загрузка...
Зарубіжна літератураТеоріяКаталог авторів5-12 класПартнери
Біографії
Нові скорочені твори
Cкорочені твори
Статті
Твори 12 класів
Шкільні твори
Новітні твори
Нелітературні твори
План уроку
Народна творчість
Казки та легенди
Давня література
Український етнос
Аудіокнига
Велика Перерва
Актуальні матеріали
Увага "АКЦІЯ"
Інші предмети











Компьютерная и бизнес литература от лучших издателей по лучшим ценам


Наш сайт купує конспекти уроків з української та зарубіжної літератури
Реферат, курсова, контрольна, дипломна робота, твір. Скористайтесь пошуком. Ви знайдете всі необхідні матеріали. =>>>>>>>>

Творчі роботи наших відвідувачів


Автор: Лахвич Світлана

Трагедія жінки-матері в українській літературі 20-50-х років ХХ століття - літературознавче есе

У цих часових рамках трагедія жінки-матері презентована двома образами, а саме це Мати і Марія із однойменних творів М. Хвильового та У. Самчука.

Я вважаю ці два образи насправді трагедійними. Причинами цієї трагедії є як зовнішні (більшою мірою), так і внутрішні чинники. Вони (ці образи) є узагальненими, і, власне, в тому їх схожість: Мати – узагальнений, типовий образ жінки-матері, котра втрачає (не фізична ця втрата) синів, дякуючи Першій світовій війні, яка принесла всім матерям горя, яке може дорівнятись лише до Другої світової і до Голодомору 1932-1933 років; Марія – узагальнений образ дитини, дівчини, жінки-матері 1932-33 років, а також це і символічний образ знедоленої України вцілому. Отже, до зовнішніх причин трагедії відносимо, не залежні від наших героїнь, чорні сторінки історії України (і війна і голодомор) і не менш чорні сторінки історії світу (війна). Питання «що могла зробити бідна мати, щоб зарадити цьому горю» є риторичним, адже відповідь прозора…

У Хвильового Мати втрачає обох синів, котрим очі закрила війна. Вони належать до різних таборів, вони втратили усілякий здоровий глузд, їхні душі полонила «ідея»… Яка то ідея?! А така, що в результаті спричиняє трагедію нашої Матері, що зводить братову руку із шаблюкою на брата, що спричиняє розкол суспільства загалом, і кожної особистості окремо. Чому так трапилося? У синів її не було жорстокості у характері, не було й агресії у поведінці. Де ж взялася потім така люта ненависть? Вона прийшла разом із «ідеєю».

У Самчука мати втрачає сина, у котрого в характері вже були негативні риси: він був ледачим, не слухав матері, її повчань. І от він (Максим), захоплений так само «ідеєю», стає більшовицьким катом, глумиться над одвічною народною мораллю, руйнує святі храми, мордує своїх співвітчизників, зневажає національне коріння. В образі Маріїного сина висвітлено суть руйнівного антигуманного більшовизму, комуністичного псевдомісіанства.

Героїня прагне щастя. Для Марiї це - радiсть дитинства (коли є люблячi батько й мати), взаємне кохання, родинне щастя (життя з коханим чоловiком), радiсть материнства, достаток, праця на своїй землi. Для Матері ж це – закінчення війни, адже тоді повернуться до неї її соколята. Повернення дітей для неї – недосяжна мрія, сповнена надією.

Але ж ні! Не бути тому щастю! Сини хоч і повертаються, та не до неї, не до тепла материних рук і серця, а до місця, де їх «ідея» матеріалізується. Вони не кидаються в материні обійми, не жаліють і не жалують її, а грубо й холодно намагаються виудити у неї якусь інформацію про місце знаходження брат брата.

Усі Маріїні мрії про щастя у дiйсностi миттєвi. Родиннi трагедії, зумовленi жахливим часом, породжують лихо й горе. Помирають батьки, дiти вiд першого шлюбу, вiд голоду в нiмецькому полонi гине син Демко, деморалiзується розхристана душа Максима... Судилося Марiї випити свою чашу сповна: відчула вона справжнього щастя, зазнала й тяжкої недолi; i що бiльшим було її щастя, тим бiльшою i страшнiшою була катастрофа. Її життєвий шлях, як вже я зазначала, це – доля всієї України, кожної матері в роки старшого національного горя.

У Матері ж (за сюжетом) не було щасливих моментів. Вважаю, що це зумовлено по-перше жанром (оповідання не передбачає деталізації, розширеного сюжету), а по-друге задумом автора, котрий полягав у висвітленні наслідків війни, її значення у долі простої жінки-матері.

Горе будь-якої матері (зрозуміло, що батька також) полягає ще у тому, що вона переживає, як то кажуть у народі, своїх дітей. Цей факт ми бачимо підсилює горе Марії. А Мати чинить по-іншому, вона не хоче бачити неминучої смерті своїх синів, тому вирішує кинутися під синового ножа (саме кинутися, адже її вчинок вважаю відчайдушним), чим, можливо, врятувати другого сина. А чи врятує – це вже інше питання…

Отже, ці дві типові долі аж ніяк не можна назвати щасливими. Вони, безумовно, є дуже трагічними, до того ж ще й типовими, що ще більше підсилює цей трагізм…


Яndex
 
Loading...
Google