Ефективна підготовка до ЗНО учнів 10-11 класів

IV. Література XX ст.

Тема 25. Володимир Сосюра (1898 — 1965)

М. Стельмах назвав Володимира Миколайовича Сосюру «глибинно-бентежним березнем», «замріяно прозорим вереснем» української новітньої поезії.

«Любіть Україну»

Поезія написана у 1944 р. - році остаточного визволення України від німецько- фашистських загарбників. Твір є великим проявом безмежної любові поета до Батьківщини і її культури.

Імпульсом для написання поезії стали факти цинічного, брутального ставлення компартійних чиновників, шовіністів до української культури.

У центрі - образ «вишневої» України, компонентами якого є все те, що оточує людину з дитинства, дає натхнення, формує самобутню національну ментальність (краса природи, звитяжна історія, волелюбний народ з багатою культурою і солов’їною мовою). Україна - усюди: «у зірках, і у вербах вона, і в кожному серця ударі», в «солов’їній мові», «у пісні у кожній, у думі», «в дитячій усмішці, в дівочих очах».

В. Сосюра, намагаючись осмислити саме поняття «любов до Батьківщини», підкреслює, що воно підносить самоповагу людини.

Поезія має форму послання. Автор звертається до молоді, бо майбутнє держави саме в її руках.

Анафора «Любіть Україну» робить твір щирим, композиційно завершеним. Головна ідея поезії - любіть, оберігайте, возвеличуйте рідну Батьківщину.

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

За цей твір Сосюрі пізніше довелося витримати вал брутальних наскоків з боку кремлівської верхівки.

Анафора (від грец. «винесення нагору, повторення») - єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій.

Градація - стилістична фігура, що полягає в поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості.

 

Тест №17

1.       Хто з українських митців назвав поетичну творчість П. Тичини музичною рікою?

А М. Рильський;

Б В. Сосюра;

В М. Бажай;

Г О. Довженко.

2.       З якою течією модернізму традиційно пов’язують ранню творчість Павла Тичини?

А Імпресіонізм;

Б неореалізм;

В символізм;

Г експресіонізм.

3.       3 яким видом мистецтва найбільше споріднена збірка П. Тичини «Сонячні кларнети»?

А Живописом;

Б театром;

В кіно;

Г музикою.

4.       Визначте найточніше продовження речення.

«У поезії П. Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...»:

А світ природи і світ людини зображуються як настроєво суголосні паралельні плани;

Б змальована картина місячної весняної ночі - з шелестом липи, туманами, місяцем, зорями, солов’ями;

В на тлі розкішної ночі, окресленої кількома штрихами, постає образ сплячої коханої;

Г на тлі яскраво зображеної весняної ночі показані роздуми ліричного героя над проблемою збереження навколишнього середовища.

5.       Яка поезія містить образ весни «запашної, квітами-перлами закосиченої»?

А «Гаї шумлять...»;

Б «Ви знаєте, як липа шелестить...»;

В «Арфами, арфами...»;

Г «Десь на дні мого серця...».

6.       Що спонукало В. Сосюру написати поезію «Любіть Україну»?

А Наступ радянської влади на. українську культуру і мову;

Б події Другої світової війни;

В ювілей Т.Г. Шевченка;

Г замовлення Л. Кагановича;

Д довготривале перебування поета за межами Батьківщини.

7.       Укажіть слова, у яких міститься головна ідея поезії В. Сосюри «Любіть Україну».

А Примножуйте багатства рідної Батьківщини;

Б любіть, оберігайте, возвеличуйте рідну Батьківщину;

В захищайте природу;

Г боріться з фашистськими зайдами;

Д ідіть шляхом самовдосконалення.

8.       Який стилістичний прийом використовує В. Сосюра в уривку з поезії «Любіть Україну», щоб досягти високого рівня емоційності, розширити свою думку:

Для нас вона в світі єдина, одна

в просторів солодкому чарі...

Вона у зірках, і у вербах вона,

і в кожному серця ударі,

у квітці й пташині, в електровогнях,

у пісні у кожній, у думі,

в дитячій усмішці, в дівочих очах,

і в стягів багряному шумі...

А Градацію;

Б епітет;

В метафору;

Г гіперболу;

Д евфемізми.

9.       Який літературний прийом покладено в основу образності поезії «Так ніхто не кохав...»?

А Іронію;

Б метонімію;

В гіперболізацію;

Г паралелізм;

Д алегорію.

10.     Укажіть вид римування у фрагменті твору В. Сосюри «До брата»:

На мові нашій дня печать.

Вона - як сяйво серед ночі...

Її не можна забувать,

Вона душі твоєї очі.

А Перехресне;

Б суміжне;

В кільцеве;

Г білий вірш;

Д метафору.

11.     Установіть відповідність між цитатою з поезії П. Тичини і художньо-виражальним засобом, ужитим у ній (підкреслено).

1. «Думами, думами, -

Наче море кораблями, переповнилась блакить...»

2. «...весна

Запашна,

Квітами-перлами

Закосичена.»

3. «Ви знаєте, як сплять старі гаї

4. «Над Києвом - золотий гомін,

І голуби, і сонце

А  епітет;

Б  порівняння;

В  символ, епітет;

Г  епітет, персоніфікація.

12.     Установіть відповідність між цитатою з поезії В. Сосюри і художньо-виражальним засобом, ужитим у ній (підкреслено).

1 «Скільки нас отаких біля муру

Од червоної кулі лягло»

(поезія «І пішов я тоді до Петлюри»)

2 «І пісня в душі наростає і спіє,

Мов вирватись хоче нестримно на волю»,

(поезія «Катрусі на спомин»)

3 «Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання»

(поезія «Так ніхто не кохав...»)

4    «Ось вона йде у вінку, як весна»

(поезія «Білі акації будуть цвісти...»)

А персоніфікація;

Б епітет;

В порівняння;

Г гіпербола.