Відомо, що живописець, перш ніж написати картину, створює десятки , а то й сотні ескізів, зарисовок з натури. Далеко не всі вони потім будуть використані при остаточному компонуванні полотна. Можливо, саме таким «не використаним» при шліфуванні «Вершників» високохудожнім ескізом і є «Червоноарм»(1935).
Новела-«осколок» мовби в останню мить «випала» з розділу «Шлях армій», хоча за своєю «зоряною густотою» стилю, за ритмом вона ближче стоїть до «Листа у вічність».Винятковою художньою місткістю відзначається й новела «Чапай»(1938). Її не можливо переказати. Цей твір потрібно прочитати, щоб справді відчути сконденсованість фрази, її пластику.
Блискучим майстром - психологом виявив себе Юрій Яновський у творенні рельєфних дитячих характерів. І якими ж ощадними виражально - образними засобами! От де школа для молодих митців. Школа віртуозного володіння словом - відкриття чару і сили його.
На особливу увагу заслуговує й оповідання Яновського «Ганна Антонівна» (1940) - про скромну і мужню трудівницю на ниві народної освіти.П’ятнадцять оповідань та нарисів увійшло до збірки Юрія Яновського «Короткі історії» (1940). У творчій еволюції прозаїка цей цикл був кроком уперед.
У роки другої світової війни Юрій Яновський живе в Уфі, редагує журнал «Українська література». Здоров’я не дозволяло йому воювати багнетом. Та вразило ворогів гостре слово письменника, який активно виступав з публіцистичними статтями, памфлетами, нарисами.
У 1944 році окремою книгою виходять його оповідання «Земля батьків» . У творах «Заповіт» , «Генерал Макодзьоба», «Син», Яновський розкриває високий патріотизм і героїзм народу. Утвердження незламності , нескореності патріотів - така ідея одного з кращих оповідань Яновськогопро літнього степовика. Титанічний дух, незборима воля, пристрастна віра в перемогу і презирство до ворогів - таким він постає перед читачем, цей столітній дід - патріот.
Глибоко проникає Яновський в дитячу психологію «Дівчинка у вінку» , показує страждання дітей в окупованому фашистами Києві «Київська соната».В останні роки війни Яновський був військовим кореспондентом на Першому Українському фронті. У 1946 році він їде до Нюрнберга як кореспондент газети «Правда Украины», разом з Ярославом Галаном у своїх кореспонденціях висловлює судовий процес над гітлерівськими воєнними злочинцями.
За збірку «Київські оповідання» (1948) Юрій Яновський був удостоєний звання лауреата Державної премії СРСР.Тривалий час Яновський працював над романом «Жива вода» , який вийшов з друку в 1956 році під назвою «Мир». Цей твір про українське село , що пережило страхіття фашистської навали , про перший післявоєнний рік, про відбудову зруйнованого німецькими фашистами народного господарства , про трудовий героїзм жінок.
«Мир»(«Жива вода») - роман багатоплідний, події розгортаються в українському селі , в Кривому Розі, Донбасі, Запоріжжі, Києві, на Нюрнберзькому процесі.Над романом «Мир»(«Жива вода») Юрій Яновський працював довго, уперто, по кілька разів переробляючи вже написане, зазнаючи критики - справедливої і несправедливої. Несправедлива критика була сувора, безжалісна і брутальна.
І була то критика з оргвисновками: вже готувалось виключення Яновського із Спілки письменників.Становище - гірше нікуди: з одного боку вимушена переробка «Живої води» на «Мир» зовсім не пішла на користь творові - оце кон’юктурне «насильство» над собою, над своїм задумом , над своєю волею Яновський відчуває особливо гостро. З другого ж боку - й з рукописом переробленого «під тиском» нового варіанту роману ніхто навіть не побажав ознайомитися.
А висновок Юрія Яновського : «Мені здається , що це краще з того,що я написав,»-відноситься до «первісного» варіанту твору.