Галина ОВСІЄНКО “НА КРИЛАХ АНГЕЛА”
НАРОДЖЕННЯ МАДОННИ
У тісноті я кликав до Господа
і простором озвався до мене
Господь!
/пс. 118/
1.
У мить перед Різдвом,
Всесвіт відпочиває.
Зливаються в одне
квітка, зірка і тіло.
Тріпочучи голубою стрічкою,
зависають над неосяжністю.
Земля, у білому вінку,
очищена і наповнена —
чекає...
Заглиблюючись у тишу,
відчуваєш її глибинну прозорість
і величність.
Кожна клітинка життя
стає значливою.
2.
Який безмежний час,
не відавши покути,
себе відчути скрізь,
і все в собі відчути.
В жіночому єстві
не місце пориванням.
Яка солодка суть
любові і чекання.
Яка бентежна мить,
яка блаженна тиша,
забутися, щоб жить.
І на сторожі дум,
І планетарних звичок,
в ритмічному танку
палахкотіння свічок.
У ангельських очах,
покора наймиліша.
І подихом живе
ця кришталева тиша...
3.
Усе, що було,
буде і є,
проявляється голубими
пелюстками.
Поволі спускаєшся
пелюстковими сходинками
у глиб свого серця.
Легкість і покірність
змінюються непередбачуваною
радістю.
Пахучий щем кружляє тебе
у пелюстковому вихорі.
Мить — і ти летиш...
Там, на самому дні,
ти відкриваєш очі,
почувши спів
золотої пташки.
Хор запахів і звуків
дарує тобі дитя.
Звеличену і щасливу,
у піснях і сльозах
тебе піднімають
пелюсткові сходинки
у зовнішній світ твого “Я”.
Ти — Мадонна.
НЕБЕСНИЙ КОРОЛЬ
У цьому забутому
царстві
берег дощу
мовчить,
і тільки срібний
годинник
нагадує
про мить.
Стрілку на сім
відпущу,
думка сягає
дна,
я — не одна
в царстві дощу.
Гірко — земний
рятунок
стелить мізерну
роль.
Спасибі за подарунок,
ти — мій небесний
король.
Пахне твоїм
Багаттям
букет із дощу
й розлук.
Стрілка на циферблаті
зближує зустріч
рук.
Думка
сягає дна.
Я — не одна.
* * *
Бажання ніжністю
кується.
Печально плаче,
ламко гнеться,
пливе у форму
без хотінь.
І світла тінь
тримає край.
Цнотливості
ти форму дай.
Не випускай
ту мить велику,
що закарбовує
навіки.
І знову пристрасть
через край,
і ніжність стелиться
супроти.
О, мій ковалю,
не згасай.
* * *
Бородатий пастух
звеличує стадо своє.
І мале у великім,
велике в малім виграє.
Зберегти б оцю мить
і залишить на потім.
Де в роботі
невтомних коліс
не зупиниться віз.
Де кується залізо
на білого птаха.
Де на плаху
Сповзають
лише пелюшки.
Де із крапки — роки
й навпаки.
Де вогонь
не потух,
де на троні
пастух
прославляється
стадом.
* * *
Я так втомилася,
що в літо
уже не думала зайти,
щоб в ньому, там,
тебе зустріти.
Мандрівнику,
ми не чужі.
Над нами ніжні
міражі
понять, і образів,
і звуків.
І думка ллється
в небуття
і піднімається
над світом.
А за вікном
коротке літо,
і пахне кава
полином.
За нами дня
сліпуча мить
малюнком стелиться
простим.
Хтось відшукає
тихий звук
і, пригортаючи
до рук,
задумається
перед тим —
а хто б його міг
загубить?
* * *
Мережить дощ
на зморений асфальт.
І жалощів чекає
хриплий альт,
комусь збирає сльози
по краплині.
А що, як завтра
хтось та закричить
на збудженій від плоті
половині?
Пречиста діво,
твій ковчег
в роботі.
Всьому і всім
беззахисно прости.
Не бійся заблудитись,
щоб знайти.
* * *
Іще не скоїлось
нічого.
Іще безлико
день тече.
Із золотого —
золотого,
і тихо ллється
на плече.
Знайти себе
і не віддать.
Є інша рать
за небокраєм.
Вона давно
мене чекає
у всюдихідному
човні.
І вже ці хвилі
не мені,
а тільки шепіт —
вибирай...
Де край
мого земного
бору,
щоб знову вибратись
на гору.
і залишитися
в човні.
* * *
Не суди,
бо суддею не будеш,
людино.
Не підняти чужої
біди.
Марієчко,
Маріє Магдалино,
прийди.
Вже два століття
в одне сплелися.
На перехресті
золотавий май.
Марієчко,
Тартюфи відреклися,
ти не лишай.
Пульсує день
у Всесвіт безупинно,
у вимірах лелеки
небокрай.
Марієчко,
Маріє Магдалино,
ти не лишай.
ПОЧАЇВ
Неусвідомлений там Рай,
і тиша ллється через край,
1.
Для себе не прошу,
від краю і до краю
звільняюся з коси
земного Раю.
Мала і немала,
моя любов до Бога.
Ну як же я змогла
знайти дорогу?
2.
На першу сходинку,
на сповідь...
О Апілій...
Про себе тихо і таємно,
А ти? Як мучився і жив...
Хто трави запашні варив,
коли душа за нас боліла...
Хто на Великдень ноги мив,
Мирськими полоскав сльозами,
хто тихе слово говорив...
Каюсь...
3.
Позвали в трапезну, до хати.
За віщо ж честь така мені?
І сльози капали рясні —
єдине, чим була багата.
Прийшли й невидимі святі,
кружляла думка їх жива.
Їм завжди де було тут сісти,
в їх добрій усмішці слова —
Ну що дитині?
Хоче їсти...
4.
Ця ніч у церкві,
як у Бога.
Хоч не застелена
підлога,
і тілу зимно.
Дивились Ангели
на грішних,
спускав Всевишній
білі коси
на душі
темно-голубі.
Злились ікони
ув одну.
Її на білій крутизні
тримав монах.
Чи то вже снилося
мені?
Завад монаху
не було,
вливавсь у монастирські
стіни.
Молився тихо, безупинно.
То був Почаїв.
5.
Мощі твої — Божий дар.
Ніжно до них доторкнусь.
Помолюсь...
Ти водночас там і тут
Меншає відстані кут.
Слово моє освяти.
Прости.
6.
Як вкласти у свідомість
слово “Дзвін”?
Дзвонить не він.
І колами від нього
чисті звуки,
і я по них,
неначе по струні.
Які у мене
витончені руки,
не по-земному
солодко мені.
Прозора музика
кружляє.
Там, де була,
мене немає.
Та враз переді мною
тин,
із золотими
язиками,
— Спускайся вниз,
там син.
7.
Цілую ступню,
Маріє.
Не варта цього,
я знаю.
Лиш тут усвідомить
можу,
З народження йшла
сюди.
Від світла твого,
Маріє.
ховаю заблудні
очі.
Терпіння прошу,
Маріє.
І краплю святої
води.
ЗАТЕМНЕННЯ СОНЦЯ
На мить Земля перестала дихати,
і я з острахом поринула в інший
вимір життя.
Під копитом
розпалене літо
траєкторіями звідусіль.
А на чолі —
Біль...
Біль...
Біль...
* * *
Там, на горі,
біла хата
із бабиного літа.
І крилата
синя рілля
розлітається
на всі боки.
І повітря
напоєні щоки органом,
і туманом
присипаний день.
Розгубив деревій
свої квіти
останні.
Жінці вплутавсь у коси
і зник.
І художник
розгублено вперше
етюд не спіймав.
Ламко вечір
листок заховав.
* * *
То не звуки,
то душа,
сконцентрована болем
зеленим,
прорізувала тишу.
“Острів Олени”
ніч безсонну
підіймав у безмежжя.
Плач саксофону
витав над ним, і щаслива
Олена чайкою гралась
у висоті.
І пусті
ресторанні плітки
вщерть розбивалися
об геніальність,
яка, сама не знаючи того,
легко і гарно
злітала у крайність
людського “Я”,
щоб потім
примарне відбиватися
на голубих вершинах.
* * *
За пустослів’ям
дня не перейти.
Дивися в суть.
І путь
до слова
відімкне мости.
І думка неприступна
оживе.
І геній, по-дитячому
оклично,
посіє своє перше
“Мамо”.
І слово зійде,
справжнє і нове,
невимушено —
легко і велично.
* * *
Усе сприймаю —
навпаки.
І додаю ще
суму трошки,
як грає збуджено
гармошка
на іншім березі
ріки.
Вже тут була —
з якого сну?
Яким пронизана
дощем?
У спогадах своїх
тону,
чи буду тут колись
іще…
Залишу витвори
ріки,
такі натхненні у роботі.
Щось буде знову
навпаки,
а щось згадається
на потім…
СЛУХАЮЧИ НІНУ МАТВІЄНКО
У голосі суще.
Воно не кричить
і не прагне медалі.
Хіба що й надалі
так хоче вливатися
ніжно у віття.
Цим звуком пульсує
прийдешнє століття,
й шепоче — Ще райська земля
не мовчить.
І жить
закликає коріння
з печалі,
з простої відгадки,
а що є листок?
Візьми цей росток —
і засяєш.
Таємне про пісню
запитуй у Бога.
Бо ж стежка розлога
її неземна.
Купаючись в звуках —
небесне збагни.
І слухай, і слухай,
і часом, бува,
не засни.
* * *
Кожного ранку
я чую музику.
І здається мені,
що то виграє
дзеркальна жінка,
її довгі пальці
беруться за смичок,
і день розширюється
до неможливого.
А з ним і сама жінка,
але вона не помічає цього,
їй хочеться грати...
Її очі, вуста
зливаються із днем,
і день стає голубим.
Звуки водночас
десь далеко
і близько.
Я прагну осягнути
дзеркальну жінку.
Плутаючись у шелесті
її прозорої сукні,
я відчуваю себе
маленькою дрібкою
її єства.
Її музика є і моєю музикою.
Я відчиняю вікно
своєї крихітної кімнатки
і кажу: “Доброго дня”.
* * *
Пізнай мене
у вигині плеча,
в ході старої,
що до втоми звична.
Коли згасає
думка електричне
і падає тривожно
у печаль.
Пізнай у фіолетовім диму
чужого горя
і чужої долі,
коли поволі
мовкне небокрай,
і хтось його запитує:
чому?
Та краще в слові
ти мене пізнай.
* * *
Усе стерплю
аби лиш відчувати струну,
від якої пульсує
день.
Спів голуба
стелиться сумними мазками
на серце.
Від себе не втечеш...
Ти — клубок протиріч,
які можуть вилитися
тільки в слово.
А словом тут
так рідко
багатіють.
Шукай свою радість
у теплих пелюстках
літа.
Вони не зрадять...
* * *
Відлюдна жінко,
печать провінції тебе
не загубила.
На ній здаєшся собі ти
в мініатюрі.
Щоб ні мадам “Ку-Ку”,
ні бурі
не запримітили.
Та видає усе ж тебе
твій погляд.
У ньому щастя
відбиття,
передчуття
німе й привітне.
Так, як у лютому, бува,
вазон розквітне.
Тремтливо пальці
відженуть
холодну з серця
лінь.
І дивуватиметься тінь,
що гармонуєш ти
перу.
* * *
Ця дача легка
і вбрана.
В ній серпень
притих.
Неначе рука
Сезанна
Зробила маленький
штрих.
А ще рука
змалювала
того, хто прийшов
сюди.
І ніжний політ
фіранок
аж до води.
Плелася із берега
м’ята,
і серце охоплював
щем,
і мить була
забагата
розмовами, сміхом,
дощем.
І троє,
однаково милі:
не ждали розваг.
Проте...
Про що вони
говорили?
Так, про пусте.
Про літо, удачу
й славу.
У кожного свій секрет.
Пахнув хмільними
травами
береговий букет.
* * *
Лисиця іде
з дитям,
і здобич лисиці
сниться.
І лист на сухім
суку
ось-ось загориться.
І гнівом рушниця
іскриться.
Рушниці
не розпізнать,
де лист,
де лисиця.
З лисицею йде
дитя,
лисиці нема
вороття.
* * *
Отава спіє
гуляє вітер.
Дзвенить над лугом
початок літа.
Червневі зорі
цікаві очі
повідкривали
на стан жіночий.
А очі в неї,
як іскри в небі.
Таку б до Сонця
Послати
треба.
Впади поете
у ніжні пахощі,
і заіскришся
ти всім на заздрощі.
Бо все це є,
було і буде.
Отава спіє —
світліють люди.
* * *
Ой наснились мені
картоплі, картоплі.
Босі ноги мої
на ранковій землі.
І ніжніє рука,
усе так, як колись.
Сірі вуха Сірка
у чеканні звелись,
Я сідлаю коня,
навпростець я лечу.
Може там, де зоря,
мрій зірву досхочу.
Білий батьківський дім
повизбирував тінь.
Але раптом, як: “Стій”.
Похитнувся мій кінь.
Полягли картоплі...
Син стояв у вікні...
ЯСЕНИ
1.
От і проскочило
вузькочоле літо.
Нічого не скоїлось...
Хіба що хата
ще більше пропахла
дитинством.
Парадоксальні зустрічі,
смішні романи —
усе лишилося
за високим порогом.
Я — у терновій хустині
2.
Вас пам’ятаю, ясени,
як проводжали у дорогу.
Як блудна дівка
до порогу,
так я до вас.
Що принесла?
Цей плід зірвала
біля покликання самого.
А більш-нічого.
Усе, що чула я і знала,
лишила там.
Моя екзотика щоденна
цвіла з очей
чужої феї.
Не проміняла вас
на неї.
І фарс оцей
зі мною, Боже...
Чим більше прагнув
покохати,
тим більше вірив.
що не зможе.
Удвох отак,
смішне й сумне.
Дивак,
не зраджує мене.
А я — мов збуджене дівча
вбирає еротично сни —
Від вас тремчу
і промовляю
— Мої найкращі, ясени.
3.
Мамо, я так довго мандрувала,
що ясени мене не впізнають.
Навіщо, кажуть вони,
наздоганяти те,
що уже не наздогнати.
Шпаркий дощ
пробуджує мене від глибокого сну,
і тільки зараз усвідомлюю,
як багато втрачено, не посаджено,
не викохано.
Мамо, прости.
* * *
Як дикі гуси
прокричать у зоряне небо,
тоді відчуєш,
що повернення не буває.
Не бійся, не зрозуміти мить
яка ніколи не тримається за те,
чого вже не існує.
В небо зоряне
прокричали гуси,
і над Землею
повисла така тиша,
що стало чутно,
як сірий павучок
заповзає в нову епоху.
* * *
Хризантемами
землю накрито —
а було ж літо...
І пристрасть
затягувала у вир
так уміло,
що розпечене сонце
здавалося білим
метеликом.
Екзотика тіла
інших країв,
інших планет,
іншого щастя.
* * *
Бути філософом
замало.
Настає час,
коли усвідомлюєш це, —
серцем.
* * *
О ці слова,
в них інша тяма.
У слово вмішується
драма,
а суть її
у сприйнятті.
* * *
Іще не до зими,
іще у гаю,
згорають,
фіолетове згорають
останні
квіти.
* * *
Мій старенький рояль
не зронив навіть “До”
у мить.
І у вічність пливе,
і мовчить...
* * *
І знову на бігу оцім
зупинка
І серце не чекає вже
привіту.
Твоя хвороба
не від цього світу,
твоїй любові
треба відпочинку.
* * *
Слова такі недосконалі,
а тому голубий промінець
ламає їх.
Не хочу
фальші.
* * *
День на яблуко
битим дзеркалом,
і згорання трави.
І букет, що несли його ви
із останнього літа.
Із забутої квітки колючої,
що нагадує профіль
сови.
Може, вам я колись
і докучила,
але ж ви...
* * *
Від Всесвіту місткішим
буть — може
тільки
слово.
* * *
Ілюзорний ранок
сів на каштан —
притча про
творення...
* * *
Як у Едгара По,
на Великдень
незваного
снігу.
Його тонни
печаллю на цвіт.
Не зрікайтесь, панове,
світлого бігу.
Ще співають
ікони…
* * *
Бадьорим дурником
не хочу навпростець.
То де життя?
І що його кінець?
Я прикладаю
до глибоких ран
церковних дзвонів
чисту поволоку.
Життя — то стан.
Не промине і року,
як оживу...
* * *
Ви — імітація мене.
Ви справжні
у своєму домі.
Як у Мольєра
в третім томі
гульвіса прагне удови,
так подиху мойого —
ви.
ТАЇНА ВІДЛУННЯ
1.
Красуня дівчина
зупиняє свої очі
на твоїй парасольці.
Ставлю біля тебе
найвродливіших жінок Всесвіту,
а сама ховаюся під накриття.
Дивно, але, не усвідомлюючи
чогось значливого,
ми наосліп знаходимо
один одного.
У потоці звуків, запахів
сплесків і падінь
мої вуста торкаються твоїх.
2.
Це так весняно,
що навіть перехожого
зупиняє запах фіалок.
Летимо над містом,
а навкруги веселкові кола,
і Земля рожевіє коником.
Як осягнути білий тунель нашої
зустрічі?
Тільки серцем.
Воно відкривається так зненацька,
що потім ти —
уже не ти,
а мільйони скрипок,
які виграють золотими пасмами.
Вуста підсвідоме
не забувають першого дотику,
який залишається на дні твого
серця.
3.
Це те, коли за один цілунок
ідуть на страту.
І Бетховена “Аппассіоната”
стереже наше вікно.
Так вабить тільки джерело,
коли дивишся у його очі.
Не вистачає ночі.
Час уже не лікує.
Існує
тільки наш дім
із променів і рук.
і ми в ньому,
двоє маленьких світлячків,
які не хочуть розлук.
4.
Світанок розбудив птахів,
і твій голос
чується у їхньому співі.
Якщо комусь дано слово,
то обов'язково дається
і його відчуття.
І я відчуваю тебе подихом.
Справжнє — тільки в радості.
І солодка радість
єднає нас
із першим променем Всесвіту,
щоб потім ніколи не розлучатися.
5.
Єдиний погляд —
а навіки.
І в неба
два кінці.
Не залишай,
на папірці
тобі змалюю ніч.
Не бійся,
ми в однім потоці.
Хлюпни і вийди.
Ти не знаєш,
як грає випите вино,
воно
іскриться до вершин.
Обранець мій,
не залишай.
Усе вміщається у мить.
не забувай...
6.
Я для тебе накрию
сьогодні стіл.
Навпіл хліб
на серветочці білій.
Цього літа грибів,
ніби наших думок
перед тим, як летіть у вирій.
За прощальним столом
голуба бірюза
і соромить,
і гріє.
Ще до тебе злечу,
ще до тебе вернусь,
як стемніє.
Прийде інша сюди,
сяде інша за стіл,
від журби і розлук
зелена.
Щоб мене не забув,
щоб мене пам'ятав,
я залишу пейзаж
Гогена.
* * *
І парувала міцно
кава
За пророкуючим
столом.
Мене ви проводжали
в славу
так трепетно.
Сміятися було
несила...
О, знали б ви,
як не хотіла
пророцтва вашого
я слів.
Собачкою б я вам
служила
біля мольберта.
А ви уперто
про своє...
Куди, чому?
І чи де є
такий ще спокій,
як у вас?
Коли ж ви двері
зачинили,
вогонь погас.
І я, як дика
ковила,
напівобламана
пішла.
О МІЙ МАЕСТРО
О мій маестро,
смійтесь без печалі.
Я вас придумала,
а ви вже й за своє.
Нова фантазія
підступно виграє.
Ловіть момент.
Ви — диригент.
Я ж випаду
з оркестру.
ДИВЛЯЧИСЬ У ТВОЇ ОЧІ
Пірнути туди
де я—
тендітне ніхто
на ламкому плато.
Бурулькою повиснути.
як комусь заманеться,
а потім три рази свиснути,
можливо, хтось озоветься.
За безкінечністю
чоловічок —
Кого шукаєш?
Питає.
Потічок
крихких надій
звисає,
ламає
плато.
Кричу
досхочу...
Мовчить бездонна
голубінь,
від якої тінь
твого буття.
* * *
Солодкий мед
духмяно пахне в ніч.
Солодким медом
руки заплелись.
Як сумно знати,
що тебе бажають
іще сильніше,
ніж колись.
Солодкий мед
наповнює єство.
Цілунком зависає
на плечі.
Іти і в’язко
відкривати трунок,
і наперед відчути уночі,
солодкий мед,
коли ще спить
рятунок
У оранжевому
колі
акварель дощу
стаккато.
Видно сонячну
сонату
на оранжевих
хустинах.
Сіра злюка-закарлюка
зачіпається
за днину.
У самотності немає
ні обличчя,
ні ходи.
Спішимо
ми всі туди.
Мій художнику
лукавий,
озовися
не гаркаво,
намалюй мені
мене.
У сумне не заглядай.
Дай
на згадку
чисту кладку,
що самотність
обмине.
* * *
Ніхто не чує,
а зовуть додому
всі дзвони літа
у повітрі рано.
І на вустах,
запечена й кривава
ятриться рана
бабиної втоми.
Принадами спокуса ожива,
відбитком упинається
в коліно.
Хустина,
наче біла павутина,
летить через осяяні слова.
* * *
Цей гріх придумала не я.
Іще Сафо тікала в слово,
і по цей день лишилась в ньому
Уся з цілунків та із втоми.
За танець диких голубів,
розплачуються всі віки.
І чоловік, що носить квіти,
вплітається в рядки привітно
найгрішним натиском руки.
* * *
Вустами доторкнутися замало.
За сім віків
одна єдина мить,
дарована на біле покривало,
у випраній білизні ніжно спить.
І логіка у винятку крива,
і губляться спотворені слова.
І сім віків,
спустошені до краю,
щасливими штрихами западають
у неповторну мить.
* * *
У вічності
немає слова “Пізно”.
З миттєвостей
сплітається воно.
П’ємо до дна,
і трепетне, і ніжне.
Щоб потім
перелити
у вино.
* * *
Із усього, що є,
я трагічне візьму
з собою.
Те, що кимось забуте,
тут, на Землі
було.
* * *
Мак-скакун
з’являється нізвідки,
щоб потім
і зникнути так.
Ви чимось
На нього схожі.
* * *
Вже сон-трава
під вікном
зацвітає всоте
А ви — так і не повертаєтесь.
ЗОЛОТА ЗАВІСА
Пам’яті Марії Заньковецької
присвячується
В житті одне випливає з іншого. Взаємодоповнюється, взаємовиграє. Іноді дано прожита людська доля стає такою близькою і зрозумілою, що диву дивуєшся. Здається, вона зовсім поряд, невидима і жива. Ходить, всміхається, вплітається в твоє серце, і ти стаєш уже нею. Вірніше, вас двоє, але ви немов єдине ціле. Що це? Порив творчості? А чи та єдина істина, яку, нам, Землянам, так ніколи і не доведеться пізнати.
Театр життя,
життя театру...
Два вислови,
суть не єдина.
Я є актриса.
і людина.
У згадці ролі
величаво.
Ідіть до мене,
Хочте слави.
А я, що хочу я…
Нічого, окрім
золотої завіси,
яка миготить,
мов у полі
свіча
І ти шкандибаєш
у ролі.
І пахнуть зірками
убогії села,
холодні вокзали,
квартали, купе.
І щастя скупе.
То хто ж я?
Питання хвилює
і коле.
І лиш відкриваються
довгі передні
незіграних ролей.
Якби змішать
всі ролі у одну,
мої і не мої,
і знані лиш по слуху,
ото була б,
напевне, роль
мойого духу.
І їй позаздрив би
й Шекспір.
З тих пір,
як оплесками зал
злетів,
я більше
не належу вже собі.
Все не моє,
й від Бога.
Мандрую, мов
несходжена дорога,
яка веде кудись.
Лицедійка чудернацька
із таємного кварталу.
Що несеш ти на поталу
королям і їхнім слугам?
За які такі заслуги
вибрала тебе печатка?
Ні сім’ї, ані порядку
в лицедійстві не буває.
Грає, грає, грає, грає
перевтіленням душа.
Сірником гріхи чужії
ти розпалиш для забави.
Лицедійка, не для слави
маску вибрано тобі.
Перестраждать чужим гріхом,
у витвір виліпити глину.
Душа не судить, а живе,
шука причину.
Душа Оленою вмира,
коли дає сп’яніле тіло
не від добра.
І ложе розпускає вуса,
змією обвиває вкотре.
і ти змія, бридка і мокра.
Поволі збираєш
себе аж до краю
у чорних очах куртизанки.
Останки
твоєї душі
вмирають безлико,
ти без’язика...
Ця тиша у залі
зовсім не від тебе,
у вічність спресовується
залюбки.
Не судить вона
падіння Олени,
а навпаки.
І кожна клітинка
єднаючись з небом,
довершено зводить
проміння своє.
Як лялька в руках
чародія-артиста,
так тіло твоє
пружним намистом
збирається купи.
Долоня і руки.
жест і хода.
Із подихом залу,
із тишею слова
твоя театральна обнова
уже неземна.
Це паузи зміст,
якби їх докупи
зібрати усі,
а потім пізнати
їх мову,
то, мабуть, родився б театр,
що без слова,
а жестом би жив
і очима.
І це все стоїть за плечима
Наступних століть.
2.
Намалюю півника, і він заспіває голосом мого серця. Оксамитові і фіалкові звуки відбиваються на падугах світлими колами. Зі сцени в зал виростає липова алея, а тут, на сцені, мій дім дитинства, зітканий із голубих вікон, які підсвідомо відкриваються у зелений світ диких трав, у смішний лемент людей, дітлахів. А ще у пісню, яка виникає нізвідки. І, почувши її, ти застигаєш у тій позі, в якій почула її перший звук: чи з піднятими руками на черешні, чи з віником у руці, а чи просто біжиш по полю і раптом — “Ой у полі вітер віє...”
У роль Софії перейду
натхненням солов’я.
Найбільше роль я цю плекала,
бо в ній була напевне я.
О мій партнер...
Назар і Гнат,
Андрій і ще якийсь нужденний,
ти, наче скрипка напрокат,
мені був посланий на сцену.
Коли гасилися вогні
і простору було замало,
то в третьому ряду дитя
чомусь кричало.
А я кохала, як кохають,
а я пірнала, як пірнають...
То був не танець,
а політ.
І усмішка —
то перший знак.
Буває в спеку тільки так
нестерпно.
Ну, що у тому,
що люблю?
Цілуй мене,
а я стерплю,
щоб долетіти.
Слова не гублять
свою силу.
Мене сьогодні так багато,
що вистачить на вічність цілу,
щоб долетіти.
О мій друже. То було останнє наше примирення. Відкривши двері напівтемної зали, я відчула легке божевілля, яке може відчути тільки жінка. Я ступила перший крок. Відстань віл дверей до сцени здавалася надзвичайно довгою. Навколо перешіптувалися люди, а я йшла і йшла, тримаючи високо над головою білі троянди. Моя хода здавалася вічністю в порівнянні з нашими розлуками. Тільки б не зупинитись, тільки б не впасти від легкого запаморочення. Нарешті прожектор сцени зупиняє мене, і я кидаю білі троянди до твоїх ніг. Я бачу твої очі. Дивно, але тільки тут ми по-справжньому могли належати одне одному.
А потім ти виходиш у ті двері, із яких тільки що прийшла я. До тебе повертається сіра буденність. Вона з очима, які не виражають нічого. Ти стаєш маленьким і покірним. Твої очі злякано стрибають по її брутальній усмішці. Дивно, але чим саме вона могла підкупити тебе. Зробила з тебе маленького горбаня, який печально шкутильгає у безвихідь.
Ці квіти із сліз
і гіркої свободи.
Бо ж те, що сьогодні
чомусь не збулося,
в наступному буде.
Любила занадто.
Занадто — нічого
не варте.
Як варта
навколо вікна,
так я біля серця твого...
Відпусти мене, сцено,
тут на прикидання проба.
Тут не я,
а подоба.
Білим образом думка
уплітається в днину,
відпусти на хвилину.
Умираю від суму,
трагедійного, злого.
Хочу до нього.
Мовчиш і тримаєш
на дужих руках.
Напевне, модерну
у грі моїй мало.
Модерн у витках.
Модерн над конфліктом
світла і тіні.
І хто відшукає
його в павутинні
людських протиріч,
той двері відкриє
театру “У русі”.
Театру, де яблуко
на авансцені
ніжиться світлом
для всього здаля.
Авансценою
буде — Земля.
3.
За сценою пустка,
нікчемні слова.
І ти, мов загублене
літо у сіні.
І дріб’язком котиться день.
Іще не осінні,
а вже пожовтілі думки.
А тут— навпаки.
І де та убогість,
і де та печаль.
Тут шепіт із Богом.
1 котиться думка
здолати Париж...
Париж... О Париж,
із модерну і стилю.
Твоя “Марсельєза” злітає на хвилю,
яку видихає Рашель.
О, пане Ренуар,
якою моделлю
була б для вас я?
Легкості мало...
Мене б змалювали
у спільнім вагоні
без жодних дверей.
На тлі жебраків
і калік.
І жінки з руками,
що падають мертво.
І куполом церкви
з очима святого.
І дзвоном, що ллється
у серце, і з нього.
Радіє, клекоче
і хоче збудить.
О, пане Ренуар,
лиш умова одна —
не руште очей,
у яких владарює самотність.
Її не спіймати.
І тільки у сні
вона знає, що хоче.
4.
Мені наснився сон. Іду по Хрещатику, раптом переді мною гора. Стає лячно.
— Де я? Обертаюся назад — там усе знайоме. А попереду — гора. Підніматися важко. Здається, ось-ось вийду на гору, а там униз, і знов Хрещатик.
Позаду чується голос: “Громадянко, вам потрібн нові форми, ви не знаєте, куди йдете”. Яка я вам громадянка, я — людина. А хіба людська душа може перетворюватись на форми? Вона або є, або ж її майже немає. У неї дві стежки. Одна стрімко падає вниз, а інша підіймається. Роздумуючи над цим. я незчулася, як опинилась на вершині. Раптом звуки знайомої пісні почали плавно підіймати мене над вершиною: “Ой у полі вітер віє...” Відчувши по-справжньому свою приреченість на самотність, я зненацька збоку помітила знайомий силует. То була Елеонора Дузе.
Як останній глядач
закрив за собою двері,
сон пригадався.
Та ж тиша і втома,
і постать знайома.
Дузе, ти незримо
зі мною.
А десь на Хрещатику
пахне весною,
і форми нові придумує “геній”,
і завжди зелені
каштани.
У скруті під небом
Хрещатика путь.
І дзвенять
монастирські слова —
Богу слава.
Й отава, пахуча отава
зростає на тихих горбах.
І юна акторка
сидить на поваленім клені,
і грається геній
із плесом її очей.
І сонце загублено
падає ниць.
І котиться вічність
старезним і сірим колесом
до білих дзвіниць.
5.
Тихого серпневого дня я поспішала до Музею Марії Заньковецької. На моє розчарування, музей не працював, але мені дозволили зайти. Піднявшись на другий поверх, я попросила показати квартиру, де жила Марія. Двері відчинили, і я зайшла. Тут все було знайоме і рідне. У першу мить майнула думка: як мені могло все це приснитися?
Зліва у кімнаті стояло біле крісло, і я запитала “З села привезли ?”
— Так.
— Але чому на ньому чорний шарф?
І зразу ж відповіла сама собі: це образно, Марії ж уже немає. Їдальня здалася холодною і чужою. А от кухня... Я добре пам’ятала, що колись тут щось скоїлось. А ще... Ліворуч, на поличці, біля засушених трав стояла іконка. Її чомусь там не було.
Останню кімнату не відчинили, там жили ролі.
Повертаючись назад, я вже знала цю куплю іконку, і з дозволу музейних працівників поставлю її на тому ж місці.
А ще, про свої видіння і відчуття розповім вам.