З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
СВІТ ПОЕЗІЇ
Поетична збірка
Урок 77. НЕ УПУСТИ СВОЮ ЖАР-ПТИЦЮ. ВОЛОДИМИР КОЛОМІЄЦЬ «ТЮХТІЙ І ТОРОХТІЙ»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з поезією Володимира Коломійця; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; активізувати читацькі інтереси школярів; розвивати здатність емоційно реагувати на художнє слово, співпереживати, творити, мислити словесно художніми образами; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Голосна очеретянка
Оселилась якось ранком
У рясних очеретах.
Одягнувши окуляри,
Написала незабаром
Олівцем очеретяним
На воротах номер ганку.
Ось-ось одуд-листоноша
Принесе новин хороших.
2. Гра «Допиши віршик»
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з...
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а...
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела...
По дорозі жук повзе,
На спині листок...
Свиня навчала діточок:
— Вмивайте вранці...
Ну й дивина!
Не знає Таня й досі,
Яка пора іде за літом?...
І. Січовик
3. Гра «Межа»
— Читаючи, встановлюйте межі слів у реченні. Робіть відповідні паузи.
1) Непомітнонадійшовранок.
2) Уселісталошумно.
3) Забрехалисобаки, заревіликоровитателята.
4) Цілаотараовецьтакібекалаімекала.
5) Великийпівеньвистрибнувнавербовийперелазіголоснозакукурікав.
6) Почувсялюдськийгомін.
7) Викотилосяз-залісукраснеіпишнесонце.
8) Зачервоніливерхівкивисокихберізок.
9) Засвітилисячистовибіленіхатки.
10) Заяскравіликрапелькиросинатравахінагородині.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Моя бабуся — найкраща»
Розповіді учнів про свою бабусю.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творами Володимира Коломійця. Прочитаємо його вірш «Тюхтій і Торохтій».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Передбачення»
— Кого називають Тюхтієм? Торохтієм?
Тюхтій — незграба, неотеса.
Торохтій — базіка, балакун.
— Як ви гадаєте, що їх може об’єднувати?
2. Опрацювання вірша Володимира Коломійця «Тюхтій і Торохтій» (с. 121-123)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Що викликало здивування?
2) Словникова робота.
Куняв
звавсь
жахтіти
набалакатись
вибалакається
бризне
соловіє
зорити
трапляється
набалакатись
— Прочитайте слова мовчки, потім — «буксиром» із сусідом по парті.
— Знайдіть тлумачення слів у підручнику.
Соловіти — тут: ставати в’ялим, сонним.
Жахтіти — яскраво світитися.
Зорити — пильно вдивлятися.
— Серед прочитаних слів знайдіть синонім до слова дрімав. (Куняв)
3) Читання вірша одне одному в парі.
— Який основний тон виберете для читання вірша?
— З якою гучністю будете читати?
— Які рядки прочитаєте голосніше?
4) Виразне читання вірша учнями.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Прочитайте, як описано у вірші Тюхтія і Торохтія.
— Чи схожі між собою герої вірша? Чим саме?
— Чому Тюхтій і Торохтій упустили жар-птицю — шанс на успіх у житті? Знайдіть відповідь у тексті.
— Як ви розумієте виділені вислови?
6) Робота в парі.
— Доповніть речення, скориставшись художніми образами Володимира Коломійця.
Устане раненько, нагодує, теплом зігріє мене бабуся — ... (сиве сонечко).
Щоб не прогавити своє щастя, не будь... (Тюхтієм і Торохтієм).
3. Робота за ілюстрацією
— Подивіться на ілюстрацію до цього вірша.
— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?
— Що художник зобразив на картині?
— Що він намалював у центрі картини? Удалині?
— Які фарби обрав? Який настрій вони створюють?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з вірша.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Яка його тема? мета?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш (с . 121-123).
Скласти твір-міркування «Не упущу свою жар-птицю».