УРОК № 64 Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору
Тема. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору
Мета: продовжити ознайомлення із сюжетом гумористичного твору, повторити відомості про види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання гумористичних творів, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.
Теорія літератури: комічне, гумор, сатира, іронія, художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменника, видання твору.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
Переказ, коментування ключових епізодів ІІI умовної частини твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», висловлення своїх почуттів та вражень.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Вступне слово вчителя.
Твій вогник творчий не згасити.
Чемерисе, Чемерисе, гей!
Не можеш й місяця прожити
Без нових романів, повістей...
(Олесь Жолдак)
Він був і є, як гумор, молодим,
А молодих, як сміху, наплодив.
Він їх творив — не з власного ребра,
А з гострого, веселого пера.
Бо е закон: ніколи Чемерис
Без усміху й не спав і... не журивсь.
(Михайло Чхан)
В Валентина Чемериса
Є така чудова риса:
Має ліру як мортиру —
Чеше прозу і сатиру.
(Анатолій Камінчик)
Так відгукуються про В. Чемериса його колеги по перу. І з ними не можна не погодитися, особливо читаючи іскрометний твір «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ü Виразне читання IV умовної частини твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
(Розділи: Народні прислів’я про кохання. Турецький охотник. «Вітька + Галя». Гарячий пісок — ліки універсальні.)
ü Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.
ü Евристична бесіда, виконання завдань.
— Яких висновків дійшов Федько, спостерігаючи за розвитком стосунків Вітьки з Галею, і чим це підкріпив теоретично та практично? (Дібрав прислів’я про кохання та одруження; вирішив, що Вітька повинен якщо не одружитися з Галею, то хоча б заручитися, посвататися.)
— Розкажіть про обряд сватання, який провів Федько, та що з того вийшло.
— Як Федько вирішив залишити слід в історії від Вітьчиного кохання до Галі?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
ü Проблемне завдання.
Письменник В. Чемерис мріє про те, «щоб слід свій лишити на чорній землі під ясним сонцем». Висловіть своє судження про те, настільки письменникові вдалося й настільки цей слід вагомий.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Знати зміст усього твору, уміти переказувати, коментувати ключові епізоди, висловлювати власні міркування про прочитане.
2. Підготуватися до бесіди з позакласного читання.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Найбільш кумедним мені здалося у цьому творі те, ..., а естетичне задоволення я отримав (отримала) від...