І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ
Урок 26. КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. СТЕПАН ЖУПАНИН. ЗАГАДКА. АЛЕВТИНА ВОЛКОВА. ВЕСНА ЗЕЛЕНІ
Мета: навчати виразно читати, аналізувати віршовані твори; формувати образне мислення; збагачувати словниковий запас на основі прочитаних творів; виховувати почуття поваги і любові до художнього слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою. Читайте чітко!
Жа-жа-жа, жа-жа-жа —
Ми знайшли вужа.
Жі-жі-жі, жі-жі-жі —
Ну й слизькі вужі!
Жи-жи-жи, жи-жи-жи —
З нами в ліс біжи.
Жа-жа-жа, жа-жа-жа —
Віднеси туди вужа.
• Соловей затьохкав швидко,
Як побачив гарну клітку (квітку)!
• Котику не повезло —
Булка (білка) від нього сховалась в дупло.
• Ходить капля (чапля) біля річки,
Витягає жаб з водички.
• Росте звір (явір) зелений
Під моїм вікном,
Поливаю щоденно
Я його перед сном.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах
Учні зачитують у групах свої розповіді — продовження вірша. Кращу розповідь від кожної групи зачитують для всього класу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив... (солов’я).
— Що ви знаєте про цю чудову пташку?
— Пропоную послухати чарівний спів цієї пташки! (Слухання запису співу солов’я.)
— Чи можна зараз побачити чи почути солов’я?
— Де зимують солов’ї? (В Африці)
— Солов’ї є героями багатьох пісень, віршів, казок, приказок.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над загадкою Степана Жупанина (с. 29)
— Які слова допомогли знайти відгадку?
— Порівняйте загадку С. Жупанина з народною.
— Чим відрізняється загадка поета?
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання рубрики «Чи знаєш ти?»
— Хто співає — соловей чи солов’їха?
— Коли співає соловей?
— Що він робить своїм співом?
— Що в цей час робить солов’їха?
— Що у народі говорять про спів солов’я?
Цікаво знати!
У більшості пернатих уміння співати передається генетично, однак солов’ї, дрозди, жайворонки навчають потомство цього мистецтва. Якщо, наприклад, соловей виріс в ізоляції, то співати він зможе, але його трелі будуть аж ніяк не такими вигадливими, як у родичів.
3. Опрацювання тексту Алевтини Волкової «Весна зелені» (с. 30)
1) Гра «Рибки». Самостійне читання тексту учнями мовчки, кожен у своєму темпі.
— Про який весняний місяць пише автор?
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем.
Розквіт поспішають блакитні
буяння приєднуються суниця
з’явилися заслухається медовий
щебету черемха малесенького
конвалії розпустилася сіренького
— Знайдіть «зайве» слово в кожному стовпчику. Поясніть свій вибір.
3) Гра «Не перерви ланцюжок».
Читання тексту учнями «ланцюжком» по одному реченню.
4) Гра «Небо і земля».
Після команди вчителя «земля» учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою «земля» діти продовжують читати з того місця, де зупинилися, і так кілька разів протягом читання всього тексту.
5) Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання.
— Які квіти зацвітають у травні?
— Як авторка говорить про черемху?
— Як називає спів солов’я?
— Як пояснює, коли починає співати соловей?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Що вас найбільше вразило?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати прислів’я, приказки, загадки про солов’я.
Намалювати малюнок до тексту «Весна зелені».



