Українська літератураТеоріяКаталог авторів5-12 класПартнери

ЗНО 2014
Біографії
Реферати та статті
Скорочені твори
Твори 12 класів
Твори 11 класів
Нелітературні твори
Конспекти уроків
Хрестоматія
Критика
Аудіокниги
Велика Перерва
Увага "АКЦІЯ"
Інші предмети











Наш сайт купує конспекти уроків з української та зарубіжної літератури
Реферат, курсова, контрольна, дипломна робота, твір. Скористайтесь пошуком. Ви знайдете всі необхідні матеріали. =>>>>>>>>

МАРІНО, Джамбаттіста

(1569 — 1625)

МАРІНО, Джамбаттіста - творчість письменника

МАРІНО, Джамбаттіста (Marino, Giambattista — 14.10.1569, Неаполь - 26.03. 1625, там само) — італійський поет.

Життя Маріно було бурхливим і багатим на події. Народився він 14 жовтня 1569 р. в Неаполі. Через небажання вивчати право і пристрасть до літератури батько вигнав його з дому. Упродовж десяти років Маріно наполегливо просувався до слави: він методично займався самовдосконаленням у царині літератури, а також служив впливовим особам, причому щоразу значнішим. Ведучи авантюрний спосіб життя, Маріно не уник в'язниці. Вперше він побував за ґратами у 1598 p., коли вмерла дівчина, котру він викрав. Удруге — у 1600 p., коли підробив офіційні документи, аби врятувати від смертної кари друга. Цього самого року Маріно утік у Рим, а 1602 р. перша поетична книга Маріно зробила його знаменитим; він найнявся на службу до кардинала П. Альдобрандіні, племінника Папи.

У 1608 p. Маріно супроводжував кардинала до двору герцога Савойського і залишився там. За панегіричні вірші його нагородили званням кавалера. У 1608—1615 pp. мешкав у Турині (столиця герцогства Савойського у 1563—1720 pp.) при дворі Карла Еммануїла І. Тут виникло літературне суперництво із місцевим поетом Г. Муртолою, що розпочалося обміном епіграмами, а закінчилося жорстокою ворожнечею. Маріно настільки дратував свого суперника наклепами, що Муртола стріляв у нього, однак поцілив у іншу людину. Муртолі загрожував смертний вирок, однак завдяки заступництву М. його звільнили. Невдовзі у в'язницю надовго потрапив сам Маріно; колишнього фаворита відправив туди герцог. За М. клопотали неаполітанський віце-король, коннетабль Кастилії. Поет опинився на волі, однак залишив Савойське герцогство.

У1615 p. Маріно на запрошення Марії Медічі, вдови Генріха IV, переїхав у Париж. Тут він став одним із кумирів королівського двору, домігся найвищих почестей, а його слава стала всеєвропейською. У 1624 р. він із тріумфом повернувся на батьківщину, в Неаполь, де й помер 26 березня 1625 р.

Світогляд і естетика Маріно були типовими для мистецтва бароко. Йому притаманний гедонізм, з одного боку, і уявлення про тлінність і дисгармонію всього сущого у всесвіті — з іншого. Завдання поета Маріно вбачав у тому, щоби дивувати читача незвичними співзвуччями, несподіваними й ускладненими метафорами, порівняннями, антитезами, цитатами та парафразами авторів попередніх епох. Маріно зазначав, що метою поета є «дивовижне та вражаюче», а хто не здатен здивувати, повинен «іти у стайню». Маріно став винахідником характерної барокової поетичної форми — т. зв. «кончетто». Це були словосполучення з несподіваними мовними зворотами, парадоксальними епітетами, оксюморонами. У поезії Маріно натрапляємо на «радісний біль», на «багатого жебрака», і на «німого промовця», Зірки в нього — «жаринки вічного кохання» та «смолоскипи погребу». Розширив Маріно і тематичний діапазон поезії, вніс нові барви у любовну лірику. Як поет-новатор, він надав поезії здатності «зображати все, що у природі доступне чуттєвому сприйняттю людини і тим самим поетичному опису» (Ю. Віппер).

Маріно залишив після себе велику і різноманітну творчу спадщину. Славу йому принесли поезії, зібрані у книгу «Ліра «(«La Lira»), що виходила частинами з 1602 по 1614 р. Сам поет розподілив їх за жанрово-тематичним принципом: окремі її розділи склали поезії любовні, морські, лісові, героїчні тощо. Маріно належать також збірки «Епіталами» («Epitalami», 1616), «Волинка»(«La Sampogna», 1620), які містять міфологічні та пасторальні ідилії, «Галерея» і «La Galleria», 1620), що складається із віршованих «підписів» до творів образотворчого мистецтва.

У 1624 p. Маріно створив поему в октавах «Побиття немовлят» («La strage degli innocenti», вид. 1637) на біблійний сюжет. Найвизначнішим твором Маріно є міфологічна поема «Адоніс»(«Adone», 1623). Вона складається з 20 пісень, містить 40 000 рядків. Ця грандіозна поема виросла із задуму невеличкої ідилії. Основним сюжетним ядром є історія кохання Венери до вродливого юнака Адоніса. Проте поема містить цілу низку відступів (міфологічних, філософських, ідилічних, еротичних), вставних епізодів, віршованих мініатюр. Стиль поеми вишуканий, легкий, іронічно-витончений. Цю поему можна порівняти з бароковою архітектурою: прагнучи до монументальності, Маріно водночас руйнує її пишнотою та нагромадженням орнаментації.

До творчої спадщини Маріно входять і прозові твори. У 1614 р. були видані його «Проповіді» («Dicerie sacre»), що складаються із трьох частин («Живопис», «Музика»'і «Небо»). Після смерті Маріно, у 1627 p., вийшли друком його «Листи» («Lettere»), які були поділені на «серйозні», «веселі», «втішні» та ін.

Поезія Маріно започаткувала один із напрямів європейського бароко — марінізм (marinismo), що вирізняється галантно-еротичною тематикою, вишуканістю стилю. До маріністів належали К. Аквілліні, Дж. Преті, Дж. Артале. Слава М. у XVII ст. була надзвичайною. Це століття в Італії називають добою марінізму; існували навіть синонімічні терміни «марінізм» і «сечентизм» (від італ. seicento — XVII ст.).

Сьогодні творчість Маріно сприймається насамперед як творчість поета-віртуоза, майстра художніх ефектів, образів, метафор. За словами Ю.Віппера, М. — «чарівник, котрий створює блискучий, але ілюзорний, ефемерний світ, у якому вигадка, дотепність, найвишуканіша поетична техніка тріумфує над правдою дійсності».

Українською мовою окремі твори Маріно переклали О. Мокровольський і М. Москаленко.



Є. Васильєв


Яndex
 
Loading...
Google