Традиції класицизму в комедії Фонвізіна «Недоросль»
Класицизм – літературний напрям, котрий існував уXVIII – на початкуXIXст. Для нього характерні висока громадянська тематика, яка вимагала, щоб в ім’я загальнодержавних задач у жертву приносилося все особисте; строге дотримання певних норм і правил. Письменники-класицисти знаходили незмінні для всіх часів зразки прекрасного в пам’ятках античного мистецтва. У цьому напрямі існував чіткий поділ літературних жанрів на «високі» та «низькі». Предметом високих жанрів (поеми, оди, трагедії) могло бути вище, духовне життя, а головними героями – лише царі та аристократи. Зміст низьких жанрів (сатири, комедії, байки) зводилося до зображення життя приватного, буденного.
Класицизм розв’язував завдання виховання людини-громадянина. Поведінка оточення справляє вирішальний вплив на особистість дитини: доброчесне чи порочне, воно служить прикладом для наслідування. Ідеалом тієї епохи оголошується людина, здатна приносити суспільну користь, для якого інтереси держави вищі за особисті. У комедії зверталась увага на негативні явища дійсности. Мета комедій, за класицизмом, просвічувати, висміюючи недоліки, виховувати сміхом.
Найвидатнішим твором драматургії класицизму в російській літературіXVIIIст. є комедія Д. Фонвізіна «Недоросль». У побудові своєї п’єси автор точно дотримується правил класицизму: «Недоросль» складається з п’яти канонічних актів, і в кожному дотримано правило триєдностей – дії, часу та місця. Події у творі відбуваються протягом однієї доби та в одному місці – у будинку поміщиці Простакової.
Згідно з правилами класицизму дійові особи комедії поділяються на порочних і доброчесних, причому автор відображає глибокий соціальний конфлікт між передовою дворянською інтелігенцією та реакційними поміщиками-кріпосниками, а у фіналі п’єси злі караються, добрі торжествують: Простакова за зловживання своєю владою позбавлена прав над селянами, її маєток узято під опіку.
Образи позитивних персонажів комедії схематичні в дусі класицизму – це Правдін, Стародум, Милон, Софія. Подібно до цих героїв, негативних персонажів твору наділено прізвищами, котрі говорять самі за себе, і за ними можна судити про кожного з цих людей: Простаков, Вральман, Скотинін.
Три теми проходять крізь драматичний твір Фонвізіна – це тема виховання, кріпосного права та державного устрою Росії.
Тема виховання та освіти здавна глибоко хвилювала драматурга. На його думку, у правильному вихованні корениться єдине надійне джерело порятунку від духовної деградації суспільства. Фонвізін поставив питання про те, яким має бути істинний дворянин і чи відповідає російське дворянство своєму призначенню.
Інша проблема «Недоросля» - проблема кріпосного рабства: жахливе становище російських кріпосних, відданих у цілковите володіння поміщикам, неприпустиме свавілля дворян. Письменник, висловлюючись а приборкання поміщиків-невігласів, показує, що віра в КатеринуIIбезглузда. Отож комедія Дениса Фонвізіна «Недоросль» відбила найважливіші та найгостріші проблеми російського життя. Письменник вважав, що найголовніша зброя справжнього комедіографа – це сміх, оскільки порок можна й потрібно відображати смішним.