,
Чи то кит, чи то кіт —
Звуки плутати не слід.
Гулі, гулі —
Такі очі, як моргулі,
Чинки,чинки —
Такі очі, як починки,
Чата, чата —
Такі очі, як горщата.
• Скласти слово з перших складів слів.
Диня, тисяча, насип. (Дитина)
• Скласти слово з першого складу першого слова і другого складу другого слова.
Гора, народ. (Город)
3. Розчитування за складовою таблицею
Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже!
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виставка-презентація малюнків до казки.
Учні коментують зміст свого малюнка, добирають фрагмент казки, до якої він намальований.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Угадайте казкового героя!
• Мають всі сіреньке пір’я,
Завжди скачуть на подвір’ї,
Галаслива їхня зграя,
Діти, хто пташок цих знає? (Горобці)
— Сьогодні ми прочитаємо українську народну казку про пригоди горобця — доброго молодця.
Фізкультхвилинка
Герої казки нині в нас в гостях.
Це Вовк і Кіт — напевне, знають всі.
І зараз ми попросим їх
Фізкульхвилинки провести свої.
— Я, Котик, фізкультурою займаюсь,
Стрибаю в висоту, на роликах катаюсь.
А зараз дружно всі піднялись,
Як після сну міцного, розім’ялись.
На «раз» і «два» руками помахали,
На «три» і «чотири» дружно посідали.
— Я, Вовчик, теж не ледащо,
Ніщо б на спорт не поміняв нізащо,
Тому всім стати пропоную,
Бо розминатися люблю я.
«Раз», «два» — всі зігнулись,
«Три», «чотири» — розігнулись,
«П’ять» і «шість» — руки в боки,
«Сім», «вісім» — два підскоки.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Рибки». Самостійне читання учнями першої частини казки мовчки (с. 37-38)
— Назвіть персонажів казки.
— Хто головний герой казки?
— Що ти можеш про нього сказати?
— Яким ти його уявляєш?
— Відтворіть подальший розвиток подій, зважаючи на схему, розміщену на першому форзаці підручника.
3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне дочитування кінцівки казки
— Яким ви уявляєте горобця наприкінці казки?
Билина — стебло трав’янистої рослини.
Шуліка — великий хижий птах; коршак, яструб.
Довбня — велика дерев’яна палиця з потовщенням на кінці.
Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб поглянути на глядачів.
— Назвіть персонажів казки.
— До кого першого звернувся горобець?
— Як далі розвивалися події?
— Які слова в казці повторюються?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З якою українською народною казкою ознайомилися?
— Чого вчить ця казка?
— Хто її головний герой?
— Яким ви уявляли горобця на початку казки, а яким — наприкінці?
— Чому змінилася ваша думка?
— Хто йому допоміг вмовити билину?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку.