II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ
Урок 107. ПОРТРЕТ У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ. ВОЛОДИМИР СЕНЦОВСЬКИЙ «БАБУСИН ОНУЧОК»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»
Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
Ар-ар-ар — кипить наш самовар.
Ор-ор-ор — ось червоний помідор.
Ир-ир-ир — мій тато командир.
Ур-ур-ур — на дереві сидить снігур.
3. Читайте, відповідайте: так чи не так?
Летить-летить їжак? (Не так!)
Летить-летить літак? (Так!)
Летить-летить шпак? ...
Летить-летить мак? ...
Летить-летить ґава? ...
Летить-летить кава? ...
Летить-летить лисиця? ...
Летить-летить синиця? ...
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах
Учні в групах розповідають складені продовження оповідання. Визначають краще оповідання. Презентують його всьому класу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням українського письменника Володимира Сенцовського, який у своїх творах для маленьких читачів оспівує красу рідного краю, чистоту душ і теплоту сердець українців.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Прочитайте заголовок (с. 121).
— Як ви вважаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні?
— Чи є у вас бабуся?
— Як часто ви з нею спілкуєтеся?
2. Виразне читання оповідання вчителем (с. 121-124)
— Які почуття виникли у вас після прослуховування оповідання?
1) Довідкове бюро.
Ослінчик — переносна кімнатна лава для сидіння.
Сіни — нежила частина селянських хат і невеликих міських будинків, яка з’єднує жиле приміщення з ґанком, рундуком або ділить хату, будинок на дві половини.
Пелена — нижній край одягу (плаття, спідниці).
Рундук — те саме, що ганок.
Хвацький — завзятий, запальний.
2) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем.
Ступає соковиті
щедрому гойднувся
волосся подвір’я
стривожилася обмурзаний
бешкетник клопочеться
сусідського свариться
Фізкультхвилинка
4. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
— Назвіть головних героїв оповідання.
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову «земля» — учні очима знаходять, де вони закінчили читати.
6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
— Як ви гадаєте, чому Андрійко запропонував бабусі вважати його внуком?
— Знайдіть у тексті опис бабусі.
— Чому автор порівнює її з маківкою?
— Розкажіть про Андрійка.
— Яким ви його уявляєте?
— Чи хотілося б вам дружити з цим хлопчиком?
— Яким зобразив хлопчика художник?
— Визначте основну думку оповідання.
— До яких учинків спонукає вас письменник?
7. Розповідь учнів про свою бабусю
— Опишіть зовнішність своєї бабусі, тобто створіть її усний портрет.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто є головним героєм цього оповідання?
— Як Андрійко ставився до старенької бабусі?
— Який висновок ви для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати запитання за змістом оповідання.



