Борцем за волю і людські права поневолених мас назвав І. Я. Франко видатну письменницю другої половини XIX ст. Марка Вовчка.
Письменниця глибоко розкрила ганебність кріпосництва як суспільного ладу, що несе людині злидні, безчестя, фізичні і моральні тортури.Другом, наставником і вчителем письменниці став Т.Г. Шевченко, якому вона присвятила повість «Інститутка».
Повість «Інститутка» - перша соціальна повість в українській літературі. В повісті життя кріпаків протиставлено життю панства, відображено протест проти насильства.Експозиція твору - перший розділ, в якому описано вдачу Устини. Крізь призму світосприймання героїні буде вестись розповідь про людей і події. Зав'язка твору - приїзд панночки і вибір Устини в покоївки. Розвиток дії - загострення стосунків панночки з кріпаками, її одруження і переїзд на хутір. Кульмінація - сутичка панночки з кріпаками. Розв'язка - віддання Прокопа в солдати і переїзд Устини до міста.
В основу повісті покладено соціальний конфлікт - суперечності між поміщиками та кріпаками, наростання стихійної боротьби трудящих мас проти гнобителів.Через систему образів, через зображення життя безправної кріпачки Устини письменниця дає зрозуміти, що тільки внаслідок рішучої боротьби трудящі маси можуть здобути жадану волю.
У зображенні головних героїв твору Марко Вовчок майстерно використовує основний художній прийом - антитезу.Ось головна героїня повісті — інститутка. «І що ж то за хороша з лиця була... Здається, і не змалювати такої кралі» — це перше враження від зустрічі з панночкою, а далі розкривається справжнє лице цієї панночки.
Її розповіді бабусі про життя в Києві під час навчання в інституті, її інтереси, навчання. Яку мету вона переслідувала перебуваючи в інституті («Аби я знала, чим себе між людьми показати»)?Примхливість, презирливе ставлення до дівчат з простого народу – такі риси характеру панночки проявляються при обиранні покоївки.
Протилежність між зовнішнім виглядом і внутрішнім єством ще більше показана в сцені роздягання панночки. Поступово ми бачимо, що панночка діє як сформована кріпосниця: жорстокість, лютість, звіроподібність у красивій масці.
Письменниця психологічно вірно і глибоко показує формування людиноненависництва поміщиці. Коли вона перший раз в припадку гніву вдарила кріпачку, то засоромилась, почервоніла. Але оскільки опору панночка не зустріла, ніхто її за це не покарав, то вона вдарила другий раз, потім третій... Необмеженість влади над селянами підігрівала її деспотизм, вередливість у характері, стимулювала розвиток жорстокості, а жадібність виростала в безглузду зажерливість, накопичення. В результаті дикої сваволі — «у двір душа жива не навідається,— хіба за ділом,— та так боязко оглядується, так поспішається, наче йому в пущі до звіра лютого йдеться». Ось до чого призводить безкарність.
Так образом інститутки Марко Вовчок сказала людям: навіть освічений кріпосник залишається кріпосником, лютим ворогом народу. Молодій папі письменниця не дає навіть імені.Порівнюючи селянську дівчину Устину з поміщицею, Марко Вовчок відзначила моральну вищість людей з народу.
Все життя Устипн — це жадоба волі, чекання її, надія на неї. Ця надія допомагає жити кріпачці в хвилини найтяжчих життєвих незгод. Па перший погляд здається, що Устипа сліпо, пасивно кориться кріпацькій долі. Ні, Устина просто дуже лагідна і оптимістична натура. Тому вона стримує себе, зносячи жорстокі знущання панночки-кріпосниці. ІЦе й до того не має зла до молодої, але такої немилосердної поміщиці. Устина добра, то й хоче бачити добро в інших. Однак Устина не мовчить весь час покірно. Хоч вона й не виступає відкрито проти панів, але допомагає Назарові та Прокопу, які не можуть витримати знущань лютої панночки...
Вона тяжко працювала на поденщині, заробляючи собі на життя, жила без дорогої людини, вічно тривожачись за неї і чекаючи її. Устина все ж вважала своє нинішнє життя легким. Адже вона була па волі і мала таку ясну й дорогу мету: дочекатись чоловіка.
Ось такою була Устина, з її ясними думками, щирими почуттями і волелюбними прагненнями. Важкі випробування не надломили її, життєві бурі пронеслись мимо, а вона вистояла і залишилась такою, як була: життєрадісною, веселою, дотепною, спостережливою, сповненою почуття власної гідності. Тому її образ —це втілення кращих якостей жінки.
Образ Устини — це тільки один з тих, які відкривають прекрасну галерею образів трудових жінок — величних і благородних. Незрівнянно благородніших за самих «благородних панночок».Найсвідомішим серед кріпаків виступає Прокіп. Він не тільки мріє про волю, він розуміє, що за волю треба боротися, і в цьому переконує і Назара, й Устину. Він перший насмілюється підняти руку на захист людських прав. «Годі, пані, годі... Цього вже не буде! Годі!» — твердо заявляє він панночці, яка підняла руку на бабусю.
Оптимізм — одна з рис характеру Прокопа. Він людяний, добрий, справедливий, щирий у ставленні до людей. Прокопа за непокірливість віддають у солдати.В образі Прокопа письменниця показала тип кріпака-протестанта.
Рішучим і вольовим протестантом виступає і панський візник Назар. Зростає він у тяжких умовах, проте завжди веселий, жартівливий. Він ненавидить кріпацтво і мріє вирватись з нього втечею.І Прокіп, і Назар, і дружина Назара Катря—це люди, які не миряться з своїм становищем і шукають шляхів для звільнення від рабства.
Крім жорстоких і бездушних панів, письменниця в своїй повісті показує нам і пана «доброго», типового пана-ліберала, яким виступає полковий лікар, чоловік панночки.Образ пана-ліберала вона подає в розвитку. Спочатку це гордий лікар, щасливий жених панночки, а потім безвільний, покірний, «квач», «дурень», «не б'є, не лає, та нічим і не дбає».
Реалізм і народність, художня майстерність і багатство мови зробили повість Марка Вовчка «Інститутка» найкращим антикріпосницьким твором.