III. Література кінця XVIII — початку XX ст.
1. Розкрийте підтекст авторських слів «Той .мурує, той руйнує» з поеми «Сон» («У всякого своя доля...»).
А Ідеться про недосконалість суспільства, де працю одних використовують і нищать інші;
Б показано великі можливості вибору професії членами суспільства;
В мається на увазі уміння однієї людини виконувати декілька доручень одночасно;
Г автор хоче сказати: хто працює, того й поганяють.
2. Яка поема Т. Шевченка має аналог у його образотворчій спадщині?
А «Катерина»;
Б «Кавказ»;
В «Сон» («У всякого своя доля...»);
Г «Гайдамаки».
3. Ідея поеми «Кавказ» - це критика:
А кріпосницької системи царської Росії;
Б національної ворожнечі між народами Кавказу й росіянами;
В загарбницької політики царської Росії;
Г байдужого ставлення інтелігенції до історичної пам’яті.
4. Назвіть твір, у якому звучить заклик до боротьби за національне та соціальне
звільнення:
Борітется - поборете,
Вам Бог помагає!
А «Сон» («У всякого своя доля...»);
Б «Гайдамаки»;
В «І мертвим, і живим...»;
Г «Кавказ».
5. Який мотив не є характерним для поезії циклу «В казематі» Тараса Шевченка?
А Туга, відчуття самотності;
Б викриття зла, що несе солдатчина;
В смуток за молодістю;
Г оспівування краси природи України і праці селян.
6. Який художньо-виражальний засіб використаний у рядках поезії «Мені однаково...»: «На нашій - не своїй землі»?
А Оксиморон;
Б антитеза;
В порівняння;
Г гіпербола;
Д метафора.
7. У якому творі Тарас Шевченко висловлює оптимістичну віру в майбутнє українського народу словами: «святая на землю правда прилетить»?
А «Заповіт»;
Б «Ісаія. Глава 35»;
В «До Основ’яненка»;
Г «І мертвим, і живим...»;
8. Укажіть літературознавчий термін за його визначенням: злобне, в’їдливе висміювання глибоких вад вдачі персонажа, подій та явищ громадського життя...
А Іронія;
Б гумор;
В гротеск;
Г сарказм;
Д гіпербола.
9. Укажіть схематичний варіант римування у фрагменті поезії Т. Шевченка:
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
А аабба
Б аббаб
В абаба
Г ааббб
Д абааб
10. Використання художнього прийому сну в однойменній поемі Т. Шевченка дало авторові змогу (переважно):
А передати настрій і почуття героя, власні думки з приводу існуючої соціальної нерівності;
Б уникнути розкриття гостро-соціальних проблем;
В показати всю панораму суспільного життя Російської імперії XIX ст.;
Г додати фантастичності в сюжет;
Д продемонструвати контраст між Росією та Україною.
11. Установіть відповідність між твором та часом його написання.
1 «Катерина»;
2 «Мені однаково...»;
3 «Сон» («Увсякого своя є доля...»).
4 «Кавказ»
А 1838 р.
Б 1839 р.
В 1844 р.
Г 1845 р.
Д 1847 р.
12. Установіть відповідність між фрагментом твору Т. Шевченка і назвою:
1 «Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!»
2 «Все йде, все минає - і краю немає, Куди ж воно ділось? Відкіла взялось?»
3 «В, своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля»
4 «Малого сліду не покину ,
На нашій славній Україні,
На нашій - не своїй землі»
5, «Од молдованина до фіна На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!»
А «Кавказ»;
Б «Мені однаково...»;
В «І мертвим, і живим, і ненарожденим...»;
Г «Кавказ»;
Д «До Основ’яненка».