II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК ЗАРУБІЖНИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 119. ПІДСУМОК ЗА РОЗДІЛОМ «ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ»
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Діти
Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.
Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.
Учитель
Другий ряд теж не дрімає і швиденько промовляє.
Діти
Начитався букварика та й малюю косарика.
Коси сіно, косарику, на своєму гектарику.
Учитель
А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок.
Діти
Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»
Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.
Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».
Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий додає слово і пояснює, як воно зв’язане з першим.
Наприклад:
Баба Яга — мітла (щоб літати);
Колобок — вікно...
Лисичка — півник...
Котигорошко — булава...
Рукавичка — мишка, жабка, зайчик...
Телесик — човник, рибка, річка, берег тощо.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного і переказують казку.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Діти, хто скаже, який розділ ми закінчили вивчати?
— І сьогодні на уроці читання ми підіб’ємо підсумок за розділом «Літературні казки», і я побачу, чи справді ви любите читати казки, чи уважні ви читці, чи знаєте, якого автора та чи інша казка.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
— Як сонечко радує теплом і світлом усе живе, так і казки зігрівають радістю, любов’ю і теплом душу і серце кожної дитини, кожного читця.
— Ось подивіться, тільки-но пригріло сонечко, і вже з’явилася перша квіточка. Але ця квіточка не звичайна, у неї на пелюстках написані завдання, які ми будемо виконувати. А щоб зірвати пелюсточку треба промовити слова: «Пелюсточку відірвем, знання свої доведем».
1. Читання за особами казки І. Я. Франка «Лис Микита»
— Назвіть головних героїв казки «Лис Микита».
— Хто бажає читати слова Лиса, Вовчиці? Діти, а хто нам ще потрібен? (Автор)
— Розгорніть підручник на с. 139. Усі уважно слідкуймо і слухаймо.
— Чого вчить ця казка? Хто автор цієї казки?
Пелюсточку відірвем,
Знання свої доведем.
Фізкультхвилинка
2. Робота в групах. Гра «З якої казки цей ланцюжок?»
— Кожній групі я даю картку, на якій написаний ланцюжок.
Ви всі разом прочитаєте його, поміркуєте і відгадаєте, до якої казки належить цей ланцюжок.
• Дід, баба, внучка, собачка, кицька.
• Дід, баба, собачка, кицька, мишка.
• Черевичок, принц, карета, чарівниця.
Один учень з групи захищає, доводить, з якої казки ланцюжок.
Пелюсточку відірвем,
Знання свої доведем.
3. Робота в парах. «Пригадайте, з яких казок ці рядки?»
— Кожній парі я даю картку, на якій написане речення з будь-якої літературної казки.
• Під гіллястими кучерявими деревцями зайці люблять спочивати і вести довгі розмови про життя-буття.
• Він об’їздив увесь світ, щоб знайти собі наречену, але так і не знайшов.
• Що це ти їси, Микитко?
— Ви уважно читаєте речення і пригадуєте, з якої казки ці рядки. Потім один учень з пари читає речення і доводить з якої воно казки.
4. Гра «Упізнай за описом персонажів казок»
• Хитрий, улесливий, учив вовчицю ловити рибу.
• Задавака й нахаба, який полюбляв лежати в холодку.
5. Гра «Упізнай казки за початком. Назви їхніх авторів»
• Жив собі принц, і заманулося йому...
• Один багатий удівець одружився вдруге з удовою, такою чванливою та гордовитою, якої відколи світ ніхто й не бачив...
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам урок?
— З яким настроєм ви його завершуєте?