10 клас
IV. Новітня українська література
Тема 23. Максим Рильський (1895 - 1964)
Максим Тадейович Рильський визначний поет, перекладач, фольклорист, літературознавець, мовознавець.
Біографічні відомості
19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа, діяча культури народився Максим Тадейович Рильський.
1915 р. - закінчив приватну гімназію в Києві; навчався на медичному та історико-філологічному факультетах Київського університету.
Учителював на Житомирщині, у Києві, викладав в інституті лінгвістичної освіти.
У 15-річному віці видав першу збірку «На білих островах».
Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу «Книгар», пізніше - у видавництві «Слово».
Збірки поезій; «Під осінніми зорями» (1918), «Синя далечінь» (1922), «Крізь бурю й сніг» (1925), «Тринадцята весна» (1926), «Де сходяться дороги», «Гомін і відгомін» (1929).
1931 р. - М. Рильського заарештовано, був в ув’язненні півроку.
У роки Великої Вітчизняної війни видав поетичні книжки: «За рідну землю» (1941), «Слово про рідну матір» (1942), «Світова зоря» (1942), «Світла зброя» (1942), «Велика години» (1943), «Неопалима купина» (1944), «Жага», чимало віршів про трагічні події війни.
1943 р. - за видатні заслуги в галузі науки і культури М. Рильського було обрано академіком АН України.
1943 - 1946 рр. очолював Спілку письменників України.
1944 - 1946 рр. директор Академічного інституту мистецтвознавства, фольклору й етнографії.
1957 р. - збірка «Троянди й виноград».
1958 р. - обрано академіком АН СРСР.
1959 р. - збірки «Голосіївська осінь», «Далекі небосхили».
1964 р. «Зимові записи».
24 липня 1964 р. - помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.
Огляд творчості
Основні тема творчості:
- кохання;
- людина і природа;
- музика і слово;
- любов до Батьківщини;
- збереження української мови;
- тема «красивого й корисного» тощо.
Збірка «На білих островах» (1910)
Поет передає спогади свого дитинства, захоплення мінливістю природи, навколишнім світом у його розмаїтті. Автор-юнак спостерігає за земним життям з «білих островів хмар», створює персоніфікований образ літа, дівчини з «росами-перлами» в косах; роздумує над власним майбутнім.
Збірка «Під осінніми зорями» (1918)
Насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.
Поет в художньому розумінні перестав бути наївним учнем часів «білих островів». Відчувається орієнтація на інтимно-довірливий психологічний ліризм класиків (хоча виразних елементів неокласицизму ще не спостерігається). Провідний мотив - щира людяність, закоханість у світове життя, надія на добро і щастя.
Збірка насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.
Центральні твори збірки:
- «На білу гречку впали роси»;
- «Яблука доспіли, яблука червоні»;
- «Весною ми їздили в поле»;
- «Молюся і вірю», «Мені снилось» та ін.
Поезія «Яблука доспіли, яблука червоні» гімн коханню, споконвічними супутниками якого є зажура і неспокій. Присутній мотив передчуття розлуки, стан ліричного героя зіставляється з життям природи. Переживання закоханої людини поет поєднує із зображенням осіннього саду: достигли яблука - почуття закоханих досягли апогею.
Закінчується афористичними рядками: «Вміє розставатись той, хто вмів любить», які є підсумком роздумів поета про кохання.
***
Яблука доспіли, яблука червоні!
Ми з тобою йдемо стежкою в саду.
Ти мене, кохана, проведеш до поля,
Я піду - і, може, більше не прийду.
Вже й любов доспіла під промінням теплим,
І її зірвали радісні уста, -
А тепер у серці щось тремтить і грає,
Як тремтить на сонці гілка золота.
Гей, поля жовтіють, і синіє небо,
Плугатар у полі ледве маячить...
Поцілуй востаннє, обніми востаннє;
Вміє розставатись той, хто вмів любить.
«Троянди й виноград» (1957)
Вмішує кращі зразки неокласичного етапу творчості М. Рильського. В однойменній поезії образи троянд і винограду символізують людське щастя, що має два рівноправні крила красиве і корисне. Людина прагне до краси, до гармонії буття, і це дарує їй окриленість і щастя.
Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
І музику палку, що ніжно серце тисне.
У щастя людського два рівних є крила:
Троянди й виноград - красиве і корисне.
«Слово про рідну матір» (1941)
Жанр визначають по-різному: лірична поема, ода, псалом, хорал, «слово».
Історія написання
26 листопада 1941 р. на антифашистському мітингу в Саратові М. Рильський прочитав щойно написану поему «Слово про рідну матір», що виділялася своєю ідейно-емоційною силою.
Ідейно-художній зміст
У творі на повну силу прозвучав голос великої слов’янської землі України, багатої і красивої, безсмертної, вічної, уярмленої, але нескореної. Поет вірить, що не може загинути земля, яку «сходив Тарас малими босими ногами», «скропив... дрібними росами-сльозами», яка осяяна мудрістю Григорія Сковороди, «гарячою думою Кобзаря», золотою зорею Марії Заньковецької.
У поемі простежується ідея єдності народів («Благословенні ви, брати, що в сяйві дружби і свободи йдете до спільної мети...»).
Риторичні запитання створюють високий пафос твору:
Хто може випити Дніпро,
Хто властен виплекати море,
Хто наше злото-серебро
Плугами кривди переоре,
Хто серця чистого добро
Злобою чорною поборе?
Батьківщина не може вмерти в таку відповідальну хвилину, поет вірить у це:
Хіба умерти можна їй,
В гарячій захлинутись крові...
Настане день, настане час –
І розіллється знов медами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками - ділами...
Тест № 29
1. Укажіть назву модерністського напряму, ознаки якого яскраво простежуються у творчості М. Рильського
А Імпресіонізм;
Б експресіонізм;
В неокласицизм;
Г неоромантизм.
2. Укажіть, у якому віці М. Рильський випустив свою першу поетичну збірку «На білих островах».
А у 15 років;
Б у 17 років;
В у 19 років;
Г у 25 років.
3. У якій поезії М. Рильського простежується тема «красивого» і «корисного»?
А «Яблука доспіли, яблука червоні...»;
Б «Троянди й виноград»;
В «Шопен»;
Г «На узліссі».
4. Укажіть вид римування у творі «Слово про рідну матір».
А Перехресне;
Б суміжне;
В кільцеве;
Г білий вірш.
5. До якої поетичної збірки М. Рильського увійшла поезія «Яблука доспіли, яблука червоні»?
А «Під осінніми зорями»;
Б «Синя далечінь»;
В «Крізь бурю й сніг»;
Г «Тринадцята весна».
6. Визначте тему поезії М. Рильського «Яблука доспіли, яблука червові...».
А Пора достигання плодів - пора щедрості і краси;
Б прощання ліричного героя з коханою, кінець любові;
В зародження юнацького кохання ліричного героя;
Г розмірковування ліричного героя над етапом зрілості людини.
7. У якому творі М. Рильського звучить ідея утвердження безсмертя України і впевненості в перемозі над фашизмом?
А В ідилії «На узліссі»;
Б у поемі «Слово про рідну матір»;
В у поезії «Третє цвітіння»;
Г в елегії «Коли копають картоплю»;
Д у поезії «Поетичне мистецтво».
8. Укажіть, до якої класичної форми звертається М. Рильський упродовж свого творчого життя.
А Секстина;
Б терцет;
В тріолет;
Г рондель;
Д сонет.
9. Визначте художньо-виражальний засіб, використаний М. Рильським у фрагменті поезії «Поетичне мистецтво».
Слова повинні буть покірні
Чуттям і помислам твоїм,
І рими мусять бути вірні...
А Метафора;
Б оксиморон;
В порівняння;
Г гіпербола;
Д епітет.
10. У кого пропонує вчитися мовній майстерності М. Рильський - автор поезії «Мова»?
А В упорядників словників Грінченка і Даля;
Б у Сковороди;
В у давньогрецьких ораторів; у матері;
Г у народу.
11. Розмістіть збірки М. Рильського в порядку їх виходу у світ.
А «Гомін і відгомін»
Б «Синя далечінь»
В «Під осінніми зорями»
Г «Троянди й виноград»
Д «Далекі небосхили»
12. Установіть відповідність між наведеними рядками і назвою твору М. Рильського.
1 «Поцілуй востаннє, обніми востаннє;
Вміє розставатись той, хто вмів любить»
2 «Настане день, настане час –
І розіллється знов медами
Земля, що освятив Тарас
Своїми муками-ділами»
3 «Люблю свій сон і вас люблю за нього,
Примхливий худорлявий музиканте»
4 «Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
І музику палку, що ніжно серце тисне»
А «Троянди й виноград»
В «Шопен»
В «Яблука доспіли, яблука червоні... »
Г «Слово про рідну матір»