УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Фольклор (усна народна творчість)
Ключові слова:
• колективне творення;
• усна форма;
• варіантність;
• анонімність;
• різножанровість.
Календарно-обрядові пісні
Цикли:
• зимовий (колядки, щедрівки);
• весняний (веснянки);
• літній (русальні, купальські, жниварські пісні).
Ключові слова:
• лірика;
• один із найдавніших жанрів фольклору;
• язичницькі елементи;
• обряд;
• дійство;
• намагання задобрити сили природи.
Найпопулярніші календарно-обрядові пісні: «Нова радість стала», «Щедрик, щедрик, щедрівочка», «Ой весна, весна — днем красна», «Ой кувала зозуленька», «Заплету віночок», «У ржі на межі», «Маяло житечко, маяло».
Родинно-побутові пісні
Жанри:
• весільні пісні;
• пісні про сімейне життя;
• пісні про кохання;
• колискові.
Ключові слова:
• лірика;
• щирість почуттів молодих людей;
• взаємне чи нерозділене кохання;
• сімейні радощі чи нарікання на важку долю;
• символіка.
Найпопулярніші родинно-побутові пісні: «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен», «Туман яром, туман долиною», «Сонце низенько, вечір близенько», «Чом ти не прийшов», «Ой на горі два дубки», «Несе Галя воду», «Гиля-гиля, сірі гуси», «Ой чий то кінь стоїть», «В кінці греблі шумлять верби», «Світи, світи, місяченьку», «За городом качки пливуть», «А брат сестрицю та й розплітає», «Горіла сосна, палала», «Летять галочки у три рядочки», «Ой ти, коте, коточок», «Ходить сон коло вікон».
Суспільно-побутові пісні
Жанри:
• козацькі;
• чумацькі;
• кріпацькі;
• рекрутські;
• заробітчанські;
• бурлацькі.
Ключові слова:
• лірика;
• смерть козака чи чумака;
• проводи в похід;
• романтика козацької волі;
• захоплення козаками;
• небезпечне чумацьке ремесло;
• романтика далекої дороги, степу, моря;
• ностальгія за рідною домівкою.
Найпопулярніші суспільно-побутові пісні: «Ой на горі да женці жнуть», «Ой у степу криниченька», «Розлилися круті бережечки», «Вилітали орли з-за крутої гори».
Історичні пісні
Ключові слова:
• ліро-епос;
• історична подія;
• історична постать;
• безіменний герой;
• боротьба українського народу проти турецьких і татарських загарбників;
• козацько-польські війни;
• доба Хмельниччини (битва під Корсунем, Збаражем чи Берестечком);
• гноблення України російським царатом після Переяславської угоди.
Найпопулярніші історичні пісні: «Чи не той то хміль», «Ой Морозе, Морозенку», «Зажурилась Україна», «Ой усе лужком та все бережком», «За Сибіром сонце сходить», «Ой з-за гори чорна хмара», «Вилітали орли».
Пісні Марусі Чурай
Найпопулярніші пісні: «Засвіт встали козаченьки», «Ой не ходи, Грицю...», «Віють вітри, віють буйні».
Народні думи
Ключові слова:
• ліро-епос;
• речитатив;
• заспів («заплачка»), основна частина, кінцівка («славословіє»);
• виконання в супроводі бандури, кобзи чи ліри;
• наявність сюжету;
• героїчний зміст, рідше — соціально-побутовий;
• усенародна боротьба з іноземними загарбниками;
• подвиги народу й окремих героїв.
Найпопулярніші думи: «Дума про Марусю Богуславку», «Бондарівна», «Дума про Самійла Кішку», «Утеча трьох братів з Азова».
Народні балади
Ключові слова:
• ліро-епос;
• гостродраматичний сюжет;
• трагічні конфлікти;
• фантастичні елементи;
• метаморфози;
• діалоги;
• сімейний побут, картини з особистого життя або життя історичних осіб;
• вірування в магічну силу рослин, отруєння зіллям, приворот.
Найвідоміші балади: «Бондарівна». «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси», «Лимерівна».
Понятійний апарат
Анафора — єдинопочаток, повторення окремих слів чи словосполучень на початку віршових рядків, строф чи речень;
У тебе коні все турецькії,
У тебе стрільби все стрілецькії,
У тебе воли, як стодоли,
У тебе корови, як обороги...
(З колядки)
Епітет - художнє означення: пишний сад, золоті руки. Постійні епітети (фольклорні): сизий орел, червона калина, битий шлях.
Гіпербола — художнє перебільшення: Щира праця гори верне.
Метаморфоза — перетворення людини на рослину, птаха. Метаморфоза — одна з ознак балади.
Метонімія — один із тропів: поетичний вислів, у якому одна назва замінюється іншою, що перебуває з нею в якомусь зв’язку: читати Франка — твори Франка; Харків вітав переможців — люди, що мешкають у Харкові, вітали переможців.
Порівняння — художній вислів, у якому один предмет чи явище зіставляється з іншим, чимось до нього подібним:
Максим козак Залізняк,
Козак з Запорожжя,
Як поїхав на Вкраїну,
Як пишная рожа!
Рефрен (у пісні — приспів) — група слів, рядок чи кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи (куплета) чи групи строк).
Речитатив — манера виконання народних дум; протяжне протезування, наближене до співу.
Художній паралелізм — паралельне зображення явищ із різних сфер життя, показ одних явищ на фоні інших, зіставлення їх переважно за ознакою дії:
Розвивайся й ти, сухий дубе, —
Завтра мороз буде;
Убирайся, молодий козаче, —
Завтра поход буде.
(Нар. пісня «Ой у лузі та і при березі»)
Цитатник .
Про усну народну творчість:
• Твір не записаний — перепущений через усну традицію поколінь, часом довгого ряду їх — тратить контури, обтирається, шліфується, як камінь, несений водою. Колектив, властиво, цілий ряд колективів, через які сей твір переходить, мандруючи з покоління в покоління, з краю в край, мають тенденцію стирати все індивідуальне, зв’язане з обставинами місця й моменту, а полишати й розвивати найбільш загальне, яке віддає настрої питомі, загальнолюдські, більш-менш спільні різним верствам, часам і цілям.
(М. Грушевський)
Про календарно-обрядові пісні:
• Ті описи багатства, життя, краси, мудрості господаря, котрі містять вони (календарно-обрядові пісні. — Авт.), се не , прості поетичні прикраси-перебільшення: се магічні закляття на щастя, оперті на вірі в чудодійну здібність слова наводити те, що ним сказане.
(М. Грушевський)
Про родинно-побутові пісні:
• Пісні про кохання є душею народу, безмежним полем, заквітчаним людськими надіями, чистими поривами до щастя і чистою сльозою на віях дівочих.
:(М. Стельмах)
Про суспільно-побутові пісні:
• Чумацький фольклор є своєрідним пісенним щоденником, подорожніми нотатками ліричного змісту.
(А. Іваницький)
Про історичні пісні:
• Дійсність, охоплена історичною піснею, включає сферу історичного життя народу, життя політичного, як внутрішнього, так і зовнішнього. Народ не тільки відтворює події, але і дає їм свою оцінку.
(В.Пропп)
Про Марусю Богуславку:
• Ця дівчина не просто так, Маруся, Це — голос наш. Це — пісня. Це —душа.
(Л. Костенко)
Про народні думи:
• На відміну від плавності і широти розповіді гомерівського епосу, у думах наявний сильний ліризм, який разом з драматизмом викладу дуже зворушує читача.
(Г. Нудьга)
Про народні балади:
• Балади — це епос нещасливих людських доль.
(О.Дей)
Літературний диктант
1. Яким словом можна замінити поняття «усна народна творчість»?
2. У якому жанрі пісень наявні мотиви стрибання через багаття, ворожіння на вінках?
3. Протяжне проказування, наближене до співу, називається ....
4. Який фольклорний жанр виконують речитативом у супроводі кобзи, бандури або ліри?
5. Жанр твору «Чи не той то хміль» — ....
6. Кому приписують авторство пісні «Засвіт встали козаченьки»?
7. Слова «Вони його не стріляли і на часті не рубали, тільки з його, молодого, живцем серце відірвали» є уривком з пісні....
8. Який художній засіб наявний у приказці «Хто знання має, той мур ламає»?
9. Прикладами якого художнього засобу є сполуки «широкий степ», «битий шлях», «червона калина», «ясний сокіл»?
10. Метаморфоза, фантастичні елементи, трагізм властиві такому фольклорному жанру:....
11. Пісня, у якій розповідається про загибель чоловіка, що йде до Криму по сіль, належить до жанру ....
12. З-поміж характеристик: анонімність, варіантність, усна форма, індивідуальний стиль — не є ознакою фольклору....
13. Пісня «Чи не той то хміль» уславлює козака на ім'я ....
14. У якій пісні головного героя поховано на Савур-могилі? ...
15. Скільки років пробували козаки в неволі в думі «Маруся Богуславка»?...
16. Яке велике християнське свято згадується в думі «Маруся Богуславка»?...
17. Скількох козаків визволила з турецької неволі Маруся Богуславка в однойменній думі? ...
18. На якому морі відбуваються події в думі «Маруся Богуславка»? ...
19. Яке прізвище пана, що убив Бондарівну в однойменній баладі? ...
20. Як звати кохану головного героя пісні «Засвіт встали козаченьки»?
21. З ким Морозенко вступив у свій останній бій у пісні «Ой Морозе Морозенку...»? ...
22. Яка історична подія описана в пісні «Чи не той то хміль»? ...
23. Страждання й туга за коханим, який дуже далеко, — провідний мотив пісні Марусі Чурай ....
24. У якому жанрі календарно-обрядових пісень уславлюється народження Ісуса Христа?...