II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 1
Урок 57. ЛЕСЯ УКРАЇНКА «БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ…»
Мета: вдосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання; розвивати вміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читайте, додаючи склади!
Мали — ... (на)
воро — ... (на)
воро — ... (та)
лимо — ...(над)
бузи — ... (на)
мор — ... (ква)
маши — ... (на)
лопа — ... (та)
сини — ... (ця)
Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться!
ШКОДЛИВИЙ ЦАП
На городі цап, цап
Капусточку хап, хап,
Борідкою трусь, трусь,
Капусточку хрусь, хрусь,
Ратичками туп, туп,
Капусточка хруп, хруп,
А за цапом дід, дід
З батурою хтось, хтось.
Цап як скоче: брик, брик,
На все село крик, крик,
На синяки дме, дме,
Вигукує: «Ме! ме!»
За ним Рябко та: «Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав».
— Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще читання з пам’яті уривка з вірша Лесі Українки «З гір на долину...».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Зелене листя, зелений килим,
Зима сховала під снігом білим.
Весна настала і сонце гріє —
Зелений килим увесь синіє. (Барвінок)
— Розгляньте цю чудову рослину. (Демонстрування слайда чи малюнка.) З барвінку та калини в давнину робили весільні вінки. Кожна дівчина власноруч садила і вирощувала барвінок собі на віночок. Про барвінок складено багато пісень, легенд. Послухайте одну з легенд.
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу.
Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилину на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Упала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом...
А назвали його барвінок. І тягнеться він до хат, до батьківських могил. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.
— Послухайте, з якою любов’ю описує барвінок Леся Українка.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША ЛЕСІ УКРАЇНКИ «БАРВІНОЧКУ МІЙ ХРЕЩАТИЙ...» (с. 59)
1. Виразне читання вірша вчителем
— Як поетеса звертається до барвінку?
2. Словникова робота
1) Довідкове бюро.
Хрещатий — який має вигляд хреста або окремі елементи у формі хреста.
2) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Зелений садила
рясний викохала
навесні здасися
барвіночку хрещатий
— Прочитайте слова, що називають ознаку предмета; дію предмета.
3. Виразне читання вірша учнями
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Знайдіть у прочитаному уривку з твору Лесі Українки слова, якими поетеса описує барвінок.
— Які слова вказують на те, що поетеса дуже любить цю квітку?
— Як ви гадаєте, чому авторка використовує саме слово викохала, а не виростила!
5. Гра «Добери риму»
Дрібний... (рясний); навесні... (мені).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором Лесі Українки ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Що нового дізналися про барвінок?
— Тарас Шевченко у своїх творах теж не оминув увагою цю чарівну квітку. Послухайте, з якою любов’ю він пише про барвінок.
«БАРВІНОК ЦВІВ І ЗЕЛЕНІВ...»
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилався;
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив... Поморозив...
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання підручника «Повтори і пригадай» (с. 59).