Розробки уроків - ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ 4 клас ІІ семестр - (за підручником В.О. Науменко) - 2015 рік

У КРАЇНІ ДИТИНСТВА

Жанри прози

Урок 80. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. БУДЬ ПРИРОДІ ВІРНИМ ДРУГОМ (Василь Чухліб. Деснячки)

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити давати характеристику дійовим особам, виділяти опис пейзажів, зовнішності дійових осіб; викликати у читачів інтерес до читання твору; залучати до міркувань щодо ставлення до природи; розвивати мовлення, увагу, спостережливість; виховувати турботливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІОННИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 64)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— А чи любите ви подорожувати?

— Зараз ми помандруємо до річки Десни.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Стежинка Зустрічей

— Зупинимось на хвилинку. Час зустрітися з автором оповідання, над змістом якого будемо сьогодні працювати, який з любов’ю пише про ваших ровесників. Це Василь Васильович Чухліб.

Що ви знаєте про нього?

Довідкове бюро

Василь Чухліб народився в 1941 році на Чернігівщині, у родині вчителів. У цього письменника — своє бачення світу. Він уміє розповідати цікаво й схвильовано про працю, пустощі й турботи. Вийшли його книжки «Хто встає раніше», «Тарасикова знахідка», «Пісня тоненької очеретинки», «Жарини на снігу», збірка казок «Олень на тому березі».

Ми читатимемо оповідання «Деснячки» з книги В. Чухліба «Олень на тому березі».

— Як ви вважаєте, чому у твору така назва?

— Де відбуватиметься подія?

— Доведіть, що це оповідання.

2. Зупинка Словникова

— Наша подорож триває. Вода в річці Десні тече повільно, і ми робимо зупинку Словникову.

Читання колонок слів швидко і правильно

взабрід

либонь

вимальовано

баржа

забаглося

партизанський

докоряє

хутенько

опецькуватий

знеможено

полохаєм

сколихнулося

сухопутний

роздратувати

неповороткий

Пояснення значення слів «неповороткий», «опецькуватий»

Неповороткий — повільний, незграбний у рухах.

Опецькуватий — невисокий, але товстий, незграбний.

— Які слова мають такі значення?

Зв’язаний з сушею (сухопутний);

Засуджує (звинувачує, докоряє);

Стан глибокої втоми, знесилення (знеможено);

Судно для перевезення вантажів, що плаває своїм ходом або на буксирі (баржа).

3. Фізкультхвилинка

4. Зупинка Тестова

Тестування

1. До бабусі Катрі приїхав на канікули:

а) Славко;

б) Тимко;

в) Валерка.

2. Поруч протікала річка:

а) Дніпро;

б) Десна;

в) Донець.

3. Тимко помилково назвав бакени:

а) хатками;

б) бочками;

в) гніздами.

4. Човен Валерчиного тата називався:

а) «Альбатрос»;

б) «Партизан»;

в) «Океан».

5. Дядько Назар просив дітей бути на Десні:

а) гостями;

б) господарями;

в) захисниками.

6. Кого рятували хлопці?

а) Варочку;

б) Валерку;

в) Вадька.

6. Зупинка Творча

— Знайдіть і зачитайте опис зовнішності Валерки.

— Знайдіть абзац, у якому описано Десну.

— Що Тимко розповів про своє село?

— Доповніть порівняння.

• Вода тиха, як...

• Переступив з ноги на ногу, мов...

• Весь червоний, як...

• Вадько чахкав по воді, як...

• Вадько був важкий, як...

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Яке оповідання читали?

— Яка його головна думка?

— Як по-іншому ви назвали б цей твір?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

— Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Козацькому роду нема переводу».

Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.