УРОК № 63 Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»
Тема. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя й пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення
Мета: продовжити ознайомлення із сюжетом гумористичного твору В. Чемериса, навчити розрізняти види комічного та засоби його художнього втілення; розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву, навички виразного читання гумористичних творів, переказування гумористичних ситуацій, уміння висловлювати свої враження та думки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів.
Теорія літератури: комічне, гумор, сатира, іронія, художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменника, видання твору.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
1. Переказ, коментування ключових епізодів II умовної частини твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
2. Дискусійні питання.
— Як ви думаєте, які почуття в Галі Козачок до Вітьки?
— Що підкреслює автор, обираючи героям прізвища Козачок, Горобець, Котигорошко?
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Вступне слово вчителя.
«Справжнє втілення українських рис — Валентин Чемерис»,— ці слова належать Петру Осадчуку. Короткий, але дуже влучний вислів, у якому прочитуються всі найкращі риси українського народу — його працелюбність, поетичне світобачення, патріотизм, невичерпний оптимізм. Як казав Остап Вишня: «Якось-то воно буде!» А ми продовжуємо насолоджуватися неперевершеним гумором автора твору «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ü Виразне читання III умовної частини твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»
(Частина друга. «Голуба куниця». Розділи «Чаплівський цирульник», «Трагедія Федька Котигорошка», «Скільки буде двічі по два?», «Казбек», «І везе ж ото людям!», «Ой співали цвіркуни, заливалися...», «Коли з клітки вискакує лев», «Дарунок».)
ü Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.
ü Евристична бесіда, виконання завдань.
— Хто такий цирульник?
— Які засоби комічного вживає автор для опису «побутової революції» у селі Великі Чаплі?
— Як проходила й чим закінчилася стрижка Вітьки Горобця в діда Левонтія?
— Як Федько добував для друга гроші, щоб той повів дівчину в кіно?
— Як міліціонер Грицько Причепа загладив провину свого коня?
— Про що мріяв Вітька, очікуючи Галю на побачення? Як його мрія ледь не здійснилася й чим трохи зіпсувала побачення? (Історія з левом.)
— Чому Галя запитала Вітьку, скільки буде двічі по два?
— Для чого Вітька запалив при Галі цигарку й до чого це призвело?
— Що зіпсувало ефект від кінокартини, яку дивилися Вітька з Галею та їхні односельці? (Будильник у Вітьчиній кишені.), а потім перший поцілунок?
— Розкажіть по пригоду Федька з подарунком для Галі, сливами та комірником Сидором Гускою.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
ü Завдання аналітичного характеру.
Назвіть прикмети часу, у якому живуть герої твору В. Чемериса. (Колгоспи, ціни, побут селян та ін.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знати зміст, переказувати, коментувати ключові епізоди III умовної частини твору В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», уміти характеризувати героїв, виділяти засоби комічного та визначати їхню роль, висловлювати свої міркування про прочитане.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— До вічних проблем, які піднімає автор у творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання», належать...