І семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ
Урок 44. ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. АНАТОЛІЙ КОСТЕЦЬКИЙ. ДИВНА ЗВИЧКА
Мета: удосконалювати навички свідомого читання віршованих творів; учити сприймати зміст поезії на слух, добирати риму; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до художнього слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Рі-рі-рі — що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю — бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі — ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря — небо синє, як моря.
Рі-рі-рі — ще що бачиш угорі?
Ра-ра-ра — з комарами мошкара.
Мишеня у нірку чорну
Притягло трубу підзорну.
Ми тепер собі з нори
Всі побачимо двори.
І угледимо здаля —
Де той клятий кіт гуля.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
— Пригадайте героїв казки «Колобок»: ведмідь, вовк, баба, дід... Кого бракує?
— Відгадайте загадки. Визначте, із яких казок предмети.
Може ґудзики пришити,
Та без одягу донині
Рукодільниця-кравчиня. (Голка)
• Купили кругленьке,
Думали — новеньке,
А воно все у дірках,
Та ще й труситься в руках. (Сито)
• 3 глини народився,
На кружалі вертівся,
На вогні пікся,
На базарі побував,
Людей нагодував. (Жбан)
— Розкажіть епізод казки, пов’язаний з однією із цих речей.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ.
— Прочитайте його назву.
— Слово малює картину. Спробуйте її побачити: золоте листя. Слово передає звуки. Прислухайся: вітер листям шелестить. Чуєш шурхіт листя?
Відчуйте красу художнього слова, читаючи вірші українських поетів.
— Що таке рима?
— Прочитайте пояснення у підручнику.
— Герой вірша Анатолія Костецького дуже любив добирати рими.
2. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша «Дивна звичка» учнями (с. 48-49)
— Який настрій у цього вірша? (Веселий, жартівливий)
Фізкультхвилинка
Діти читають вірш хором:
• «накрапає дощ» (тихо);
• «дощ пускається сильніше» (голосніше);
• «злива» (голосно)',
• «дощ слабшає» (тихіше)’,
• «дощ припинився» (читання припиняється).
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Що понад усе любить робити хлопчик?
— Ким він мріє стати?
— Розгляньте малюнок. Кого на ньому зобразив художник?
— Які рими добирав хлопчик?
Як уроки? — (Летять сороки.)
Ти поїв? — (Сто корів)
Йди до дошки! — (Варення ложка)
Що учив ти вдома? — (Солому)
Ставлю «два!» — (Ква)
• Ти поїв?.. (Мама)
• Як уроки?.. (Тато)
• Йди до дошки!.. (Учитель)
Читання вірша за особами.
— Читайте, слова додавайте.
Рак ранесенько проснувся,
В черевики гарні... (взувся).
І без тата, і без... (мами)
Прогулявся між корчами.
Срібна рибка пропливала,
Вона рака не... (впізнала).
Рак розсердився, роззувся
І додому... (повернувся).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який розділ ми почали вивчати?
— З яким твором ознайомилися?
— Що дуже любив робити герой оповідання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Відповідати на запитання (с. 49).



