Історичний роман у віршах "Маруся Чурай" є перлиною української літератури XX століття.Читаючи роман Ліни Костенко, постійно відчуваєш його перегук із вчорашнім, зовсім недавнім, і сьогоднішнім днем. В тогочасних типах досить часто пізнаєш теперішні. Окремі проблеми, що були гостроактуальними для України в XVII ст., залишаються такими ж і сьогодні. Саме до них належить проблема патріотизму, що виявляється в готовності безкорисливо служити Україні. У романі створено ряд образів персонажів, прекрасних завдяки своїм лицарським прагненням здобути волю Батьківщині. Одночасно бачимо й людей безкрилих, зосереджених на власному благополуччі, не запалених високим патріотичним почуттям.
Тема любові є однією з головних у романі Ліни Костенко. Її твір дає змогу кожному із нас відкрити для себе красу і силу людської любові, хай навіть ця любов зазнала зради і привела до трагічної розв'язки. «Маруся Чурай» збагачує нас своєю "філософією любові", у якій це почуття визнається як особлива духовна цінність. Проблема "любов і зрада", що теж належить до "вічних" тем, вирішується як складова частина "філософії любові".
Найчільніше місце у творі займає й інша "вічна" проблема літератури "митець і народ", "митець і суспільство".Головна героїня роману Маруся Чурай цілком справедливо показана Ліною Костенко як геніально обдарований митець, як один із творців українських пісень, що набули найширшого розповсюдження і принесли всесвітню славу нашому народу.
Марусю Чурай традиційно називають «дівчиною з легенди», тому що реальність її існування поки що документально не підтверджена.На основі народних оповідань про Марусю Чурай було створено чимало біографічних нарисів, повістей та драматичних творів.
Якщо узагальнити усі версії про Марусю Чурай, то вийде приблизно такий біографічний сюжет. Маруся Чурай народилася в Полтаві приблизно 1625 року. Хата її батьків стояла на березі Ворскли. Один із сучасних дослідників життя і творчості легендарної піснярки писав, що батько Марусі, Гордій Чурай, був людиною хороброю, чесною. Він палко любив свою батьківщину й ненавидів її ворогів.
Опис портрета Марусі Чурай, який ми знаходимо у Г. Квітки-Основ'яненка, дає нам змогу уявити героїню: «Маруся була справжня красуня і в суто малоросійському стилі: дрібненька, струнка, як струна, з маленьким, але рельєфно окресленим під тонкою білою вишитою сорочкою бюстиком, з маленькими ручками і ніженьками, з привітним виразом ласкавого, матового кольору, засмаглим личком, на якому виступав рум'янець, з карими очима під густими бровами і довгими віями... Голівку дівчини покривало розкішне, чорне як смола, волосся, заплетене ззаду в густу широку косу до колін. Чарівність дівчини довершував маленький ротик з білими, як перламутр, зубками, закритий, мов червоний мак, рожевими губками...».
Маруся Чурай мала чудовий голос і вражаюче гарно співала пісні, у тому числі і свої власні. Вона була наділена неабияким талантом імпровізації - свої думки могла викладати віршами.Чарівна зовнішність Марусі, її незвичайна обдарованість притягувала до себе увагу парубків, серед яких був Іван Іскра, - за одним із тверджень - син відомого гетьмана Якова Іскри - Остряниці. Але Маруся любила іншого - Григорія Бобренка, який нібито був її молочним братом. Але сталася зрада слабовольного Гриця, який піддався постійним умовлянням матері і заручився з багачкою Галею Вишняківною. Було отруєння, був суд над Марусею, який визнав її винною у смерті Грицька Бобренка. Була грамота від Богдана Хмельницького, що скасовувала вирок: її вчасно, за якусь мить до страти, встиг доставити в Полтаву Іван Іскра. А потім була проща в Києві, повернення назад у Полтаву. І була повільна смерть від надмірних переживань та сухот.
Всі ці основні моменти були використані Ліною Костенко в сюжетному каркасі її роману.Одним із головних образів роману також є образ України, її чарівної природи. В час болючих спогадів Марусі перед стратою вона все ж згадує рідну природу, найкрасивіші свята нашого народу – Івана Купала, Різдва, Водохрещення.
Чомусь згадались ночі на Купала…Зірками ніч висока накрапала.Бездонне небо і безмежний світ,а нам всього по вісімнадцять літ.Ліна Костенко у змалюванні природи України застосувала ефективний прийом, витворюючи бачення природи у колообігу: літо-осінь-зима-весна. Чураївну судили влітку. Страта мала відбутися в ще по-літньому зарошеному саду. За кілька тижнів після помилування та смерті матері, Маруся вирушила на прощу до Києва. Була рання осінь і перед нею постала її природа в усій своїй красі, що викликало у чутливої до краси дівчини сплеск великої любові до рідної землі:
Буває часом сліпну від краси.Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,-оці степи, це небо, ці ліси,усе так гарно, чисто, незрадливо,усе як є – дорога, явори,усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,що хоч спинись і з Богом говори.Ласкавість ранньої осені змінювалась на незатишність пізньої- дощової і холодної. Маруся Чурай повернулася із прощі уже під зиму. Зима – це час фізичного і духовного згасання дівчини.
ЇЇ коротке життя закінчується квітучою весною. Коли я читала картини пробудження природи мене дуже вражали рядки: «Весна і смерть, і світле воскресіння». Зовсім не випадково поетеса завершує роман «весняним» розділом. Так, Маруся Чурай помирає від сухот, а точніше, - від пережитих душевних страждань. Але в цьому світі залишаються надовго, можливо, й назавжди, її пісні. Життя продовжується, воно прагне кращого майбуття.
Назавжди ми запам’ятаємо Марусю Чурай як видатну піснетворку.Творення пісні для Марусі є чи не головним способом самовираження. Багата, незвичайна інтенсивність емоційного життя Марусі –це той «тиск» почуттів, від яких вона звільнюється характерним для всіх обдарований митців способом – через художню творчість.
В розмові я, сказати б, то не дуже.А в пісні можу виспівати все,-признається Маруся. За словами Івана Іскри, Маруся навіть «думає піснями». Звичайно ж, найбільш радісні творчі миттєвості вона переживає, коли висловлює свої любовні почуття – в ту пору, коли любов у неї була щасливою.
Любились ми, не крилися. У менедуша, було, піснями аж бринить.Маруся - співець природний, органічний. Одним із суттєвих складових естетичного кредо народної піснетворки є щирість. У пісні вона просто не здатна лукавити: «Я зроду не співала на два криласи». Маруся Чурай – жіночна, ніжна, щира, лірична. У неї пісенна душа, що так відповідає пісенній душі українського народу.