І семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ
Урок 47. ЗВУКОПИС. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ. БУСЕЛ. ПЛАТОН ВОРОНЬКО. ЧАПЛЯ ЗШИЛА ЧЕРЕВИЧКИ...
Мета: продовжити формувати читацькі навички учнів; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; розвивати зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, спостережливість; виховувати любов до природи.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Прилетіли горобці —
Говорили про крупці;
Не про крупці,
Не про крупицю,
А про круп’ячко.
2. Розпитування за складовою таблицею
— Прочитайте прислів’я, поясніть його зміст.
(Де багато пташок, там нема комашок.)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виставка-презентація учнівських малюнків.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо спостереження за звуками, якими наповнені описані поетами картини.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Бусел» (с. 51)
1) Робота над загадкою.
— Відгадайте героя.
• Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
Фізкультхвилинка
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Хто є головним персонажем вірша?
3) Словникова робота.
Мочар — багно, драговина, трясовина.
Купина — горбок на болоті, порослий травою або мохом.
Трясовина — грузьке болото, поросле яскраво-зеленою травою або мохом.
4) Повторне читання вірша учнями вголос.
— Що, на вашу думку, передає звучання виділених слів у прочитаному вірші.
5) Відтворення змісту за запитаннями.
— Куди йде бусел? Яка в нього робота?
— Що допомагає птахові без перешкод ходити болотом?
2. Опрацювання вірша П. Воронька «Чапля зшила черевички...» (с. 52)
1) Робота над загадкою.
• По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят. (Чапля)
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
— Які звуки найчастіше повторюються у вірші?
3) Повторне читання вірша учнями вголос.
— Прочитайте вірш, чітко вимовляючи звуки, що повторюються у вірші.
— Якою ви собі уявляєте чаплю?
— Як вона стоїть у воді?
— Як про це говорить поет?
4) Ознайомлення учнів з терміном «звукопис».
— Автор дібрав ці звуки, щоб створити певне враження. Такий художній прийом називається звукописом.
— Поясніть, з якою метою використано звукопис у вірші Платона Воронька.
5) Гра «Диктор телебачення».
— Прочитайте вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб поглянути на глядачів.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які вірші читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто їх автори?
— Який художній прийом виконали поети Микола Вінграновський, Тамара Коломієць, Платон Воронько у своїх віршах? Навіщо?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити один з віршів напам’ять.