І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 25. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. СТЕПАН ЖУПАНИН. НАТАЛЧИНА ПРИГОДА
Мета: удосконалювати техніку читання поетичних творів; формувати читацьку самостійність; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Вдень в дуплі сидить сова,
Навіть дзьоб не висува,
А вночі вона полює,
Совенят малих годує.
— Мамо, вдень чого сова
Навіть дзьоб не висува?
— Дуже кепсько бачить вдень,
То сидить, анітелень.
— І чого ота сова
Навіть дзьоб не висува?
1) Читання «луною» за вчителем.
2) Гра «Актори».
Прочитати здивовано, злякано.
Рак-татусь приніс з крамниці Раченятам годівниці.
— Прочитайте повільно, швидко, дуже швидко.
— Прочитайте радісно, сумно, сердито.
— Як плаче немовля? (У-а!)
— Як мама колише дитину? (А-а!)
— Як тато забиває цвях? (Тук-тук!)
— Як каже бабуся внукові замазурі? (A-я, я-й!)
— Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Виставка-презентація учнівських малюнків до загадки Леоніда Глібова
2. Робота в парах. Гра «Ти — мені, я — тобі»
Учні ставлять одне одному підготовлені вдома запитання за змістом вірша-загадки.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогоднішній урок присвячений українському письменникові Степанові Жупанину.
Поет народився 1936 року. Виріс на мальовничій Карпатській землі. Стрімкі гірські потоки, зелені полонини, задушевні народні пісні, забави і праця разом із дорослими — усе це наповнювало його душу щирими почуттями. З часом вони вилилися у цікаві, написані живою, теплою мовою вірші. Чимало у доробку поета є загадок та скоромовок.
ЛІЩИНА
— Ліщино кучерява,
чому стоїш ти скраю?
— Тому, що я діброву
ось тут розпочинаю.
Як маю сто горішків,
з них буде сто ліщинок,
до царства лісового
аж сто дзвінких стежинок.
І ще одне не знаєш
ти, хлопчику цікавий:
мене садила білка —
горіх сховала в трави.
Його в обійми теплі
взяла землиця-мати,
а веснонька пригріла –
і стала я зростати.
— З ким розмовляє ліщина? Як вона пояснює свою появу?
— Знайдіть у вірші слова у зменшувально-пестливій формі.
— З якою метою їх ужито?
— З яким настроєм потрібно читати вірш?
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША СТЕПАНА ЖУПАНИНА «НАТАЛЧИНА ПРИГОДА» (с. 28-29)
1. Виразне читання вірша вчителем
— Яка пригода трапилася з Наталкою?
Довідкове бюро
Валка — яр з пологими схилами.
Читання слів «луною» за вчителем
Десь, дітьми, знайшлись, зняв, нещасті, рукавички, невесело, сніжки.
— Пошепки промовте слова з одним складом, дещо голосніше — двоскладові слова, голосно — трискладові, дуже голосно — чотирискладові слова.
Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.
— Хто допоміг дівчинці? Як саме?
— Чи змінився настрій Наталки? Поясніть свою відповідь.
— Що ви можете сказати про Вову?
— Які слова повторюються у вірші? («Ох, невесело Наталці!»)
Читання вірша учнями «ланцюжком».
Наталці — у балці;
загубила — ліпила;
Наталці — пальці;
пухнасті — нещасті;
Вова — мовив;
жалко — Наталко.
— Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Чого він вас навчив?
— Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумати розповідь — продовження до вірша.