II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 108. ДО УМІННЯ ПОТРІБНЕ ТЕРПІННЯ. АНДРІЙ М'ЯСТКІВСЬКИЙ «МУДРА ГОЛКА»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Рі-рі-рі, рі-рі-рі!
Кріт сидить в своїй норі.
Ра-ра-ра, ра-ра-ра!
Йде до школи дітвора.
Рі-рі-рі, рі-рі-рі!
Добре в школі дітворі.
Л. Лозован
2. Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
На річці Роман впіймав руками рака,
Рак ущипнув Романа за руку.
З букв слова електропраска скласти нові слова.
Електропраска — кекс, порт, рот, рак, спорт, скат, ропа, парта, секрет, кат,...
4. Гра «Заміни вислів одним словом»
Учні читають на дошці вислови і добирають слово, яке б їх замінило.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Дуель»
Клас розподіляється на дві групи. Одна група ставить запитання, інша — дає відповіді.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося із творчістю відомого поета, прозаїка, перекладача Андрія М’ястківського.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— Народився Андрій М’ястківський у селі Соколівці на Вінниччині.
Друкуватися почав ще до війни. Та в творчій біографії письменника була велика перерва, про яку сповістив не дзвінок, а бомби й гарматні постріли. Солдат М’ястківський пройшов війну в роті фронтової розвідки, а це означає, що він воював на передовій, а частіше — в тилу ворога. За бойові заслуги він був нагороджений медаллю «За відвагу», ще й дослужився до найвищого солдатського звання — єфрейтор, чим дуже пишався.
Андрій М’ястківський — відомий автор блискучих новел, талановитих романів, чудових віршів. Писав для дітей і дорослих. Весь його творчий доробок утілився у понад сорок книжок поезії та прози, численні тексти пісень і перекладів (з білоруської, молдовської, румунської та інших мов).
2. Опрацювання оповідання А. М'ястківського «Мудра голка» (с. 125-126)
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні? (Вправа «Мікрофон». Учні висловлюють свої припущення.)
2) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
— Чи справдилися наші припущення?
3) Словникова робота.
а) Довідкове бюро.
Гаптувати — вишивати шовковими, вкритими тонким шаром золота або срібла нитками різного ґатунку.
б) Читання слів «луною» за вчителем, «хвилею» в групах.
Вузли крамниця
рушничок мерщій
повернувшись розплутала
чорнобривці кольнула
Фізкультхвилинка
4) Виразне читання оповідання «ланцюжком».
— Назвіть персонажів оповідання.
5) Гра «Торнадо».
Починати читати повільно, поступово збільшуючи швидкість читання.
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Про що це оповідання?
— Оберіть найточнішу відповідь серед запропонованих:
а) про те, як Марійка вколола собі пальчик;
б) про те, як Марійка вчилася вишивати;
в) про те, як мама вишивала рушничок.
— Чому в Марійки спочатку нічого не виходило?
— Що, на вашу думку, можна порадити дівчинці?
— Прочитайте слова, у яких зосереджено основну думку твору.
— Пригадайте казки, у яких є такі слова: мудра, мудрий. Доведіть, що твір «Мудра голка» — оповідання.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто автор цього оповідання?
— Чого воно вас навчає?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до читання за особами.