Юрий Логвин.
Натурнi Оповiдки
ІМЕНІ НЕ ПАМ'ЯТАЮ
Проблем з моделями в мене не було. Проблеми були з приміщенням. Так з
цією дівчинкою трапилось. Вона вже який день тут на пірсі нудилась, її
матуся все жувала біляші та виноград. І все на дочку цикала.
Я теж на пірсі не один день висиджував -малював сліпучо вохристі урвища
берега та спалену на руде траву. Від прямого сонця піт виїдав мені очі. Та
піти геть не міг - фіалкові гори, іржава трава, темно малахітові тополі,
смарагдові хвилі моря. Що не етюд, то здача.
Дівчинка нудилась І все зазирала до мого малювання. Певно тому на неї й
цикала мати. Крім того, дівчині не давала спокою ще й здоровенна чи то
дівиця, чи то молодиця. Висока, м'язиста із зародковими пилками. Під якимись
зеленими бікіні. Щоб зрозуміти, що вона кобел. не треба було великого
розуму. І досвіду. Але мати цього геть не усвідомлювала. Навіть коли бігала
за біляшами та випити пива, то лишала цю лесбіянку, щоб та назирала за
дівкою.
Коли мати пішла черговий раз на базарчик, а дівиця-гусар залізла у
парку воду, то дівчинка враз опинилась біля мене.
- Не боїшся позувати?
Покрутила головою: "Ні!"
Я схопив ящик з-під консервів з усім причандаллям і поспішив до елінгу
в початку пірса.
Із сліпучого сяйва і спекоти ступили у сутінки і легку прохолоду.
Льоха. Сан-Санич і козак кубанський Філіпович давили "анапульку" (Портвейн
"Анапа", 0.85 л, міц. 19% ). Але закусь! - ставридка "з гар'ю". Мені слиною
аж рота залило. Але запрошення до столу відхилив. Попрохав "діжурку" в
аренду. Знав - корифани не підглядатимуть. По-перше, люди вони солідні,
по-друге - три пляшки "анапульки" І перша в сезонi ставридка!
Філіпович поворушив тараканячими вусами і жестом римського оратора
показав на двері. На дверях висів червоний трубчатий замок.
- Камуфляж, - пояснив Філіпович. - Там засувка. Тебе нема?
- Все правильно. Мене тут нема!
Світло падало смутами через залізні штаби. Дівчинка сиділа на стільці.
Спочатку зробив легесенький контур і почав проробляти руки та лице.
Дівчина, зрештою, подивилась на мене. Перехопив погляд і показав
мовчки, щоб спустила бретелі купальника.
Вона попустила очі на свої оголені пипки.
Надивившись досхочу, перевела погляд на попередню точку.
За якийсь час вона підвела голову і подивилась на мене. Я кивнув. І
вона стягла до лона.
- Та зніми вже зовсім...
Не дивлячись на мене, різко крутонула головою: "Ні!"
І зразу ж за дверима почувся голос її матінки. Голос верескливий,
суджений. А тріо пропитих голосів - баса, баритона І тенора - заспокоювали
її.
Я дивився на важку засувку і переконував себе. шо корифани вже одну
пляшку заробили. Враз за моєю спиною гуркнув стілець. Мені все стисло в
середині. Обернувся -дівчинки тримаючись одною рукою за стільця, виступала
із купальника...
У пополуднє був тільки Льоха. Тому пляшка дісталась йому одному.
Коли пляшка була щедро почата прибіг Філіпович. Щосили ворушив вусами і
страшенно вирячав очі.-
- Юрій Григорович! Я взяв сто!
- "Не заливай, Філіпович. Ноги не витримають! - Тулуб у нього, як добра
шафа, а ноги -яіс ніжки столика з тераси.
- Не віриш?! Пішли, покажу! Чимчикуємо за елінг, де стоїть штанга та
гирі.
Філіпович. замість схопитись за гриф штанги, показує на даму під
кручею. Я дивлюсь на товстенну, спечену до багряних пухирів, пляжницю.
-Присягаюсь, сто! Ми пішли і зважились... Вона трохи більше ста. Я тобі
правду кажу, що взяв, а ти не віриш... Слухай, Юрій Григорович, намалюй мені
її... на пам'ять... Ну намалюй.
- Далеко і, до всього, проти сонця.
- Еть... Шкода... Правда, в мене минулого сезону була це пікантніша
дама... Сто двадцять... Але я взяв, хоч не вірила, що я щиро нею
захоплений... Ця всього сто, але теж прекрасна...
Я в захопленні.
Коли мені трапляється перекладати малюнки тих років, і я бачу той
малюнок дівчинки, то не можу пригадати як її звали І як ми з нею
розпрощались. А от у всіх деталях бачу, як ми стоїмо за елінгом і Філіпович
показує мені свою пасію. 1 кожного разу я аж здригаюсь, так чітко бачу
чотири складки жиру замість шиї, грудей і черева.
І6.III.98.
ОСТАННЯ МОДЕЛЬ АГЕНТА "ЯРЕМИ"
Я чомусь завжди думав, що Акторка набагато молодша за мене. Вона почала
приходити до мене в гості пiсля того, як я, зрештою, одержав квартиру. Хоча
були ми з нею знайомі ще раніше. Від iншої артистичної братії вона
відрізнялась нормальною поведінкою. Тобто не впадала в зайву афектацію де
треба i де зовсім не треба. Вона пробувала себе ще в жанрі казки. Такої собі
герметичної міської казки, може скоріше навіть містечкової. Спроби були
непогані. Але в тих умовах останніх солодких судом Великого Застою про їх
реалізацію годі було й думати.
Якось мені не випадало попрохати її про позування. Хоча я знав, що часу
з неї тоді вистачало. Навіть якось було незручно прохати милу Акторку після
всяких розумних і дуже розумних діалогів постояти голяка.
Тим пак, що вона мені сама привела кількох своїх подруг. А ті в
пластиці руху були просто казкові!
Та все ж якось, от не пам'ятаю з якої нагоди, а все ж роздягнув її. Я
саме тоді заново опановував малинок тушшю очеретиною та гусячим пером.
Людина вона була до всього цікава, отож і попрохала мене десь на
половині сеансу показати їй малюнок.
- О! Як все чітко... А от Микола Петрович завжди робив якось все
загадково, недоговорено...
- А хіба ви знайомі з Миколою Петровичем? Ви ж нiколи не згадували...
- Микола Петрович малював мене багато разів. Я, можливо, без
перебільшення сказати, його остання модель... З ним було так цікаво... він
стільки всього знав... Ну й до всього, дуже приємно, коли тебе малює такий
майстер "акту", як Микола Петрович...
- Це правда. Коли я вчився в художньому, то заприятелював із
бібліотекарками. Вони й дозволяли мені годинами колупатись у старих
зарубіжних журналах із мистецтва. Були там знамениті "Студіо", "Бух арт" та
ще й всякі інші. Майже в кожному номері було по "нюшці" Глущенка. Голенькі
зовсім, у чорних панчохах, у якихось лише дивних капелюхах. Тоді це для мене
було вражаючим відкриттям. Бо ще зі школи я звик до його чудових пейзажів.
Особливо мені подобався один "Азовське море" - зелені прозорі хвилі з
фioлетовими відблисками на гребенях... Ну, а якщо по-правді. то нас,
школярів, не стільки цікавила його слава пейзажиста, як постійні iсторії з
його нащадком Шурою. Шура був чи на клас чи на два попереду мене. Майже
щодня з'являлась на велику перерву його матуся. Як рудий метеор влітала
Марія Давидівна в наш довжелезний темний коридор з постійно включеними
лампочками. Від тих лампочок пускала зайчики діамантовими сережками. На
швидкому кроці розкривала редикюль і висмикувала відтіля Шурин сніданок. Як
правило, французька булочка, розрізна навгад, щедро вмащена маслом, а згори
теж щедро наложене варення чорної смородини.
- У-у-у! - Здригнулася i повела плечима Акторка.
- Отож бо! Шура теж верещав: "У-у-уууу" і кидав мамі в обличчя... Ну.
Марія Давидівна піднімала булочку - i тихенько відносила в коридор Саші. Щоб
той допоміг Шурі з математики.
- Я знаю, що Марія Давидівна весь час боролась із Шурою. А Микола
Петрович не дуже мішався... Він мені сам розповідав таку iсторію. Коли Шурі
було років три, пішов він із ним до зоопарку. Побачив Шура лотошницю з
тістечками. І затявся: "Купи, купи!"
Микола Петрович купив. Шура враз їх пожер. Знов кричить: "Купи, купи!"
Микола Петрович ще купив. Шура і це вмолов і зразу ж: "Купи, купи!.."
Об'ївся до блювоти й проносу... Ледь відкачали.
І Микола Петрович, і Марія Давидiвна всю ніч не спали. А вранці Шура,
як тільки прокинувся, щосили заволав: ''Хочу тістечок!!!"
" Тут я зрозумів, - сказав Микола Петрович, - що він безнадійний. І
щось передбачити неможливо..."
- Це точно. Коли помер Сталін, нас всіх зібрали в найбільшому класі. І
наш викладач військової справи і фіз-ри Сергій Касьянович. плачучи,
повідомив про те. про що ми вже всі знали. І тут Шура Глущенко щосили
зааплодував... Я тоді так злякався. Думав, що Шуру загребуть, а всіх нас, як
свідків, затягають. Бо в моєму розумінні тоді Шура був просто хуліганом, а
не ідіотом. Ну, а що його батько знаменитий агент НКВД, то я й не снив. Про
те, що Микола Петрович мав псевдо "Ярема" і був "секретним сотрудніком", а
простіше - "сексотом", взнав тільки десь в кінці шестидесятих з однієї
передачі "голосів". В тій передачі говорили, що "Ярема" з дружиною "пасли"
та "опікали" Володимира Винниченка та його дружину Розалію Яківну...
- Ну, мені цього Микола Петрович не розповідав!... - Засміялась
Акторка.
- Зі мною ще більше того - зі мною Микола Петрович тільки вітався. І
хоча бачились із ним ми дуже часто, жодного разу не розмовляли.
29. III. 98
НЕБОГА ПЕРЕКЛАДАЧКИ
Як пам'ятаю, в той час Ігор Петровим більше всіх крутився у спілці.
Делегації, гості, місця в готелях, машини, автобуси, квитки на всі види
транспорту.
Я з Ігорем Петровичем був у прекрасних стосунках.
По перше, Ігорю Петровичу дуже подобались мої малюнки. Особливо голих
дівчат. По-друге, він збирав книги по мистецтву. По-третє, він встигав
перечитати всю пресу і завжди був у курсі (дозволеному) всіх поточних справ.
Ну а крім того, він завжди виручав мене з квитками. Але цього разу квиток
потрібен був моїй дивній моделі.
Мені тоді дуже погано велося. Проте я був веселий і бадьорий, бо до
мене приїхали гості. Мої найдорожчі гості. І я повів їх по старому Києву.
Отож біля Софії вона й підкотилась до нашого маленького гурту. В
бадьорому настрої я нічого не мав проти ше однієї слухачки. Не пам'ятаю, щоб
колись ще на мене зійшло таке натхнення до оповідок. Моїх базаринок
вистачило без передиху до самісіньких сутінок.
Домовились, шо малюватиму в квартирі її тітоньки. Тітонька наче
перекладачка iз німецької. А зараз десь у відрядженні.
Коли ми побачили одне одного, то я так зараз розумію, просто сяяли від
радісної зустрічі. Але коли Н. перейшла вулицю, завернула за ріг і
попрямувала до єдиних дверей на фасаді, думаю, що я вже не сяяв. То був
кагебешний будинок і були 70 роки.
Чергова з-за бар'єру мовчки подала їй ключ. Охайна, але темна, кімната
на першому поверсі. Поки Н. хлюпалась під душем, я із сутінок середини
кімнати у театральний бінокль обдивився супротивні вікна цього замкненого
двору. Тільки в одному вікні рухався чоловік. Майка, військові штани.
Вичавлював крем із тюбіка і розтирав по виголених щоках.
Н. вийшла голенька, залізла на канапу з ногами і пожадливо затяглась
сигаретою. Мов із труби пускала дим і зі сміхом розповідала про відвідини
минулої ночі ресторації. Потім легко i невимушене перейшла до своїх пригод у
рідному Пітері. Деталі були виразнi. Чулося з тембру розповіді, що "Кама
сутру" вивчала не з машинопису.
Щиро скажу, малювалося важко. Не знаю, хто б малював при такій
"агітації" краще за мене, але вона сама кинула мені рятівне коло - пиятка з
трьома французами. Отож, чим більше вона розпалювала себе спогадами з
"картінками", тим більше тверезіла моя голова i впевненіше йшов малюнок. А в
неї цей словесний вибух був завершальним кроком до початку регулярного
фізіологічного дійства...
Так шо перелюбу, о радість, не відбулось...
Але малюнки вийшли добрі. Тільки от де поділись ті малюнки, не знаю.
Лишився перший начерк у записній книжці. Більше її не малював. Хоча ще
кілька разів разом із друзями і її водив по київських кручах.
Щоб все завершити красиво, довелося звернутись по допомогу до Ігоря
Петровича. Прохала два квитки ніби для себе і свого малого брата. Дуже
поспішала до Пітера.
Любязний Ігор Петрович все влаштував якнайкраще. Наступного дня ми з
ним здибались у спілці.
- Іду на Хрещатик. За журнальчиками...
І ми спустились разом до метро. Тоді там стояв усього один кіоск, в
якому продавали "іноземні" журнали І газети.
- А! Ігор Петрович! Що не заходили?.. Ну нічого. Все одно я для вас
лишив останній номер "Доокола швята" з гарненькими дівчатками. Ось вам
"Доокола швята" і Блокнот агітатора". Правда, ви можете його не брати,
тільки заплатіть... Ви кажете -дорого? За двох дівчат рубь двадцять
-дорого?.. По-перше, вони завжди з вами, в кишені. По-друге, вони завжди
голі... Правда за ті ж рубь двадцять за пляшку "біоміцину" отам за кахве
можна запізнатись із живою. Але після неї у вас можуть бути дуже погані
спогади... Це вже. по-третє... Я вас ще не переконав?
- Переконали, переконали... - поспішив Ігор Петрович заплатити рубь
двадцять і забрати лише "Доокола швята".
Коли ми з ним прощались, Ігор Петрович обома руками потис мою руку і
проникливе сказав:
- Юрочка, ти знаєш - ці малюнки прекрасні... І модель... теж.
25.III.98.
ЛЕДАЧИЙ КІТ
їхали з концерту в однім тролейбусі. Вийшли одночасно на площі
Толстого. Я спинив її й кажу:
- Я Юрій Логвин. Малюю все прекрасне. Хочу вас намалювати.
- А я про вас знаю. Мені розповідали... - І сміється приязно.
- Невже? Де?
- На побаченні у в' язниці...
- Ха! Он куди про мене чутка дійшла... А сам думаю: "Не поспішай питати
- як треба, то сама розповість."
Домовились про зустріч через три дні. А за цей час я домовився з моїм
приятелем, тепер відомим на всю Україну лікарем, що на кілька годин я можу
скористуватись його помешканням. Власне не його, бо він там тимчасово
перебував - доглядав i за квартирою, і кота годував.
Він зустрів нас уже в дверях і попередив, що за три години він
повернеться
Тільки за лікарем зачинилися двері, стягла з себе блакитну суконочку,
чорну шовкову комбінацію і вмостилась на канапі. А на краю канапи спав
смугастий котяра. Зрештою, моя
Модель стомилась І розляглась на канапі.
Тут котяра встав, потягся, потерся вусатою мордою об її коліна І
вмостився в неї на ногах.
Довелося кота зняти і поставити на підлогу. Малював тепер вже Модель
лежачу. Кіт важко вистрибнув на канапу і знов вмостився в неї на стегнах.
Довелося викинути кота до кухні. Котяра ображено і хрипко понявчав та й
замовк. Один за другим пішли кілька начерків чорнильною ручкою.
Нараз угорі щось хруснуло, дзенькнуло. Обертаюсь до широкого світлого
вікна. З одного боку штора відірвалася. На ній завис котяра і перелякано
нявчав. Довелося ставити стільця і знімати кота. Кинув це ледащо на канапу і
воно стало на чотири лапи і не зрушилось.
Тоді укрутився калачиком біля Моделі і солодко замуркотів... Тепер
можна було добре попрацювати... але вийшов час.
Тільки встигла Модель причепуритись у ванній, як клацнув замок і
вступив мій пунктуальний приятель.
- До речі, як вашого кота звати? - Проникливе спитала Модель.
- Він не мій. моїх друзів... Кузя. Кузя! -Покликав лікар.
Котяра нашорошив вуха, кліпнув одним оком і зараз же знов заплющив.
Тоді лікар взяв кота за передні лапи і перевернув на спину. - Отако й
лежатиме, поки я повернуся із магазину з рибкою.
Ми пройшлися до тролейбусної зупинки, випрошались із Моделлю і
повернулися вже вдвох до помешкання.
Здоровенний смугастий кіт Кузя лежав у тій самій позі навзнак із
піднятими лапами.
Р. 8. З Моделлю ми ше не один раз бачились, але чимдалі мені ставало
незатишніше з її оточенням. Не кажу нічого поганого про жіноцтво. А от
молодики дуже вже були натреновані, накачані, а літні чоловіки занадто
ввічливі й уважні до кожного мого слова. Взагалі до моєї персони. Як всякий
странній. я це відчув навіть раніше, ніж мене почали по-справжньому брати
під зябра... А тут ше так добре обставини склались, що я на пару років
полишив "мать городів Руських"...
Коли, зрештою, повернувся, то лікар сказав мені, що кіт Кузя захворів
на чумку і його довелось приспати.
А з Моделлю я більше не зустрічався...