II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 2
Урок 63. ПОЕТИЧНІ КАРТИНИ ЗИМИ. КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА «ВІХОЛА»
Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Катерини Перелісної; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; вчити бачити і розуміти прекрасне в природі, в житті, в поезії; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку —
Хай спіймає кішка мишку.
2. Читайте, відповідайте: який? яка? яке?
Будинок — ...
лев — ...
пиріг — ...
білка — ...
зірка — ...
бабуся — ...
яблуко — ...
дерево — ...
сонце — ...
3. Читайте, думайте, доповнюйте!
Слухають, пишуть — ... (сидять, ідуть, читають).
Лащиться, дряпається — ... (радіє, грається).
4. Гра «Додай слово»
Лащиться (хто?) — ... (собака).
Дзвенить (що?) — ... (дзвінок, струмок).
Віє (що?) — ... (вітер).
Гуркоче (що?) — ... (грім).
Блимає (що?) — ... (блискавка).
Малює (хто?) — ... (художник).
Повзе (хто?) — ... (гадюка).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на кращу розповідь про дружбу із пташкою.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Це на санях їхала
Хуртовина-Віхола.
— Що ви можете сказати про слова віхола, хуртовина? (Це слова, близькі за значенням.)
— Доберіть ще близькі за значенням слова до слів хуртовина і віхола. (Завірюха, хуга, хурделиця, заметіль, метелиця...)
Вправа «Мікрофон»
— Що ви знаєте про віхолу? Розкажіть.
— Сьогодні ми прочитаємо, як описує у своєму вірші віхолу поетеса Катерина Перелісна.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем (с. 66-67)
— Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
— Який настрій у цього вірша? (Веселий, жартівливий)
2. Словникова робота
Віхола їхала
напаковані побігайчики
мальовані розігналися
закрутилася злякалися
Читання слів «буксиром» за вчителем; у парах; скоромовкою.
Фізкультхвилинка
3. Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами
4. Гра «Актори»
За завданням учителя прочитати вірш:
а) захоплено;
б) здивовано;
в) сердито.
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— До кого їхала віхола?
— На чому вона їхала? Які були саночки?
— Хто був запряжений у саночки?
— Як поетеса пояснює, чому почалася завірюха?
— Чи можна назвати вірш «Віхола» казкою? Чому?
6. Гра «Добери риму»
Віхола... (їхала);
мальовані... (напаковані);
зайчики... (побігайчики);
розігналися... (злякалися);
схопилися... (закрутилися);
віхола... (заїхала).
7. Гра «Читає Незнайко»
Учитель читає уривки з віршів Катерини Перелісної, навмисне припускаючись помилок. Учні повинні їх помітити і виправити.
• Сніг-сніжок
Із неба (хмар) летить,
Землю закриває.
Змерз горобчик,
Цвірінчить —
Крихіток (зерняток) шукає.
• Сани розігналися
Зайчики сховалися (злякалися),
Віхола схопилася,
В полі загубилася (закрутилася).
8. Читання вірша Н. Забіли
— Які особливості сніжинок підкреслює поетеса?
9. Робота в групах. Гра «Хто краще опише сніжинку?»
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого вас навчив сьогоднішній урок?
— Що нового ви дізналися сьогодні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти розповідь про зиму.