І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ
Урок 2. СКРИНЬКА ПІСЕНЬ-НЕБИЛИЦЬ. ДВА ПІВНИКИ
Мета: ознайомити учнів з піснями-небилицями; удосконалювати навички правильного свідомого читання; розвивати уяву, фантазію учнів; учити розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до художнього слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Мали-...(на); лимо-...(над); маши-...(на); бузи-...(на); лопа-...(/геа); воро-... (та); морк-...(ва); сшш-...(ця).
2. Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться
ШКОДЛИВИЙ ЦАП
Па городі цап, цап,
Капусточку хап, хап,
Борідкою трусь, трусь,
Капусточку хрусь, хрусь,
Ратичками туп, туп,
Капусточка хруп, хруп,
А за цапом дід, дід,
З батурою біг, біг,
Цап як скаче: брик, брик,
Па все село крик, крик,
Па синяки дме, дме,
Вигукує «Ме! Ме!»
За ним Рябко та «Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав!»
— Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.
Цікава, захоплива, ілюстрована — ... (книга).
Солодка, запашна, червона — ... (ягода).
Весела, мелодійна, задушевна — ... (музика).
Прудка, маленька, пухнаста, руда — ... (білка).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Виставка-презентація дитячих малюнків
2. Закріплення знань про структуру підручника
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, висловлюють власні думки щодо поставленого запитання.
Вправа «Мікрофон»
— Яким має бути наш урок? (Цікавим, повчальним, дещо казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним...)
— А ви на уроці якими маєте бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, наполегливими...)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.
— Послухайте вірш.
Якби пшоно, якби сіль,
То зварила б я кисіль.
Якби снігу та дощу,
То зварила б я борщу.
Якби трохи простокваші,
То зварила б горщик каші.
— Що незвичайного в цьому вірші?
— Чого не буває?
— Ми почнемо вивчати небилиці.
Небилиці — це розповіді про те, чого не буває. У піснях-небилицях зображено світ, у якому відбуваються дивовижні події: тварини виконують людську роботу, грають на музичних інструментах, танцюють...
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ПІСЕНЬКИ-НЕБИЛИЦІ «ДВА ПІВНИКИ» (с. 6)
1. Виразне читання пісеньки вчителем
— Який настрій у вас після прослуховування цієї пісеньки?
Віжки — прикріплений з обох боків до вуздечки довгий ремінь, мотузок та ін., яким правлять кіньми.
3. Повторне читання пісеньки учнями за строфами «ланцюжком»
— Перечитайте пісеньку, вслухаючись у її мелодійне звучання.
4. Аналіз змісту пісеньки з елементами вибіркового читання
— Про кого ця пісенька?
— Назвіть усіх персонажів твору.
— Розкажіть про кожного з персонажів.
Персонаж — дійова особа в художньому творі.
— Хто вам подобається?
— Хто не подобається?
— Знайдіть у тексті і прочитайте слова, що звучать ніжно.
— Доберіть пестливі слова, якими можна замінити слово коза.
— Поміркуйте, чи можна замінити слово небилиця іншими словом, наприклад: казка, вигадка, фантазія, неправда, нісенітниця.
— Назвіть персонажів твору, яких художник зобразив на малюнку. Які фарби використав художник?
— Який одяг у героїв твору?
— Який епізод відображено на ілюстрації?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Назвіть персонажів твору «Два півники».
— Кого з персонажів ви засуджуєте? Чому?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати пісеньку вдома батькам.
Знайти пісеньку-небилицю, розповісти її в класі.



