МЕГАЗБІРКА НАЙКРАЩИХ УЧНІВСЬКИХ ТВОРІВ. 2014 5-11 КЛАСИ

8 КЛАС

 

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

 

СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ

 

Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ

До теми «Світ української поезії. Тарас Шевченко, І. Франко, Леся Українка»

1. В якому зі своїх віршів Т. Г. Шевченко проголошує своє поетичне кредо?

2.З чим порівнює свої вірші Т. Шевченко в поезії «Думи мої, думи» ?

Здітьми і квітами.

3.Через які поетичні образи Шевченко передає ідею поезії «Минають дні, минають ночі» ?

Образи днів, ночей, літа, осені передають плин часу, персоніфікований образ дум, долі, гнилої колоди — уособлення людини бездіяльної, вічного сну.

4.Дайте визначення обрамлення. В якому з віршів Т. Шевченко використав цей прийом?

Обрамлення — початкова й остання частина в творі, яка, ніби в рамку, вкладає розповіді про інші дії. Використане в вірші «Минають дні, минають ночі».

5.Який з вивчених віршів Шевченка є яскравим зразком філософської лірики ?

«Мені однаково...».

6.Які народнопісенні образи використав поет у творі «Ой три шляхи широкії»?

7.Що об’єднує вірші «Мені однаково» та «Ой три шляхи широкії»?

8.Що вам відомо про прототип образу Івана Вишенського з однойменної поеми І.Франка?

Український письменник-полеміст, захисник православної віри XVI століття.

9.Визначте жанр поеми «Іван Вишенський».

Історико-філософська поема.

10.Який історичний факт ліг в основу поеми Франка ?

Останні роки життя Вишенського на горі Афон.

11. Наведіть яскравий приклад художнього вимислу в поемі.

Чернець Іван переходить у човен до посланців з України по сонячному променю.

12.Як реальна постать І. Вишенського пов'язана з художнім образом поеми І. Франка ? Використані факти біографії полеміста та риси його вдачі.

13.Назвіть провідні риси образу Івана Вишенського, наведіть цитати з тексту твору, яких підтверджують.

14.Які факти біографії Лесі Українки можна визначити словом «подвиг» ?

Боротьбу з тяжкою хворобою та служіння народу поетичним словом.

15.Наведіть приклади поезій Лесі Українки, в яких яскраво визначився автобіографічний елемент ?

Вся поезія видатної українки — автобіографічна. Серед вивчених у восьмому класі поезій яскраво автобіографічними є «Ви щасливі пречистії зорі», «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати».

16.Хто з видатних сучасників поетеси назвав Лесю Українку «трохи чи не одиноким мужчиной на всю новочасну соборну Україну» ?

17.Яку поезію літературознавці вважають першою у поетичному доробку Лесі Українки ?

Першим художнім Лесиним твором вважається поезія «Надія», присвячена рідній тітці Олені, яку заарештували за проти-імперську діяльність.

18.Коли вийшла перша збірка віршів поетеси ?

19.Розкажіть про ставлення поетеси до Т. Г. Шевченка.

Леся Українка дуже шанувала Кобзаря, вважала його роль в долі українського народу величезною, особливою. Коли в 1909 році у Києві було поставлено на сцені драму Лесі Українки «Блакитна троянда», гонорар за цю постановку авторка віддала на пам’ятник Тарасові Шевченку. У вірші «На роковини» вона написала про Кобзареву відданість Україні та його патріотизм.

20. Чому Лесю Українку називали дочкою Прометея ?

21.Визначте поетичний розмір поезій «Хотіла б я піснею стати...» та «Ви щасливі, пречистії зорі».

Амфібрахій, анапест.

22.Який автобіографічний мотив простежується у вірші Лесі Українки «Давня весна» ?

23.Які художні засоби використано у поезії «Давня весна» ?

Епітети: весела, щедра, мила; метафори: промінням грала, сипала квітки; порівняння: хутко, мов стокрила; синоніми: ожило, загомоніло; художні образи: весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні; повтори: все, я, мене; заперечення: ні, не забула.

24.Визначте віршовий розмір поезії «Давня весна» та особливості римування. П’ятистопний ямб; перехресне римування; 1 і 3 — жіноча рима; 2, 4 — чоловіча рима.

25.Визначте жанр вірша «Хотіла б я піснею стати...».

Лірична сповідь.

26.У чому особливості строфічної будови поезії «Ви щасливі, пречистії зорі».

У кожній строфі повторюється перший рядок, і це підкреслює головну думку поетеси — щастя мати сильний, стоїчний характер, вміти боротися із труднощами.

27.Які образи-символи використано у вірші Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» ?

Образи-символи: море, зорі, пісня.