У КРАЇНІ ДИТИНСТВА
Жанри прози
Урок 67. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ «У КРАЇНІ ДИТИНСТВА». ЖАНРИ ПРОЗИ
Мета: почати ознайомлення учнів з новим розділом «У країні дитинства»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитане, оцінювати вчинки дійових осіб, визначати головну думку твору; розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву; виховувати працелюбність, наполегливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Артикуляційна гімнастика
• «Кицька».
Губи в посмішці, рот відкритий, кінчик язика упирається в нижні зуби; вигнути язик гіркою, упираючись кінчиком язика в нижні зуби.
• «Піймати мишку».
Губи в посмішці, відкрити рот, вимовити «а-а» і прикусити широкий кінчик язика (зловили мишку за хвостик).
• «Конячка».
Витягнути губи, відкрити рот, поцокати «вузьким» язиком (як цокають копитами конячки).
2. Гра «Нумо, прочитай»
— Складіть слова, переставивши букви.
Трфуки | мьіфл | олбтуф | іфніш |
(фрукти) | (фільм) | (футбол) | (фініш) |
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Ти — мені, я — тобі». Робота в групах
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом розділу «Пейзаж у прозових творах». Оцінюють роботу одне одного.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
— Прочитайте його назву.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
— Які за жанром твори ми будемо вивчати?
— Твори яких авторів будемо читати?
— З ким із них ми вже знайомі?
— А з ким познайомимося?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Читання вступної статті до розділу учнями в парах
— Якою темою об’єднані твори розділу?
— Чому дитинство називають найцікавішою порою?
— Доберіть синонім до слова кортить. (Хочеться)
2. Опрацювання тексту Івана Сенченка «Скажіть, будь ласка, чи є у вас молодша сестра...?»
1) Виразне читання тексту вчителем.
— Чи сподобалось вам оповідання?
— Які почуття воно у вас викликало?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем, а потім — мовчки
Ім’я | кликати |
сусіди | граєтеся |
терпець | розкажіть |
клопоту | образитися |
— У якій колонці всі слова є іменниками?
— До якої частини мови належать слова другої колонки?
— Доберіть синоніми до слова клопоту. (Мороки, турботи)
3) Фізкультхвилинка.
4) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання оповідання учнями
5) Аналіз змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
— Яке питання ставить нам автор?
— Які почуття він передає в цьому запитанні?
— Як звати головного героя?
— Як звати його сестру?
— Як він ставиться до запитань молодшої сестрички?
— Як ви розумієте слова «урвався терпець»?
— Якими словами автор передає щирість, безпосередність маленької дівчинки?
— З якою інтонацією слід читати слова автора? А з якою — слова Ніни?
6) Робота в парах.
Розігрування діалогу між Олегом і Ніною.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Я зрозумів...
• Мені найбільше сподобалося...
• Хотів би ще дізнатися...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь про своїх молодших братиків і сестричок.