КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
ЛІРИКА
Урок 33. ІВАН ФРАНКО. ПОЛУДЕНЬ
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Івана Франка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, здатність відчувати красу поетичного слова; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра «Алфавіт — стоп!»
Ведучий гри мовчки вимовляє назви букв алфавіта. Один із гравців дає команду «стоп», а ведучий оголошує літеру, на якій він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів за вивченою категорією.
Наприклад, літера «К».
Істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль...
Неістоти: кукурудза, каша, календар, клен...
Власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро...
Загальні: коридор, краватка, капуста...
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Відгадай казку»
• Тим часом в своїй столиці Цар засів поруч цариці,
Щоб творити звірам суд. («Лис Микита»)
• Розповідала Сорока-білобока, що чула від Куниці, молодої дівиці, що та бачила, як господар куштував і хвалив, що солодкий, пора збирати. Ходімо наїмося, ще й дітям по грону принесемо. («Три міхи хитрощів»)
• А вже як вибрався на лови — чи то до курника, чи до комори, то не було смілішого, вигадливішого та спритнішого злодія над нього. Дійшло до того, що він не раз у білий день вибирався на полювання і ніколи не вертав з порожніми руками. («Фарбований Лис»)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із творчістю І. Я. Франка, ще раз поринемо у чарівний світ його поетичних творів.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша І. Франка «Полудень»
1) Гра «Передбачення».
— Прочитайте заголовок вірша.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, що має такий заголовок?
2) Виразне читання вчителем вірша.
— Який настрій викликав у вас прослуханий вірш?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2. Фізкультхвилинка
3. Продовження роботи над твором
1) Словникова робота.
Читання «пірамідки» слів
2) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання вірша учнями.
— У якому темпі, яким тоном і з якою силою голосу будете читати вірш?
— Які слова виділите інтонацією під час читання?
— Де зробите найбільшу паузу?
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Яку пору доби описує поет? Доведіть.
— Які прикметники використовує поет для опису поля?
— Яке порівняння використовує, щоб описати трави? Які прикметники?
— Які слова підтверджують, що поле безлюдне?
— Кого можна почути?
5) Гра «Віднови вірш».
Читання уривка вірша із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки
Л.ш тр.в., м.в м.р. хв.л.ст.,
З.л.н., б.рв.ст., кв.тч.ст.,
І к.н.к. в тр.в.х тр.щ.ть.
6) Гра «Добери риму».
Видать — ... (тріщать).
Хвилясте — ... (квітчасте).
7) Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
4. Робота за ілюстрацією
— Роздивіться ілюстрації до твору художника Володимира Черватюка.
— Що художник зобразив на картині?
— Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи цікавим був урок?
— Що найбільше сподобалось?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрацію до вірша І. Франка «Полудень» (с. 43).