У КРАЇНІ ДИТИНСТВА
Жанри прози
Урок 80. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. БУДЬ ПРИРОДІ ВІРНИМ ДРУГОМ (Василь Чухліб. Деснячки)
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити давати характеристику дійовим особам, виділяти опис пейзажів, зовнішності дійових осіб; викликати у читачів інтерес до читання твору; залучати до міркувань щодо ставлення до природи; розвивати мовлення, увагу, спостережливість; виховувати турботливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІОННИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 64)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— А чи любите ви подорожувати?
— Зараз ми помандруємо до річки Десни.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Стежинка Зустрічей
— Зупинимось на хвилинку. Час зустрітися з автором оповідання, над змістом якого будемо сьогодні працювати, який з любов’ю пише про ваших ровесників. Це Василь Васильович Чухліб.
Що ви знаєте про нього?
Довідкове бюро
Василь Чухліб народився в 1941 році на Чернігівщині, у родині вчителів. У цього письменника — своє бачення світу. Він уміє розповідати цікаво й схвильовано про працю, пустощі й турботи. Вийшли його книжки «Хто встає раніше», «Тарасикова знахідка», «Пісня тоненької очеретинки», «Жарини на снігу», збірка казок «Олень на тому березі».
Ми читатимемо оповідання «Деснячки» з книги В. Чухліба «Олень на тому березі».
— Як ви вважаєте, чому у твору така назва?
— Де відбуватиметься подія?
— Доведіть, що це оповідання.
2. Зупинка Словникова
— Наша подорож триває. Вода в річці Десні тече повільно, і ми робимо зупинку Словникову.
Читання колонок слів швидко і правильно
взабрід | либонь | вимальовано |
баржа | забаглося | партизанський |
докоряє | хутенько | опецькуватий |
знеможено | полохаєм | сколихнулося |
сухопутний | роздратувати | неповороткий |
Пояснення значення слів «неповороткий», «опецькуватий»
Неповороткий — повільний, незграбний у рухах.
Опецькуватий — невисокий, але товстий, незграбний.
— Які слова мають такі значення?
Зв’язаний з сушею (сухопутний);
Засуджує (звинувачує, докоряє);
Стан глибокої втоми, знесилення (знеможено);
Судно для перевезення вантажів, що плаває своїм ходом або на буксирі (баржа).
3. Фізкультхвилинка
4. Зупинка Тестова
Тестування
1. До бабусі Катрі приїхав на канікули:
а) Славко;
б) Тимко;
в) Валерка.
2. Поруч протікала річка:
а) Дніпро;
б) Десна;
в) Донець.
3. Тимко помилково назвав бакени:
а) хатками;
б) бочками;
в) гніздами.
4. Човен Валерчиного тата називався:
а) «Альбатрос»;
б) «Партизан»;
в) «Океан».
5. Дядько Назар просив дітей бути на Десні:
а) гостями;
б) господарями;
в) захисниками.
6. Кого рятували хлопці?
а) Варочку;
б) Валерку;
в) Вадька.
6. Зупинка Творча
— Знайдіть і зачитайте опис зовнішності Валерки.
— Знайдіть абзац, у якому описано Десну.
— Що Тимко розповів про своє село?
— Доповніть порівняння.
• Вода тиха, як...
• Переступив з ноги на ногу, мов...
• Весь червоний, як...
• Вадько чахкав по воді, як...
• Вадько був важкий, як...
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яке оповідання читали?
— Яка його головна думка?
— Як по-іншому ви назвали б цей твір?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Козацькому роду нема переводу».
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.