II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 109. ЛЮДИНА І ПРИРОДА ЄДИНІ. ВАСИЛЬ СТРУТИНСЬКИЙ «ЯК ДИХАЄ ВЕРБА»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання, літературного аналізу твору; вчити читати текст в особах; формувати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення учнів, пізнавальний інтерес; виховувати любов до природи.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ить-ить-ить — заєць в полі аж тремтить
Ем-ем-ем — він сховався за кущем.
Уха-уха-уха — але довгі в нього вуха,
Їх-їх-їх — не сховати зайцю їх.
Ис-ис-ис — підкрадається хижий лис.
Нув-нув-нув — стрімко заєць наш чкурнув.
Ису-ису-ису — не догнати його лису.
Ець-ець-ець — прудкий заєць стрибунець.
Сторож на баштані кріт
Якось зготував обід.
Лиш зачувши про обід,
До крота примчався кіт
Кіт і кріт посмакували,
Кіт і кріт порозмовляли,
Трішки кіт і кріт поспали...
Лихої Кавуни покрали!
Суниці і малина — це... (ягоди).
Клен і липа — ... (дерева).
Перець і огірок — ... (овочі).
Береза — дерево, а бузок — ...(кущ).
Пальто — одяг, а черевики — ... (взуття)
Короп — риба, а борщ — ... (страва).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групі. Читання оповідання за особами
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• По небу іде кучерявий баран
І рогом огненним б’є в барабан. (Хмара, блискавка, грім)
— Які слова допомогли вам відгадати загадку?
— Які порівняння є в загадці?
— Автор цієї загадки — Василь Струтинський — один з улюблених письменників українських дітей.
Сьогодні ми прочитаємо оповідання, яке написав Василь Струтинський.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання оповідання В. Струтинського «Як дихає верба» (с. 126-127)
— Прочитайте заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
— Як, на вашу думку, дихає верба? (Вправа «Мікрофон». Учні висловлюють свої припущення.)
2) Виразне читання оповідання вчителем.
— Чи справдилися наші припущення?
— Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання?
3) Словникова робота.
а) Довідкове бюро.
Миньок — прісноводна хижа риба.
Плоскирка — невелика прісноводна риба, схожа на ляща.
б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; скоромовкою в парах.
Комір віття
пручалися негода
осипаючи рясним
каламутні насидженого
півгодини шарпаючи
Фізкультхвилинка
4) Читання оповідання учнями. Гра «Квіточка».
Читає текст учень, на парту якого впала квіточка.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— На якій річці відбуваються події, описані в оповіданні?
— Яку відповідь дав автор на запитання, що звучить у заголовку оповідання?
— Назвіть персонажів твору. Доведіть, що Сергійко був наполегливим і спостережливим.
— У яку погоду рибалив хлопчик? Яка була пора року?
— Прочитайте, якими він бачив хмари, небо, вітер.
6) Гра «Засічка — кидок».
За командою «кидок» — усі діти починають читати напівголосно текст. За командою «засічка» — зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів.)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
7) Гра «Диктор телебачення».
— Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
2. Опрацювання рубрики «Чи знаєш ти?»
— Які рослини стали символами України?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Продовж речення»
• На уроці мені найбільше сподобалося...
• Я вчився...
• Я дізнався...
• Мені б хотілося ще...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати оповідання.
Намалювати ілюстрацію до нього.