У КРАЇНІ ДИТИНСТВА
Жанри прози
Урок 77. ВАСИЛЬ ЧУХЛІБ. ГОЙДАРИКИ
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Василя Чухліба, з його оповіданням «Гойдарики»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати мовлення образними висловлюваннями, порівняннями; розвивати зв'язне мовлення учнів, спостережливість, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвонить дзвіночок:
Дзелень, дзелень!
Сміється сонце,
Збудився день.
Кличе дзвіночок!
Бім-бам! Бім-бам!
Урок розпочати Час школярам.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку на с. 58)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя». Робота в парах
Учні в парах повертаються одне до одного і переказують оповідання Михайла Слабошпицького «Славко і жако».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із творчістю українського письменника Василя Чухліба, опрацюємо його оповідання «Гойдарики».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті про Василя Чухліба (с. 90)
— Де і коли народився Василь Чухліб?
— Яким було його дитинство?
— Коли у нього проявились літературні здібності?
— Які твори писав письменник для дітей?
2. Фізкультхвилинка
3. Робота над оповіданням Василя Чухліба «Гойдарики»
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.
«Гойдарики».
«Гойдарики»!
«Гойдарики»?
— Що означає це слово?
— Як ви вважаєте, про що йтиметься в оповіданні, яке має таку назву?
2) Виразне читання оповідання вчителем.
— Чи сподобалось вам оповідання?
— Який настрій воно у вас викликало?
— Чи справдилися ваші передбачення?
— Чи зрозуміли ви, як з’явилося слово гойдарики?
3) Словникова робота.
Читання колонок слів «буксиром» за вчителем
Прибіг | майструє |
занявчав | проситься |
спохмурнів | сварилися |
прилаштував | придумувала |
— Що об’єднує всі ці слова? (Це дієслова.)
— Доберіть синоніми до слів: спохмурнів — (насупився, розсердився); прилаштував — (прикріпив, прив’язав).
4) Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».
5) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
— Де тато прилаштував гойдалку?
— Чому почали сваритися діти?
— Що запропонував тато?
— Як розгойдувалися діти?
— Яку пісеньку придумала Тетянка?
— Хто ще гойдався з дітьми?
— Який настрій був у дітей?
6) Читання оповідання учнями за особами.
7) Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Розвідники».
— Скільки разів у тексті зустрічається слово тато? (3)
— Доберіть спільнокореневі слова до слова гойдалку. (Розгойдалися, гойдаються, гойда, гойдарики)
б) Доповніть речення.
Під березу прибіг... (песик Жучок).
Стрибнув прямо на березу з даху... (кіт Рудько).
Майструє у дворі й задоволено на гойдалку поглядає... (тато).
8) Робота за ілюстрацією.
— Розгляньте ілюстрацію до твору.
— Кого художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер твору?
— Які рядки твору проілюстрував художник?
— Які відчуття викликає ілюстрація?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на уроці?
— Хто його автор?
— Що вам найбільше сподобалось?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати за твором сценарій п’єси.