11 КЛАС
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ПРОЗА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ
П. ЗАГРЕБЕЛЬНИЙ
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ
До теми «Роман “Диво”, історична основа й художній вимисел у творі. Тема незнищенності пам’яті народу та його мистецьких звершень»
1.Який історичний документ лежав в основі твердження письменника про те, що собор збудовано Ярославом Мудрим ?
Письменник відштовхувався від запису в літописі Нестора «Повісті минулих літ» про збудування собору Ярославом: «Заложи Ярославь город великий Киев, у него же града врата суть златая, заложи же церковь святыя Софья...».
2.Хто насправді, на думку письменника, звершує життєвий і творчий подвиг, будуючи собор?
Слава створення славнозвісного архітектурного шедевру належить не Ярославу (тут Загребельний погоджується з Брехтом: «Хто звів семибрамні Фіви? В книгах стоять імена королів. А хіба королі лупали скелі й тягали каміння?,.»), а нашому далекому предку-слов’янину, представнику свого народу.
3.Що вам відомо про Софію Київську?
4.Історичною пам'яткою чого виступає у творі собор ?
5.Визначте провідну думку твору.
«Справжня історія — це історія творення, а не руйнування».
6.Яке символічне значення має образ собору?
Софія як художній символ і як реальна історична пам’ятка, сконцентрувала в собі весь волелюбний, сильний дух народу, його невмирущість та нескореність. Собор — символ незламності духу народного, незнищенності його історії, великої слов’янської культури, символ духовного надбання українського народу, зразок прекрасного давнього мистецтва русичів, що включало в себе тисячолітню історію наших предків. Ця велична споруда не нагадувала візантійських церков, звідки прийшло на Русь християнство, бо не було в ній простоти й суворості, а було «щось буйно-рожеве, приховано-поганське», як у тих дерев’яних язичницьких святинях, що їх у той час палили й нищили по всій Русі. «Він (собор) був барвистий, як душа й уява народу, що створив його», — пише П. Загребельний.
7.Як сам автор висловлювався про зв’язок поколінь у романі?
Коментуючи свій роман «Диво», П. Загребельний у літературно-критичній статті «Спроба автокоментаря» зазначав: «Хотілося показати нерозривність часів, показати, що великий культурний спадок, полишений нам історією, існує не самодостатньо, а входить у наше життя щоденне, впливає на смаки наші й почування, формує в нас відчуття краси й величі, ми ж платимо своїм далеким предкам тим, що ставимося до їхнього спадку з належною шанобою, оберігаємо й захищаємо його».