загрузка...
Зарубіжна літератураТеоріяКаталог авторів5-12 класПартнери
Біографії
Нові скорочені твори
Cкорочені твори
Статті
Твори 12 класів
Шкільні твори
Новітні твори
Нелітературні твори
План уроку
Народна творчість
Казки та легенди
Давня література
Український етнос
Аудіокнига
Велика Перерва
Актуальні матеріали
Увага "АКЦІЯ"
Інші предмети











Компьютерная и бизнес литература от лучших издателей по лучшим ценам


Наш сайт купує конспекти уроків з української та зарубіжної літератури
Реферат, курсова, контрольна, дипломна робота, твір. Скористайтесь пошуком. Ви знайдете всі необхідні матеріали. =>>>>>>>>

Творчі роботи наших відвідувачів


Автор: Литвин Вікторія

Людина у кіноповісті О.Довженка «Зачарована Десна»

О.П.Довженко належить до тих митців, оригінальність яких є загальновизнаною і безсумнівною. Видатний кінорежисер і письменник, чудовий художник і публіцист, блискучий мистецвознавець і педагог, активний громадський діяч – такий творчий діапазон полум'яного митця О.П.Довженка.

Герої Довженка – «це герої, люди неабиякої натури і сильних пристрастей». Створити їх може тільки митець, який сам пристрасно й гаряче любить людей, сам має пристрасну, неабияку вдачу.

Знайомлячись із кіноповістю «Зачарована Десна», ми мали можливість з'ясувати, з яких коренів проростала ота Довженкова пристрасть, що сприяло формуванню його естетичних смаків, ідейних переконань.

Твір «Зачарована Десна» в основі своїй біографічний. Свої дитячі роки, взаємини в сім'ї, побут та життя односельчан письменник зобразив так, що в них відбилися риси життя дореволюційного українського села загалом.

Основна сюжетна лінія твору – розповідь про дитинство білоголового Сашка, його веселі пригоди та враження від навколишнього світу, змалювання гіркого побуту й праці наддеснянських селян – трудівників, різних народних звичаїв та вірувань.

Образ Сашка яскраво вимальовується уже в перших картинах кіноповісті. Його незвичайну вдачу, замилування красою природи, здатність до казкової уяви, фантазування можна побачити, звернувши увагу на уривки з повісті, де описується буйна зелень городу ( «Город до того переповнювався рослинами...»), події в родині («Якось однієї ночі в нашій хаті...»), весняна повінь на Десні («Скоро з-за хати виплив невеличкий човник...»), розмова батька і Сашка з сільським вчителем. На світ Сашко дивиться широко відкритими очима, і його маленьке серце хоче ввібрати всю красу земну. Йому невимовно радісно, коли вдається обняти за шию маленьке лоша, побродити в літніх дощових калюжах, ловити руками рибу в Десні, дивитись, як дорослі тягнуть волок, спати в човні чи в насінні на печі,дивитись на нічне зоряне небо,слухати приємне вітання сусідів – «здрастуйте»... Але, крім цих «приємних» речей, Сашкові нерідко доводилось бачити та слухати і прикрощі. Серед них найбільше запам'ятовувались бабині прокльони, у яких було багато народної поезії, бійка селян на синокосі, колюча стерня, по якій дуже боляче ходити босими ногами, гавкання чужих псів. Згадуючи все це, Олександр Довженко наголошує: «Жили ми в повній гармонії з силами природи. Зимою мерзли, літом смажились на сонці, восени місиди грзь, а весною нас заливало водою. І хто цього не знає. Не знає тієї радості і повноти життя».

Повноту Сашкового життя не можна було б уявити цілком, якщо не згадати, з якою любов'ю й насолодою він сприймав у дитинстві народні пісні. Співи матері, односельців, братів, обвішаних торбами старців, новорічне колядування дівчат – все це знаходило притулок і відгук у чистій душі здивованої дитини, щоб у майбутньому визначити характер і самобутність творчості великого художника. Народна пісня, писав пізніше Довженко, це «геніальна поетична біографія українського народу. Це історія... народу – трудівника, народу – воїна, народу, що цілі віки бився, як лев, за свою свободу». Отже, не захоплюватися нею, не знати її – означало б не знати історії народу.

Працю Олександр Довженко поважав і любив у кожній людині понад усе. Згадуючи своїх рідних і сусідів – односельців, він насамперед говорить про їхнє ставлення до праці. «Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий!» - читаємо в кіноповісті про сашкового батька. З захопленням і з гордістю говорить Довженко і про матір, яка любила повторювати: «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка рослиночка, то – то мені радість». А про дядька Самійла митець згадує як про найталановитішого в селі косаря: «Він був акий великий косар, що сусіди забули навіть його прізвище і звали його Самійло Косар, а то й просто Косар. Орудував він косою, як добрий маляр пензлем... – легко і вправно. Коли б його пустили з косою просто, він обкосив бі всю земну кулю, аби тільки була добра трава та хліб і каша».

Але, підкреслює Довженко, відчуття несвободи, матеріальні нестатки, постійна експлуатація були тяжкими кайданами, які принижували людей, не давали змоги проявляти свою людяність і здібності.

Треба сказати, що наскрізним лейтмотивом у «Зачарованій Десні» звучить також тема покликання митця, його історичної місії. О.П.Довженко наголошує, що творці мистецтва повинні бути насамперед виразниками дум і прагнень свого народу, вони мають іти в ногу з життям своєї країни, глибоко, діалектично розуміти зв'язок між минулим та майбутнім, щоб ніколи не втрачати відчуття сучасності, показувати світові, що життя прекрасне, що саме по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ.

Основну ідею «Зачарованої Десни»можна сформулювати словами М.Рильського, який сказав, що ця кіноповість – «задушевна лірична сповідь, по вінця напоєна любов'ю до рідного краю, до трудового народу, до України з її великим, але скорботним минулим і з її великим і радісним майбутнім».


Яndex
 
Loading...
Google