Підготовка до ЗНО з української літератури

Тема. Т. ШЕВЧЕНКО. ГЕНІАЛЬНИЙ ПОЕТ, МИСЛИТЕЛЬ, ПРОРОК НАЦІОНАЛЬНОГО ВІДРОДЖЕННЯ В УКРАЇНІ. ВІСЬ НЕПЕРЕРВНОСТІ ІСТОРИЧНОГО ЧАСУ («ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА», «НА ВІЧНУ ПАМ’ЯТЬ КОТЛЯРЕВСЬКОМУ», «ДУМКА» ("НАЩО МЕНІ ЧОРНІ БРОВИ...")

 

Варіант 1

1. Поезія «На вічну пам’ять Котляревському» починається опи­сом...

А Краси природи рідного краю.

Б Святкування Великодня.

В Портрета І. Котляревського.

Г Петербурзького ранку.

 

2. Т. Шевченко у творі «На вічну пам’ять Котляревському» спів­чуває...

А Дівчині, яка втратила коханого.

Б Сироті, який вдосвіта підводився працювати.

В Усім тим, хто постраждав від зазіхань злодія.

Г Напівголодним солдатам.

 

3. Яку кару обіцяє поет злодію? («На вічну пам’ять Котляревсько­му»)

А Це буде селянський самосуд.

Б Його знищить козацтво.

В Справедливу, що чинить Всевишній.

Г Само поз бавлення життя.

 

4. І. Котляревського в поезії («На вічну пам’ять Котляревському») названо...

А Сонцепоклонником.

Б Вільним вітром.

В Батьком.

Г Тим, хто відродив Трою.

 

5. Антіп Головатий у творі «До Основ’яненка» — запорозький...

А Хорунжий.

Б Писар.

В Кошовий отаман.

Г Сотенний.

 

6. Кого мали на увазі очерети, запитуючи у Дніпра про зникнення дітей? («До Основ’яненка»)

А Селян-заробітчан.

Б Козаків.

В Сиріт.

Г Жебраків і кобзарів.

 

7. Молодиці не потрібна її краса («Думка» («Нащо мені чорні брови...»)), бо вона вважає, що втратила...

А Можливість виявити себе у мистецтві.

Б Власну долю.

В Все, що було в житті.

Г Віру, надію і любов.

 

8. Народ поважає Основ’яненка за те, що він...

А Міг яскраво відтворити картини природи рідного краю.

Б Надавав матеріальну допомогу бідноті.

В Мав співучий голос.

Г Із захопленням розповідав цікаві пригоди і бувальщини.

 

9. На початку твору «Думка» («Нащо мені чорні брови...») поет описав...

А Страждання дівчини.

Б Портрет героїні.

В Зовнішність чорнявого.

Г Повсякденну роботу молодиці.

 

10. Славу України, на думку Т. Шевченка («До Основ’яненка»), містять...

А Кургани.

Б Пісні українські.

В Літописні трактати.

Г Твори політичного спрямування.

 

11. Що є спорідненим у долях поета і його героїні? («Думка» («Нащо мені чорні брови...»))

А Прагнення стати людиною творчою і мислячою.

Б Талановитість у малярстві.

В Сирітство.

Г Мрія про повалення самодержавства.

 

12. Поезія «Думка» («Нащо мені чорні брови...») написана Т. Шевченком у період, коли він...

А Був пастухом у дядька Павла.

Б Навчався в Академії мистецтв.

В Служив козачком у пана Енгельгардта.

Г Куховарив в управителя панських маєтків.

 

Варіант 2

1. Пташиний спів («На вічну пам’ять Котляревському») на калині залюбки слухали...

А Молодята, що кохалися ввечері біля річки.

Б Селяни, які йшли на панщину.

В Багаті люди.

Г Розбійники.

 

2. Солов’їне тьохкання «дрібне та рівне» («На вічну пам’ять Котляревському»)...

А Наче гармонія в душі знедоленого.

Б Гімн коханню.

В Благання до Бога.

Г Музика життя.

 

3. Ватагою пройдисвітів («На вічну пам’ять Котляревському») Та­рас Григорович називає...

А Рутульців.

Б Богів.

В Троянців.

Г Карфагенців.

 

4. На думку Кобзаря, видатний полтавчанин («На вічну пам’ять Котляревському») увічнив...

А Славу козацьку.

Б Звичаї та обряди українців.

В Красу пісень рідного краю.

Г Стиль літературного письма.

 

5. На безлюдному степу («До Основ’яненка») можна було побачити тільки...

А Напівзруйновані курені.

Б Заржавілу зброю.

В Могили.

Г Кістки загиблих.

 

6. За жанровою особливістю «До Основ’яненка» — це вірш....

А Медитація.

Б Пр охання.

В Трагедія.

Г Послання.

 

7. Художні засоби, використані поетом («До Основ’яненка») у ре­ченні «Слава не поляже, / Не поляже, а розкаже, / Що діялось в світі».

А Епітет і анафора.

Б Повтор і метонімія.

В Метафора і гіпербола.

Г Повтор і метафора.

 

8. Голосною, правдивою, без хитрої мови («До Основ’яненка») називає поет...

А Пісню.

Б Історію рідного краю.

В Козацьку традицію.

Г Московщину.

 

9. Героїня «нудиться світом» («Думка» («Нащо мені чорні бро­ви...»))...

А Як людина, що втратила фізичне здоров’я.

Б Особистість, яку не сприйняло суспільство.

В Пташка без волі.

Г Жебрак серед багатіїв.

 

10. Т. Шевченко порівнює дівчину («Думка» («Нащо мені чорні брови...»))...

А 3 жайворонком.

Б Соловейком.

В Голубкою.

Г Самотньою берізкою серед поля широкого.

 

11. Додає жалю дівчини те («Думка» («Нащо мені чорні брови...»)), що вона...

А Не отримала на шлюб батьківського благословення.

Б Серед своіх людей була як чужа.

В Втратила голос для співу.

Г Не виявляла бажання виконувати будь-яку роботу по гос­подарству.

 

12. Страждання молодиці («Думка» («Нащо мені чорні брови...»)) посилюються через:

А Людську байдужість.

Б Зневагу батьків до неї.

В Зимову негоду.

Г Солов’їне тьохкання.