Ефективна підготовка до ЗНО учнів 10-11 класів

IV. Література XX ст.

Період

Течія

Представники

Кінець XIX –

початок XX ст.,

XX ст.

модернізм

 

Течії:

— неоромантизм (новоромантизм)

О. Кобилянська (психологічна проза), Леся Українка,

А. Тесленко, Марко Черемшина, Олександр Олесь,

М. Вороний та ін.

— символізм

Б. Лепкий, О. Слісаренко, Т. Осьмачка (рання поезія),

М. Євшан, М. Сріблянський, Г. Чупринка,П. Тичина,

М. Вороний та ін.

— імпресіонізм

М. Коцюбинський, Г. Журба, Г. Михайличенко, Г. Косинка,

Є. Плужник, М. Черемшина, О. Кобилянська (частково),

М. Хвильовий та ін.

— експресіонізм

В. Стефаник, О. Туринський (повість «Поза межами болю»), М. Куліш («97»), проза М. Хвильового,

Ю. Липи, Т. Осьмачки та ін.

— неореалізм

В. Винниченко, В. Підмогильний, Б. Антоненко-Давидович, Григорій Тютюнник та ін.

— неокласицизм

«П’ятірне гроно» неокласиків: М. Зеров, М. Драй-Хмара, П. Филипович, Освальд Бургардт (Юрій Клен),

М. Рильський. Поети «празької школи» та ін.

— футуризм

М. Семенко, Я. Савченко, В. Поліщук та ін.

Модерністські течії в українській літературі

Неоромантизм (від грецьк. «новий», фр. «романтичний») - стильова течія модернізму, що виникла в українській літературі на початку XX ст., названа Лесею Українкою «новоромантизмом». Генетично пов’язана з романтизмом.

Характерні риси:

-         прагнення розірвати ідеал з дійсністю;

-         уславлення індивідуальної й суспільної свободи;

-         піднесення постаті визначного героя, йога порив у майбутнє;

-         відкинувши раціоцентризм, неоромантики, на перше місце поставили чуттєву сферу людини, емоційно-інтуїтивне пізнання;

-         у центрі - яскрава неповторна особистість, а не маса;

-         герої неоромантиків переймаються тугою за високою досконалістю у всьому характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу, а не буднів;

-         зовнішні події (також і соціальні) відступають на задній план;

-         неоромантики часто вдаються до умовних, фантастичних образів, ситуацій, сюжетів;

-         відмова від типізації, натомість застосування символізму.

Символізм (від фр. «умовний знак», «прикмета», «ознака») - стильова тенденція модернізму, що виникла у Франції в 70-х роках XIX ст., в українській літературі поширилася на початку XX ст. Головним художнім засобом є символ як спосіб вираження незбагненної суті явищ життя та індивідуальних уявлень митця (символ - поза межами чуттєвого сприймання, дає право тлумачити його по-своєму).

Характерні риси:         

-         протест проти консервативної і регламентованої суспільної моралі;

-         естетизм (захоплення витонченою поетичною формою і недооцінка змісту);

-         культ екзотичних і заборонених тем;

-         хвороблива увага до позасвідомого;

-         спроби вирватися за рамки повсякденного, прив’язаного до матеріальності буття, зазирнути до «світу в собі».

Український символізм міцно переплетений з неоромантизмом, практично неможливо визначити, який з двох стилів домінує у тому чи іншому творі.

Імпресіонізм (від фр. «враження») - стильова тенденція модернізму, заснована на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.

Характерні риси:

-         зображується не сам предмет, а враження від нього («Бачити, відчувати, виражати  в цьому все мистецтво»);

-         орієнтир на почуття, а не на розум;

-         відмова від ідеалізації: ставлячи перед собою завдання зафіксувати реальні моменти, імпресіоністи найчастіше заперечували поняття ідеалізації й ідеалу, адже ідеал відсутній у конкретній реальності;

-         часопростір ущільнюється і подрібнюється, предметом мистецької зацікавленості стає не послідовна зміна подій і явищ (фабула), не соціальний, логічно впорядкований історичний відрізок або період життя героя, а уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа;

-         герой імпресіоністичного твору цікавий не так своєю активністю, спрямованою на перетворення зовнішнього світу, як саме «пасивною» здатністю сприймати, реагувати на зовнішні збудники, бути носієм, навіть колекціонером вражень;

-         найпоширеніший жанр імпресіонізму - новела.

Український імпресіонізм мав лірико-романтичне забарвлення, що зближувало його (а. нерідко й змішувало зовсім) з неоромантизмом та символізмом.

Експресіонізм (від фр. «вираження») - стильова тенденція модернізму, що характеризується передачею загостреного суб’єктивного світобачення митця напругою його переживань та емоцій, бурхливою реакцією на антигуманні суспільні явища.

Характерні риси:

-         зацікавленість глибинними психічними процесами;

-         заперечення як позитивізму, так і раціоналізму;

-         оновлення формально-стилістичних засобів, художньої образності та виразності, часом непоєднуваних між собою, як наприклад глибокий ліризм і всеохоплюючий пафос;

-         суб’єктивізм і зацікавленість громадянською темою.

Неореалізм (від грецьк. «новий», «речовий») - стильова тенденція модернізму, що характеризується (порівняно із класицизмом) глибоким психологізмом і ліризмом, філософським осмисленням життя, поєднанням з документальною достовірністю зображення.

Характерні риси:

-  поглиблений психологізм у творах;

-  заглиблення у внутрішній світ персонажа для самодостатнього осмислення його як людини, пізнання її ірраціональної сутності незалежно від суспільною оточення;

-  внутрішні психологічні чи зовнішні соціальні суперечності у творах цього стилю виступають (переважно на підтекстовому рівні) як вияви понадчасового, метафізичного конфлікту добра і зла, світла і темряви;

-  зазвичай автори не пропонують читачам простих, однозначних вирішень психологічних колізій, намагаються зрозуміти і об’єктивно подати позицію кожної зі сторін досліджуваного конфлікту.

Неокласицизм (від грецьк. «новий», «зразковий») - стильова тенденція модернізму, що характеризується поверненням до вічних законів мистецтва, орієнтиром на кращі здобутки античності, інтелектуалізм, використанням зразків античної культури і культури епохи Відродження, естетизмом, аристократизмом духу, гармонією між розумом і почуттями, несприйняттям радянської дійсності (комуністичної ідеології - всього, що призвело до падіння рівня духовності).

Характерні риси:

-  використання античних тем і сюжетів, міфологічних образів і мотивів;

-  принцип неокласиків: «На теми, що нові, античний вірш складаймо»;

-  проголошення гасел «чистого» мистецтва та культу позбавленої суспільного змісту художньої форми;

-  оспівування земних насолод;

-  прагнення наслідувати мистецтво минулих епох;

-  надання переваги історико-культурній та морально-психологічній проблематиці;

-  характерні жанри: сонет, олександрина, терцина, октава, рондо тощо.

Футуризм (від англ. «майбутній») - формалістичний напрям у літературі, що виник як різновид італійського авангардизму. Принципи: «Ліквідація мистецтва є наше мистецтво»; «Набутки розуму, а не душі та серця», заперечення реалізму, відкидання класичної спадщини, руйнування традицій і прийомів старого мистецтва створенням нового стилю. Мають місце ознаки тоталітаризму (у цьому - антимодернізм).

Характерні риси:

-  заперечення традиційної культури (особливо її моральних і художніх цінностей);

-  прагнення до новацій, бунтівливості, порушення традицій;

-  культивування урбанізму (естетика машинної індустрії і великого міста);

-  переплетіння документального матеріалу з фантастикою;

-   у поезії - руйнування загальноприйнятих норм мови, використання «слів на свободі».