II семестр
ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА СМІХУ
Урок 110. АНАТОЛІЙ ГРИГОРУК «З КУРМИ ЛЯГАЙ, З ПІВНЯМИ ВСТАВАЙ»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Вставте голосні, прочитайте!
Р_м_шк_ рв_т_ м_ х_д_л_
Н_д р_чк_ю в р_сн_й тр_в_.
І р_пт_м р_вл_к_ з_стр_л_
Із р_жк_м_ н_ г_л_в_.
Н. Забіла
(Ромашки рвати ми ходили
Над річкою в рясній траві.
І раптом равлика зустріли
Із ріжками на голові.)
2. Читайте, відповідайте хто це? що це?
Червона, солодка, запашна — ... (суниця).
Весняний, теплий, лагідний — ... (вітер).
Нова, цікава, бібліотечна — ... (книжка).
Маленькі, працьовиті, медоносні — ... (бджілки).
Прилетіли горобці —
Говорили про крупці;
Не про крупці,
Не про крупицю,
А про круп’ячко.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Українці — народ, який любить сміятися, жартувати. Гумористичні оповідання зі скриньки сміху викличуть у вас доброзичливу усмішку. Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням Анатолія Григорука.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Біографічна довідка
— Анатолій Григорук народився у 1932 р. в селі Махаринці, що на Вінниччині. Усе своє життя він присвячує дітям. Спочатку працював учителем, потім — редактором у видавництві дитячої літератури «Веселка», а потім і дотепер опікується дитячим журналом «Малятко».
Твори письменника для дітей цікаві не лише змістом, а й незвичними назвами — «Семафори відкрито», «Гусак Червонолап», «Сніговик-дражнилко», «Пухова сніговиця», «Солом’яне море», «Чим хата багата», «Що край, то звичай», «Побрехенька про лиху напасть», «Волелюбний вітер», «Праправнук барона Мюнхгаузена» та ін. Тексти його добрі й веселі, а мова легка й гарна. Автор так цікаво і весело описує пригоди своїх героїв, що важко втриматись від сміху. Читаючи оповідання, звертайте увагу на мову дійових осіб, щедро пересипану прислів’ями і приказками, порівняннями.
2. Опрацювання оповідання А. Григорука «З курми лягай, з півнями вставай» (с. 128-130)
1) Виразне читання оповідання вчителем.
— Чи сподобалося вам оповідання? Який настрій воно у вас викликало?
2) Словникова робота.
а) Довідкове бюро.
Церемониться — виявляти педантичне піклування про дотримання пристойності, зайву делікатність.
Лежанка — низька піч у вигляді тапчана для лежання.
Навпочіпки — зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг.
б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, «буксиром» у парі.
Уволю ніколи
позіхати сонько
квапиться підохочують
просунувши встигатимеш
вилежується зледальщіла
Фізкультхвилинка
3) Читання оповідання учнями. Гра «Квіточка».
Читає той учень, на парту якого впала квіточка.
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Хто є головним героєм оповідання?
— Куди любить ходити Дениско? Чому?
— Яка біда була у хлопчини?
— У якій родині зростав Дениско?
— Знайдіть і прочитайте всі приказки, які промовляла родина, щоб уранці підняти з ліжка Дениска.
— Які дії хлопчика викликали у вас сміх?
— Як ви розумієте заголовок твору?
— У яких випадках доречно вживати цей вислів?
— Чи звертається письменник до кожного читача?
— На якій думці зосереджує увагу?
5) Гра «Актори».
— Прочитайте заголовок оповідання: з докором; винувато; із жалем; роздратовано буркніть; церемонно.
6) Читання оповідання за особами.
— Скільки потрібно читців?
— Знайдіть у тексті слова, що підказують, з якою інтонацією слід читати слова дідуся, бабусі, мами, тата, Мар’янки, Дениска.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
— Які висновки для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати оповідання. Вивчити прислів’я.