УРОК 38
Тема. Філософія чину і мудрості у творі Б. Олійника «Ринг».
Мета: ознайомити учнів зі змістом, темою та ідеєю поезії Б. Олійника «Ринг»; розкрити внутрішній світ ліричного героя; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати поезію, висловлювати власне ставлення до проблем; виховувати бажання бути чесними, поміркованими, гідними людьми.
Обладнання: портрет Б. Олійника, малюнок чи фотографія із зображенням рингу.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Прослуховування усних творів «Чого я прагну досягнути в житті?»
2. Виразне читання та аналіз поезії Б. Олійника «Вибір».
3. Інтерактивна технологія «Незакінчене речення»:
«Борис Олійник постав переді мною як ...»
4. «Асоціювання»: ключове слово — ринг.
II. Повідомлення геми та очікуваних результатів уроку.
1. Слово вчителя.
— Поетеса Світлана Йовенко підкреслює, що ліричним героям Бориса Олійника завжди властиве «філософське осягнення подвигу, вирішального вчинку життя, готовності до офіри в ім'я непоганьбленої довіри й віри в людину». Саме таким є ліричний герой поезії Б. Олійника «Ринг», яку ми вивчатимемо на уроці.
2. Виразне читання вірша вчителем.
3. З'ясування емоційного враження від почутого.
4. Словникова робота.
Ринг — обгороджений майданчик для проведення змагань із боксу;
ринви — труби для стікання дощової води з дахів;
пласко — плоско;
лисніє — виблискує;
бундючно — хизуючись;
рішенець — рішучий удар;
ізправа — справа;
рефері — суддя;
герць — поєдинок;
скрут — огорожа;
тур — дикий бик.
5. Бесіда за питаннями:
— Чому поезія називається «Ринг»?
— Чи двобій суперників суто спортивний, а чи має ширші виміри?
— Якими рисами характеру наділений ліричний герой, а якими — супротивник і секундант?
— Якими з цієї поезії постають публіка, судця, суперник ліричного героя?
— Зацитуйте рядки, в яких сказано про нечесність суперника. Прокоментуйте їх.
— Що ви можете сказати про результат бою? Чи подобається вам розв'язка? Чому?
6. Робота в групах.
Учитель визначає 4 групи, кожна з яких характеризує один з образів поезії: ліричного героя, суперника, судді, публіки. Учні вказують риси характеру, добираючи відповідну цитату із тексту.
(Матеріал для вчителя.
Ліричний герой.
Терплячий — «я все стерплю».
Відважний — «назад одрізано путі: мій секундант у роздягальні лишив рушник на видноті ...»
Мужній — «я визбираю в жмуток силу своїх поразок і удач ...»
Чесний — «Честь — мій секундант».
Суперник.
Хитрий — «хитрий, як лисиця».
Підступний — «ворог», «у правій руці свинець».
Нахабний — «коли нахабний і безкарний, повірить він у мій кінець ...»
Жорстокий — «він буде бить мене як схоче: і знизу, й справа, і згори. І нижче пояса».
Судця.
Продажний — «суддя те бачить. Та ... не баче. Вони у змовинах давно», «І очі схова продажний рефері».
Підлий — «І марно буде, наче миша, метатись підлий рефері».
Публіка.
Байдужість — «А зал, як тур, реве безжально».
Недалекоглядність — «мій ворог — публіки владар ...»).
7. Представлення учнями результатів роботи.
(На дошці намальований ринг та образи поезії Б. Олійника «Ринг». Кожна група записує на дошці риси, притаманні кожному з образів).
III. Закріплення вивченого.
1. «Незакінчене речення»:
A. «Я вважаю, що ліричний герой упевнений у ...» (власній перемозі).
Б. «Отже, усі картини — це проекція ...» (майбутнього бою).
B. «Я вважаю, що в уяві ліричного героя справжнім є ...» (готовність вмерти).
2. «Мікрофон».
— Поезія Б. Олійника змінила в мені ...
— Поезію Б. Олійника варто вивчати, тому що...
IV. Підбиття підсумків.
V. Домашнє завдання.
Підготуйте відповіді на запитання в підручнику. Прочитайте та проаналізуйте «Парубоцьку баладу» Б. Олійника.