«Українська література» 9-10 клас - Готуємося до зовнішнього незалежного оцінювання

10 клас

IV. Новітня українська література

Тема 23. Максим Рильський (1895 - 1964)

Максим Тадейович Рильський визначний поет, перекладач, фольклорист, літературознавець, мовознавець.

Біографічні відомості

19 березня 1895 р. у Києві в родині відомого етнографа, діяча культури народився Максим Тадейович Рильський.

1915 р. - закінчив приватну гімназію в Києві; навчався на медичному та історико-філологічному факультетах Київського університету.

Учителював на Житомирщині, у Києві, викладав в інституті лінгвістичної освіти.

У 15-річному віці видав першу збірку «На білих островах».

Увійшов до групи неокласиків; орієнтувався на античну класику й продовження гуманістичних традицій європейської літератури; працював в редакції журналу «Книгар», пізніше - у видавництві «Слово».

Збірки поезій; «Під осінніми зорями» (1918), «Синя далечінь» (1922), «Крізь бурю й сніг» (1925), «Тринадцята весна» (1926), «Де сходяться дороги», «Гомін і відгомін» (1929).

1931 р. - М. Рильського заарештовано, був в ув’язненні півроку.

У роки Великої Вітчизняної війни видав поетичні книжки: «За рідну землю» (1941), «Слово про рідну матір» (1942), «Світова зоря» (1942), «Світла зброя» (1942), «Велика години» (1943), «Неопалима купина» (1944), «Жага», чимало віршів про трагічні події війни.

1943 р. - за видатні заслуги в галузі науки і культури М. Рильського було обрано академіком АН України.

1943 - 1946 рр. очолював Спілку письменників України.

1944 - 1946 рр. директор Академічного інституту мистецтвознавства, фольклору й етнографії.

1957 р. - збірка «Троянди й виноград».

1958 р. - обрано академіком АН СРСР.

1959 р. - збірки «Голосіївська осінь», «Далекі небосхили».

1964 р. «Зимові записи».

24 липня 1964 р. - помер, похований на Байковому кладовищі в Києві.

Огляд творчості

Основні тема творчості:

- кохання;

- людина і природа;

- музика і слово;

- любов до Батьківщини;

- збереження української мови;

- тема «красивого й корисного» тощо.

Збірка «На білих островах» (1910)

Поет передає спогади свого дитинства, захоплення мінливістю природи, навколишнім світом у його розмаїтті. Автор-юнак спостерігає за земним життям з «білих островів хмар», створює персоніфікований образ літа, дівчини з «росами-перлами» в косах; роздумує над власним майбутнім.

Збірка «Під осінніми зорями» (1918)

Насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.

Поет в художньому розумінні перестав бути наївним учнем часів «білих островів». Відчувається орієнтація на інтимно-довірливий психологічний ліризм класиків (хоча виразних елементів неокласицизму ще не спостерігається). Провідний мотив - щира людяність, закоханість у світове життя, надія на добро і щастя.

Збірка насичена прийомами художніх асоціативних зв’язків. Характерним є ясність і прозорість поетичного малюнка, що розкриває єдність людини й природи рідної землі.

Центральні твори збірки:

- «На білу гречку впали роси»;

- «Яблука доспіли, яблука червоні»;

- «Весною ми їздили в поле»;

- «Молюся і вірю», «Мені снилось» та ін.

Поезія «Яблука доспіли, яблука червоні» гімн коханню, споконвічними супутниками якого є зажура і неспокій. Присутній мотив передчуття розлуки, стан ліричного героя зіставляється з життям природи. Переживання закоханої людини поет поєднує із зображенням осіннього саду: достигли яблука - почуття закоханих досягли апогею.

Закінчується афористичними рядками: «Вміє розставатись той, хто вмів любить», які є підсумком роздумів поета про кохання.

***

Яблука доспіли, яблука червоні!

Ми з тобою йдемо стежкою в саду.

Ти мене, кохана, проведеш до поля,

Я піду - і, може, більше не прийду.

Вже й любов доспіла під промінням теплим,

І її зірвали радісні уста, -

А тепер у серці щось тремтить і грає,

Як тремтить на сонці гілка золота.

Гей, поля жовтіють, і синіє небо,

Плугатар у полі ледве маячить...

Поцілуй востаннє, обніми востаннє;

Вміє розставатись той, хто вмів любить.

«Троянди й виноград» (1957)

Вмішує кращі зразки неокласичного етапу творчості М. Рильського. В однойменній поезії образи троянд і винограду символізують людське щастя, що має два рівноправні крила красиве і корисне. Людина прагне до краси, до гармонії буття, і це дарує їй окриленість і щастя.

Ми працю любимо, що в творчість перейшла,

І музику палку, що ніжно серце тисне.

У щастя людського два рівних є крила:

Троянди й виноград - красиве і корисне.

«Слово про рідну матір» (1941)

Жанр визначають по-різному: лірична поема, ода, псалом, хорал, «слово».

Історія написання

26 листопада 1941 р. на антифашистському мітингу в Саратові М. Рильський прочитав щойно написану поему «Слово про рідну матір», що виділялася своєю ідейно-емоційною силою.

Ідейно-художній зміст

У творі на повну силу прозвучав голос великої слов’янської землі України, багатої і красивої, безсмертної, вічної, уярмленої, але нескореної. Поет вірить, що не може загинути земля, яку «сходив Тарас малими босими ногами», «скропив... дрібними росами-сльозами», яка осяяна мудрістю Григорія Сковороди, «гарячою думою Кобзаря», золотою зорею Марії Заньковецької.

У поемі простежується ідея єдності народів («Благословенні ви, брати, що в сяйві дружби і свободи йдете до спільної мети...»).

Риторичні запитання створюють високий пафос твору:

Хто може випити Дніпро,

Хто властен виплекати море,

Хто наше злото-серебро

Плугами кривди переоре,

Хто серця чистого добро

Злобою чорною поборе?

Батьківщина не може вмерти в таку відповідальну хвилину, поет вірить у це:

Хіба умерти можна їй,

В гарячій захлинутись крові...

Настане день, настане час –

І розіллється знов медами

Земля, що освятив Тарас

Своїми муками - ділами...

 Тест № 29

1. Укажіть назву модерністського напряму, ознаки якого яскраво простежуються у творчості М. Рильського

А    Імпресіонізм;

Б    експресіонізм;

В    неокласицизм;

Г    неоромантизм.

2. Укажіть, у якому віці М. Рильський випустив свою першу поетичну збірку «На білих островах».

А      у 15 років;

Б      у 17 років;

В      у 19 років;

Г      у 25 років.

3. У якій поезії М. Рильського простежується тема «красивого» і «корисного»?

А      «Яблука доспіли, яблука червоні...»;

Б      «Троянди й виноград»;

В      «Шопен»;

Г      «На узліссі».

4. Укажіть вид римування у творі «Слово про рідну матір».

А Перехресне;

Б      суміжне;

В      кільцеве;

Г      білий вірш.

5. До якої поетичної збірки М. Рильського увійшла поезія «Яблука доспіли, яблука червоні»?

А      «Під осінніми зорями»;

Б      «Синя далечінь»;

В      «Крізь бурю й сніг»;

Г      «Тринадцята весна».

6. Визначте тему поезії М. Рильського «Яблука доспіли, яблука червові...».

А      Пора достигання плодів - пора щедрості і краси;

Б      прощання ліричного героя з коханою, кінець любові;

В      зародження юнацького кохання ліричного героя;

Г      розмірковування ліричного героя над етапом зрілості людини.

7. У якому творі М. Рильського звучить ідея утвердження безсмертя України і впевненості в перемозі над фашизмом?

А      В ідилії «На узліссі»;

Б      у поемі «Слово про рідну матір»;

В      у поезії «Третє цвітіння»;

Г      в елегії «Коли копають картоплю»;

Д      у поезії «Поетичне мистецтво».

8.  Укажіть, до якої класичної форми звертається М. Рильський упродовж свого творчого життя.

А      Секстина;

Б      терцет;

В      тріолет;

Г      рондель;

Д      сонет.

9. Визначте художньо-виражальний засіб, використаний М. Рильським у фрагменті поезії «Поетичне мистецтво».

Слова повинні буть покірні

Чуттям і помислам твоїм,

І рими мусять бути вірні...

А      Метафора;

Б      оксиморон;

В      порівняння;

Г      гіпербола;

Д      епітет.

10. У кого пропонує вчитися мовній майстерності М. Рильський - автор поезії «Мова»?

А      В упорядників словників Грінченка і Даля;

Б      у Сковороди;

В      у давньогрецьких ораторів; у матері;

Г      у народу.

11. Розмістіть збірки М. Рильського в порядку їх виходу у світ.

      А «Гомін і відгомін»

Б      «Синя далечінь»

В      «Під осінніми зорями»

Г      «Троянди й виноград»

Д      «Далекі небосхили»

12. Установіть відповідність між наведеними рядками і назвою твору М. Рильського.

1      «Поцілуй востаннє, обніми востаннє;

Вміє розставатись той, хто вмів любить»

2      «Настане день, настане час –

І розіллється знов медами

Земля, що освятив Тарас

Своїми муками-ділами»

3      «Люблю свій сон і вас люблю за нього,

Примхливий худорлявий музиканте»

4      «Ми працю любимо, що в творчість перейшла,

І музику палку, що ніжно серце тисне»

А      «Троянди й виноград»

В      «Шопен»

В      «Яблука доспіли, яблука червоні... »

Г      «Слово про рідну матір»