Люби природу не як символДуші своєї,Люби природу не для себе,Люби для неїМ. Рильський
Краса природи рідної землі надихала багатьох митців на створення визначних шедеврів. Природа, її гармонійна краса і щедрість присутні і в ліриці та поетичному епосі М. Рильського, в його нарисах і оповіданнях. Про роль природи в розвитку літератури та мистецтва поет висловив ряд цінних думок в наукових статтях? «Природа і література», «Про людину, для людини». У них митець обґрунтував «благотворний вплив природи на всі ділянки людського життя». Рильський з дитинства кохався у природі, працював збагнути її таємниці:
Хіба звичайно шелестить трава,Коли дитина у садку гуляє?Ні! Кожная билинка там жива,Комаха кожна щось розповідає,І кожна щось розповідаєІ кожна грудка сірої земліДля неї — казка і краса безкрая!
Ліричний герой Рильського ніколи не вважав себе «царем природи». Він — її талановита дитина, вірний і дбайливий син, а природа — вічне й невичерпне джерело життя і творчості.Вона — це мати. Будь же сином,А не естетом.І станеш ти не папіряним —Живим поетом.З відчуття краси своєї медвяної землі — цієї «хліборобської» народилися в душі поета високі почуття патріотизму й любові до людини, яка своєю працею оживляє, прикрашає землю.
Радість очам серцю приносить і нива білою гречки, і червоній помідори, і молочно-сині поля, і срібло лісової води, і золото стиглої пшениці та осіннього лісу.У поезії Рильського природа — «храм і майстерня».
Образ билинного багатиря Микули Селяниновича в поезії «Лягла зима» є символом молодої людини, яка, здобувши в місті освіту, повертається в село, щоб своїми знаннями і працею збагатити землю:Він дасть землі, Микула, новочасний,
Незнану міць — процвіте земляІ стане лан — як стан злото поясний,І нові вруна випестить рілля.У роздумах про добробут народу митець не продивляє цивілізацію первісній природі, а стверджує, що тільки гармонійне єднання природи і культури стане джерелом людського щастя:
І для тебе, племено земне,І зірки палатимуть і домни,Розіллються ріками скрипки,Килимом простеляться метали.Символ «братерського єднання» ланів і гаїв благоуханних з електричним колом світляним — «ластівки на телеграфнім дроті».
Людина не повинна панувати над природою так, як завойовник панує над чужим народом. Відповідно до законів природи люди мають своєю працею і розумом надавати їй нової, вищої краси.Герої багатьох ліричних портретів Рильського — це гуманісти, які задля Щастя народу наполегливо працюють над оздоровленням і вдосконаленням природи. Так, в образі простого сільського садівника-самоучки Тодося, який виводить нові сорти плодових дерев, своєю працею вливає в рідну землю «силу розуму живу», утверджується гуманістична суть перетворення і збагачення природи: «...таж то людина в'яже для людини нові гірлянди із нових ягід».
У дні Великої Вітчизняної війни наш народ самовіддано захищав рідну землю, її красу, природні багатства. У вірші «За рідну землю» Рильський закликав іти «у бій за наші ниви, за наші ясні зорі, за наші тихі води». Величний образ рідної української землі постає в поемі «Слово про рідну матір». Природа України і її культура становлять тут нерозривну єдність через картини природи, ЇЇ барви, пахощі автор опоетизував рідну землю, ЇЇ неповторну красу і щедрість.
Всі блага земні творяться людиною і для людини. «Хвала землі, стократна честь — людині!» — проголошує поет. Підкорення ж природи здійснюється в ім'я грядущих років і століть».Герої творів Рильського, підкорюючи «сили матері-природу», прагнуть «стократ помножити її щедроту». На цьому акцентує поет у «Миргородських записах». А у циклі «Др. І віддарунок» вказується, що добрі взаємини людини з природою подібні до щедрої дружби побратимів. За труд і любов людини природа віддячує їй своїми дарами.
У багатьох торах Рильського звучить заклик підходити до природи розумно і гуманно, бо вона — нам захисник і добрий друг. У віршах «Ліс» і «Розмова з другом» провідна ідея — берегти природу для щастя сучасного і майбутнього поколінь:
Той, хто любить паростки кленові,Хто діброви молоді ростить,Сам достоїш людської любові,Бо живе й працює для століть!Пейзажна лірика Рильського розвиває високі естетичні смаки, вчить людину бути спостережливого, серцем і розумом сприймати природу:
В зелених лаврах, в синій світлотіні,У сяйві сонця й вишнях у цвіту,В огні троянд, у моря мерехтінніПобачить кожен може красоту.Книжка віршів «Троянди й виноград» розкриває багатство духовного світу наших сучасників, які «за законами краси» творять нове життя, примножують багатства природи.
Всі герої тонко відчувають красу природи, своєю працею створюють матеріальний і духовний достаток суспільства — необхідну умову людського щастя. Поет утверджує гармонію красивою і корисною, як духовна настанова звучать рядки:
У щастя людського два рівних є крила:Троянди й виноград, красне і корисне.У творчості Максима Рильського створений повнокровний образ людини, що має «серце друзів одкрите... розум до інших уважний», чуттєвої до краси навколишнього світу. їй любі «сині світанки над водами, шум у лісі зелений і шум золотий, спів солов'їний і пісня людська, скромна шипшина і горда троянда». Вона живе у злагоді з природою і збагачує її новою, незрівнянно вищою, незнаною раніше красою.