У КРАЇНІ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Твори зарубіжних письменників
Уроки 117-118. ПОВІСТЬ-КАЗКА. ЛЬЮЇС КЕРРОЛЛ. АЛІСА В КРАЇНІ ЧУДЕС (Частина І. У кролячій норі)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом англійського письменника Льюїса Керролла, з його повістю-казкою «Аліса в Країні Чудес»; удосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори, формувати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвоник вже сигнал нам дав:
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
• Накрапає дощ (тихо).
• Дощ пускається сильніше (голосніше).
• Злива (голосно).
• Дощ слабшає (тихіше).
• Дощ припинився (читання припиняється).
Бабуся в кіоску забула авоську,
А внучка Ганнуся відразу гайнула,
Забуту авоську бабусі вернула.
2. Робота над чистомовкою
— Перш ніж ми почнемо працювати, згадаймо вимоги до нашого усного мовлення.
Правильне!
Грамотне!
Чітке!
Зрозуміле!
— Налаштуймо свої голоси і думки на роботу. Для цього прочитаємо чистомовку.
Ок-ок-ок — у нас цікавий урок.
Ень-ень-ень — ясний весняний день.
Иті-иті-иті — учні працьовиті.
Уть-уть-уть — вирушаємо в путь.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Чия розповідь краща?». Робота в групах
Учні в групах презентують свої розповіді. Оцінюють роботу одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося з повістю-казкою англійського письменника Льюїса Керролла.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
— Англійський письменник Чарлз Латвідж Доджсон (це справжнє ім’я Керролла) народився у невеличкому селі Дарсбері у графстві Чешир. Він був найстаршим сином скромного парафіяльного священика Чарлза Доджсона та Френсіс Джейн Латвідж. При хрещенні, як нерідко траплялося у ті часи, йому дали два імені: перше — на честь батька, друге, Латвідж,— на честь матері. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів. Діти отримали домашнє виховання.
Батько не лише не пригнічував у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а й усіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарлз. З допомогою сільського столяра Чарлз змайстрував театр маріонеток; він писав для нього п’єси, які сам і розігрував. Нерідко, перевдягнувшись факіром, він показував схвильованій аудиторії дивовижні фокуси. Для своїх молодших братів і сестер він видавав рукописні журнали.
Він ставав надзвичайно веселим і цікавим співбесідником, варто було йому лише з’явитися в товаристві дітей. «Не розумію, як можна не любити дітей,— писав він в одному зі своїх листів,— вони становлять три чверті мого життя». Він здійснював із ними тривалі прогулянки, водив їх у театр, запрошував у гості, розважав спеціально вигаданими для них оповідками, які супроводжувалися швидкими виразними замальовками за ходом розповіді. Спілкування з дітьми, гра незмінно слугували поштовхом до творчості для Керролла.
Казки «Аліса в Країні Чудес» та «Аліса в Задзеркаллі» люблять дорослі і діти. За ними створено кінофільми і поставлено п’єси. Ці твори перекладено понад сотнею мов. Українською мовою дилогію про Алісу переклали В. Корнієнко, Н. Демурова.
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті «Льюїс Керролл» (с. 162-163)
— Де і коли народився Льюїс Керролл?
— Які твори принесли йому всесвітню славу?
— Хто надихнув його на їх створення?
3. Фізкультхвилинка
Руки підняли і погойдали,
Ніби дерева в саду.
Руки зігнули, ними тріпнули —
Вітер збиває росу.
В сторони руки — ними покажем,
Як до нас птахи летять.
Як вони сядуть — також покажем,
Склавши руки назад.
4. Опрацювання твору «Аліса в Країні Чудес» (Частина І. У кролячій норі) (с. 163-170)
1) Словникова робота.
Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — «буксиром» із сусідом по парті
Крокет | буфет |
ярличок | картала |
антипод | живопліт |
реверанс | закортіло |
стокротки | глибочезний |
— Прочитайте тлумачення слів у підручнику: стокротки, живопліт (с. 163), антипод, реверанс (с. 165), крокет (с. 169).
Тлумачення слів
Ярличок — наклейка на предметі, товарі із зазначенням назви, кількості, місця виготовлення, номера або інших відомостей; етикетка.
Буфет — шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.
Картала — гостро дорікала, лаяла; різко критикувала, осуджувала.
Закортіло — дуже захотілось, забажалось.
2) Читання твору учнями «ланцюжком».
— Чи сподобалася вам казка?
— Хто є її головною героїнею?
3) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Де відпочивала Аліса?
— Чому їй не сподобалася книжка, яку читала сестра?
— Прочитайте опис Кролика.
— Коли Аліса побачила його вперше?
— Чому дівчинка побігла за ним?
— За чим спостерігала Аліса, коли летіла вниз?
— Про що вона думала?
— Які знання, здобуті в школі, пригадувала?
— Хто така Діна?
— Що про неї думала Аліса?
— Де раптом опинилася дівчинка?
— Куди їй дуже захотілося потрапити?
— Чому вона не могла вибратися в сад?
— Що дівчинка побачила на столику?
— Який напис був на ярличку, прив’язаному до пляшечки?
— Чому Аліса відразу не випила те, що було в пляшечці?
— Прочитайте, яким був смак напою.
— Чи вдалося відчинити Алісі дверцята?
— Як вона реагувала на невдачі?
4) Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два — присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
5) Вправи на розвиток техніки читання.
а) Гра «Утворіть порівняння». Робота в парах.
— Знайдіть у тексті порівняння і допишіть. Яка пара впорається швидше?
• Кроляча нора йшла рівно, мов... (тунель).
• Аліса й незчулась, як полетіла кудись, наче... (в глибочезний колодязь).
• Аліса помчала слідом, мов... (вітер).
• От якби я могла складатися, мов... (підзорна труба).
• Чого доброго я розтану зовсім, як... (свічка).
б) Гра «Земля — небо».
За командою «земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову звучить команда «земля» — учні очима знаходять, де вони припинили читання.
в) Гра «Голосування ногами».
Діти стають у дві шеренги: права шеренга — «я вважаю, що твердження правильне»; ліва шеренга — «я вважаю, що твердження неправильне».
— Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне — тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
г) Гра «Засічка — кидок».
За командою «кидок» усі учні починають читати напівголосно текст.
За командою «засічка» зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
6) Робота за ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до твору.
— Кого художник зобразив на ілюстраціях? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?
— Як ілюстрації передають почуття, які переживає дівчинка?
— Які рядки твору проілюстрував художник?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Мені було цікаво...
• Свою роботу на уроці оцінюю...
• Урок завершую з... настроєм.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати повість-казку (с. 163-170). Відповідати на запитання у підручнику (с. 170).