Українська літератураТеоріяКаталог авторів5-12 класПартнери

Біографії
Реферати та статті
Скорочені твори
Твори 12 класів
Твори 11 класів
Нелітературні твори
Конспекти уроків
Хрестоматія
Критика
Аудіокниги
Велика Перерва
Увага "АКЦІЯ"
Інші предмети











Наш сайт купує конспекти уроків з української та зарубіжної літератури
Реферат, курсова, контрольна, дипломна робота, твір. Скористайтесь пошуком. Ви знайдете всі необхідні матеріали. =>>>>>>>>

ДОЙЛ, Артур Конан

(1859 - 1930)

ДОЙЛ, Артур Конан - творчість письменника

ДОЙЛ, Артур Конан (Doyle, Arthur Conan — 22.05.1859, Единбург - 07.07.1930, Кроуборо) — англійський письменник.

Дід і батько письменника — художники. Закінчивши медичний факультет Единбурзького університету, Дойл у 80-х pp. працював лікарем, тоді ж увійшов у літературу. Перша публікація — оповідання «Таємниця долини Сесасса» (1879). Перші кроки автора в медицині знайшли відображення в автобіографічній книзі «Листи Старка Манро» («Letters of Starke Munroe», 1884). У1887 p. вийшла його знаменита повість «Етюд у багряних тонах» («A Study in Scarlet»), яка започаткувала всесвітньо відому «шерлокіану» — цикл оповідань, повістей, п'єс про детектива Шерлока Холмса та його друга доктора Вотсона (Ватсона), над якою письменник працював — з перервами — до 1927 р. У 90-х pp. Дойл паралельно з оповіданнями про Холмса та Вотсона писав історико-пригодницькі романи «Вигнанці» («The Refugees», 1893), «Велика тінь» («The Great Shadow», 1894), «Подвиги бригадира Жерара» («The Exploits of Brigadeer Gerard», 1894-1895), «Дядечко Бернак» («Uncle Bernac», 1896), «Родні Стоун» («Rodney Stone», 1896), цикл «Оповідань біля коминка» («Tales by the Chimney», 1898). Ці твори Дойл вважав найкращими своїми речами і ображався на тих критиків, котрі, як йому видавалось, їх недооцінювали.

Пропагуючи ідеали лицарського кодексу честі, письменник намагався дотримуватися їх в особистому житті і завжди залишався патріотом Британської імперії, хоронителем її найкращих, на його думку, традицій. У 1899 р. він добровільно пішов лікарем на англо-бурську війну, виступив із розлогим проектом демократизації англійської армії, намагався пройти у парламент країни. У книзі «Велика бурська війна» («The Great Boer War», 1900) автор, прославляючи Британську імперію, віддає належне супротивнику і попереджує співвітчизників, що якщо вони підпадуть під вплив «жадібності і неробства», то втратять не лише Південну Африку, а й усю імперію.

Письменник не тільки створив оповідання про Шерлока Холмса, а й особисто розкрив декілька заплутаних кримінальних справ, виправляючи судові помилки і домагаючись виправдання безвинних. Так було у справі Д. Ідалджі, перса за національністю, яка прогриміла на всю Англію і яку Дойл назвав «жалюгідною подобою справи Дрейфуса», оскільки судова помилка в ній пояснювалася і некомпетентністю слідства, і расовим упередженням влади. А в 1909 р. Дойл видав книгу «Злочин у Конго» («The Crime of the Congo»), де він як дослідник і публіцист розвінчав жорстоку, загарбницьку систему гноблення негрів у цій країні бельгійськими колонізаторами.

Водночас письменник займався найрізноманітнішими справами. Він звертався до наукової фантастики — повісті «Загублений світ» («The Lost World», 1912), «Отруєний пояс» («The Poisoden Belt», 1913) та ін. У статті «Великобританія і майбутня війна» («Great Britain and the Future War», 1913) Дойл прогнозує небезпеку для англійського флоту з боку німецьких підводних човнів.

У роки Першої світової війни, коли загинуло багато близьких письменникові людей, різко посилилася його зацікавленість спіритизмом, яка з'явилася ще замолоду. Дойл поступово проймався усвідомленням своєї нової «місії» і виступив творцем особливої «духовної релігії», де поєдналися християнство зі спіритизмом. У 1926— 1927 pp. вийшла його двотомна «Історія спіритизму» («The History of Spiritualism»), в якій Дойл детально розповів про розвиток спіритизму від Е. Сведенборга до початку XX століття.

Творчість Дойла, така розмаїта і навіть «строката» за складом, все ж є до певної міри цілісною. Вона вписується в неоромантичний напрям англійської літератури і є в основному набором різних пригодницьких жанрів (у тематиці детективній, історичній, містичній, науково-фантастичній, військовій), створюваних з урахуванням деяких традицій В. Скотта, Ф. Купера, А. Дюма, Е. По, Ф. Марієтта, Р. Л. Стівенсона. Дойл розповідає про цих і деяких інших своїх кумирів у книзі «За чарівними дверима» («Through the Magic Door», 1907). E. По письменник вважав узагалі «найкращим, найоригінальнішим оповідачем усіх часів.., який дав поштовх до створення майже всіх різновидів сучасного оповідання». З-поміж своїх сучасників Дойл виокремлював Р. Л. Стівенсона, Дж. Р. Кіплінґа, Дж. Конрада, Д. Лондона. Його приваблював сучасний «чоловічий» (masculine) роман, який має справу переважно з «більш грубими, але й більш хвилюючими гранями життя», аніж «уже зношений» сюжет про кохання з весіллям у фіналі. Звідси досить примітивна історична проза Дойла, його романи «Білий загін» («The White Squad», 1889), «Сер Найджел» («Sir Nigel», 1905), в яких автор романтизує англійську середньовічну історію, або його «Вигнанці», де у першій частині у манері Дюма-батька змальований старіючий Людовік XIV, а в другій зображена французька Канада XVII ст., сутички колоністів з індіанцями.

Особливо приваблювала Дойла особистість Наполеона та його епохи. Про це свідчать його романи про бригадира Етьєна Жерара: «Велика тінь», «Дядечко Бернак», п'єса «Ватерлоо» (1892) та ін. Письменникові вдалося створити у цих творах свій «наполеонівський» цикл з достатньо широкою картиною епохи, яка охоплює різноманітні суспільні верстви — від рядових солдатів та офіцерів, іспанських партизанів, простих людей Франції, Німеччини, Росії до наполеонівських маршалів і міністрів. Французький імператор змальований як особистість украй суперечлива: його геніальність межує з дріб'язковістю та нерозумними примхами, великодушність — із жорстокістю, манія величі — з почуттям власної приреченості, серйозність — із суто дитячим азартом гри в державну та іншу діяльність. У сценах битви під Ватерлоо («Велика тінь») Дойл творчо засвоїв реалістичні уроки батального живопису, запозичені ним у В. Теккерея і Л. Толстого. А комічна постать бригадира Жерара — це для письменника мовби зворотний бік наполеонівської легенди, мюнхгаузенівський тип відчайдушного хвалька, байки якого, по суті, пародіюють історію Великої армії.

Наукова фантастика письменника, куди, крім «Загубленого світу» і «Отруєного пояса», входять повісті «Відкриття Рафлза Хоу» («The Discovery of Raffles How», 1914), «Марракатова безодня» («The Marracot Deep», 1929) та ін., приваблює не стільки науковими гіпотезами, скільки, знову ж таки, пригодницькою романтикою, екзотикою таємничих світів («первісне» плато в Південній Америці, дно Атлантики).

Образ обдарованого й ексцентричного професора Челленджера, в образі якого гротескно поєдналися риси передового діяча науки та «доісторичної людини», — одне з найкращих досягнень письменника.

У своїх романтико-пригодницьких оповіданнях, зібраних ним у збірках «Оповідання біля коминка», «Зелений прапор», «Остання галера» та ін., автор виступає як послідовник Е. По, варіюючи теми та мотиви американського романтика — таємничі і похмурі події під час полярної експедиції («Капітан Полярної Зорі»), демонічна героїня («Джон Баррінґтон Кроулз»), убивство людини в підземеллі («Нові катакомби») і т. д. Багато з цих оповідань художньо слабкі, розраховані на сенсаційний ефект (тема кохання людини до мумії, що воскресає та ін.). Але є в цій групі творів непогані детективні історії («Зникнення екстреного потягу», «Людина з годинником»), дотепні пародії на «жахливі» оповідання («Чотирикутний ящик»).

Для більшості читачів Дойл відомий як автор оповідань і повістей про Шерлока Холмса. За цими творами знімаються фільми, спектаклі у багатьох країнах світу, виникло «холмсознавство», — спеціальний розділ літературознавства, який вивчає до найдрібніших деталей як тексти «шерлокіани», так і життя її героїв, котрі розглядаються як реально існуючі люди. Як пише «холмсознавець» Джек Трейсі, «культ «шерлокіани» — це інтелектуальний жарт найвищого класу, в якому факти і вигадка повинні бути якнайретельніше перемішаними».

Є кілька причин такої надпопулярності циклу про Холмса. Перша — Дойл, не будучи першовідкривачем теми, вдало підібрав час для своїх оповідань. Кінець XIX ст. — епоха виникнення криміналістики як науки, її перших значних успіхів і водночас зростання злочинності. Друга — вміле поєднання в образі Холмса двох популярних типів героя: детектив виступає і як шляхетний лицар справедливості, захисник добра, і як надлюдина, особливо обдарований гравець, котрий поставлений понад звичайну людську мораль, як «наполеонівський» персонаж.

Сам автор ставився до Шерлока Холмса трохи іронічно і створював окремі оповідання без належного шліфування, не турбуючись про те, що в його циклі виникають різноманітні невідповідності фактологічного плану — плутанина в хронології життя героїв, в описах обстановки тощо, а також логічні неузгодження, які могли розвіяти ілюзію правдоподібності, необхідну для більшості читачів «холмсіани». Виправдовує автора те, що він вів із читачами свою літератур-но-детективну гру, яка й спричинила появу ще кількох рівнів культурологічної гри — «холмсознавство», масовий «культ Холмса» (листування читачів з героями циклу, товариства Холмса, музей на Бейкер-стріт в Лондоні та ін.).

В образі Холмса і в сюжетах оповідань про нього наявний вплив оповідань Е. По «Убивство на вулиці Морг», «Вкрадений лист», «Золотий жук». Водночас постать знаменитого детектива вбирає в себе риси улюблених героїв самого Дойла: в ньому є гостра спостережливість та ексцентричність і примхи Челленджера, геніальна обдарованість і примхи Наполеона (недаремно одне з оповідань циклу називається «Шість Наполеонів»), лицарська відвага сера Найджела, романтична схильність до приголомшуючих публіку театральних ефектів, як у бригадира Жерара (одна з бабусь Холмса — сестра французького художника Ораса Верне). Як і сам Дойл, його герой-детектив є відданим паладином Британської імперії («Його прощальний уклін»), але він може, коли це потрібно, зневажити англійські закони і вчинити кримінальні, зі судової точки зору, дії («Кінець Чарлза Огастеса Мілвертона»). Більше того, Холмс інколи самочинно переймає роль британського судді-виконавця («Убивство в Еббі-Ґрейндж»). Є в героєві і «декаданс» — це пристрасть до кокаїну в дні вимушеного неробства.



М. Вахрушев



:p>



Яndex
 
Loading...
Google