ТАЄМНИЦЯ
Тоді вся спілка тулилась в кімнатах-закапелках на другому (і
останньому) поверсі старосвітського будиночку на площі Калініна (а перед тим
-- Думська площа, а ще була площею Жовтневої революції, а тепер -- Майдан
Незалежності).
Щосереди та п'ятниці, по роботі, у холі спілки малювали натуру. У
закутку ставили два щити для об'яв -- роздягалка готова. Будь ласка --
роздягайтесь і марш голяка на подіум. Ентузіасти приходили заздалегідь, щоб
зайняти добре місце.
Відвідувачі цього рисувального збіговища поділялись на ентузіастів --
серед них найславетніший -- славний блаженний Сергій Отрощенко; "золотарів"
-- (тепер їх називають "вуаєристами" -- (вони не стільки малювали, скільки
ковтали слину від споглядання жіночої наготи); і випадкових клієнтів, часто
навіть на піддатті, як от добрий рисувальник Тарасенко. Одного разу навіть
з'явився вальяжний Микола Петрович Глущенко (клікуха в системі НКВД --
"Ярема"). Стояв під стіною, щоб ніхто не зазирнув. Він і коли підраховував,
що і за скільки в нього купили з чергової виставки, так само ставав у глуху
оборону, щоб ніхто не міг зазирнути в його записну книжку.
Натура була головним чином жіноча, хоча траплялась і чоловіча.
Була одна особливість у поведінці натури -- чим була гірша модель, тим
вона акуратніше приходила на сеанси.
Т. Я. проходила по першому розряду: зросту високого, бліде лице, очі
зелені, чорне волосся важко падало на тугі білі плечі. Любила стояти, якмога
сильніше виламавшись в талії. Але ще більше любила позувати лежачи.
Викрутить своє багате тіло, прикриє очі рукою, ніби від яскравого світла
сафіту, і з-під ліктя вивчає, хто і як на її голизну вибаньчився. А як
надибає якогось "золотаря", що ще й ніби випадково, просто на нього, коли
міняє позу, стегна розтулить... Добре піддатий Тарасенко одного разу,
вздрівши такий фокус, про срамне тіло Т. Я. виголосив: "Ннну, обєз'яна..."
Зрозуміло, що Т. Я. завжди спізнювалась і завжди через якусь неймовірну
історію... Ну, звичайно ж, їй вірили, вибачали і чекали... Бо вона таки
добре позувала. Позувала і в інституті. Якось Мобуту мені жалівся, що вона
позичила в нього зі стипендії та й по тому... Я ж не можу поскаржитись на
неї, бо не мав з нею ніяких стосунків.
Отож зрештою, про справу. Я спізнився того разу і прогавив кульмінацію
події. Але мені детально про все розповів старий Шамович. Він приповзав
раніше всіх, не дивлячись на свою серцеву задуху. Потім він і старостою був
нашої студії, коли цей будинок на площі зламали і ми малювали в одній із
кімнат худфонду на подвір'ї зруйнованого Михайлівського монастиря.
Як на диво, Т. Я. прийшла раніше, навіть раніше деяких ентузіастів. А
тут якраз почали збиратись члени спілки на засідання секції. Прийшов і
"Співак". Деякі уточнення -- "Співак" невеликого зросту, руденький, з
великими залисинами, очі блакитні, вирячені. Мав сильний і чистий голос.
Особливо вражаюче в нього виходило, коли на повну силу легень у нічному
парадному співав арію Ріголетто із словами: "Партізани, ісчадьє ада,
спрятать куда успелі?.."
Т. Я. стояла в купці ентузіастів і розпускала чернуху про те, як вона
потрапила в авіаційну пригоду. "Співак" піднявся у спілку і, побачивши Т.
Я., привітався з нею. Вона не відповіла. Він вдруге привітався. Тоді Т. Я.
зовсім відвернулась від "Співака". Тоді він смикнув її за руку і вже в лице
їй: "Ти чого не хочеш зо мною розмовляти?.." Т. Я. вишкірилась: "Та пішов
ти!.." -- і врізала "Співакові" по пиці...
"Співаку" стало млосно. Його поклали на канапу і відпоїли
валокардіном..
Мені ця веремія зіпсувала настрій. Тим пак, що я перся через усе місто
на малюнок. Адже ні майстерні, ні своєї кімнати в мене ні тоді, ні ще багато
років по тому, не було, і до всього, в чому тут справа? Чому Т. Я. врізала
нашому "Співакові"? І, взагалі, все це мало неприємний присмак -- я
захоплювався малюнками "Співака" ще зі школи. Коли в майстернях виставляли
на худраду, ми, молоді, бігали помилуватись на "співакових" натурниць. Робив
він малюнки сангіною або вугіллям на великих аркушах рулонного паперу. Я
пильно придивлявся до його вправ. Він так хвацько передавав всі звиви і
опуклості жіночої плоті. Я дивився і запам'ятовував. Потім, багато років
пізніше, мені його прийоми прислужилися.
Через кілька днів здибався я із Заїкою. Заїка, то особлива тема. Він
належав до одного з найсильніших художніх кланів. Навіть у ті часи, коли їх
"батько" був уже не на горі, вони мали і закупки з виставок, і заробіток у
худфонді. Заїка завжди знав найсвіжіші новини про всякі художні та
біляхудожні справи. Пам'ять у нього була чудова, почуття гумору відмінне. Ці
дві якості його не покидали навіть тоді, коли був упитий вщент.
-- Вожатий! -- Кажу я йому (бо він був піонервожатим нашого класу, коли
я вчився у художній школі), -- Може ти знаєш чому Т. Я. вмазала "Співакові"?
-- Т-т-тттти ппппправильно пи-пи-пи-таєш. В-в-в-вона у-у-у-ууу ннас нна
К-ккинь Г-г-г-грусті к-к-кккрутилась...
Тут я зрозумів, що Заїка випив щонайменше пляшку оковитої і треба
набратись терпіння, щоб дізнатись про причину ляпаса.
Заїка пояснював так довго, що я, з ним розмовляючи, підпав під його
сугестію і теж почав заїкуватись.
Отож, якщо відкинути загикування, то справа виглядала так. "Співак" був
степендіатом творчих художніх майстерень. І "Борець" теж був стипендіатом
тих майстерень.
Ті майстерні, то був справжній рай для нашої художньої братії.
Безкоштовне приміщення, стипендія, художні матеріали, натура -- безкоштовно,
ще й майстер-друкар тобі б до послуг і друкарські верстати, якщо ти графік.
У тих майстернях "Співак" малював "большіх" і "малєнькіх ленінов" та ще
кращих, ніж в інституті, оголених натурниць.
Що малював "Борець" -- не знаю. Певно щось про страйки революційних
робітників початку століття. Ну, і як завжди, тягав пудові гирі, м'язи
розкачував. І ось наш Борець щось заметушився, зашарпався. Збігав до
магазинчику, притяг дві пляшки шампанського і здоровенний кульок цукерок
"Мішка". Може кілограмів зо два. Ходить "Борець" по майданчику між
майстернями і десятикілограмовими гантелями біцепси наганяє. "Співак"
виходить із друкарської майстерні і питає: "Чого це ти такий веселий?"
-- Сьогодні до мене Т. Я. прийде! Зрештою умовив! Помалюємо, а потім ми
її оприходуємо. Вона от і шампанського і "Мішок" замовила. Це вже точно,
цього разу прийде,.. не підведе...
-- Теж мені подія, -- каже "Співак", -- кому вона тільки не давала!
-- Може ти хочеш сказати, що ти теж її шворив?!
-- А як же!
-- Сказати можна що завгодно...
-- Потрібні докази?! -- "Співак" теж завівся. -- Так знай, коли вона
почне кінчати, то почне швидко-швидко проказувати: "та-та-та-та-та!"
Як завжди, Т. Я. спізнилась, але вже ж прийшла. "Борець" помалював її.
А потім, коли вона наїлась "Мішок" і видудлила пляшку шампанського, то
зляглась із "Борцем".
І справді, як її вже розібрало, то вона затріскотіла, як заведена:
"та-та-та-та-та-та..."
"Борець" не витримав розреготався.
Т. Я. враз протверезіла і спинилась: "Чого регочеш?"
А "Борець" і скажи, що його "Співак" попередив про оту її примху.
Т. Я. встала, вдяглась і, як "Борець" її не умовляв, пішла геть.
А всі деталі "Заїка" тому так добре знав, бо він ще на той час, по
протекції свого знаменитого дядька, виконував службу і коменданта, і
інтенданта того хитрого художнього будиночку у вишневім ряснім саду.
Із сумом згадую свого піонервожатого. Жива була душа -- п'яний, як чіп,
а почнеш говорити з ним про мистецтво, а він тобі хоч яке завгодно місце з
Гололя процитує. Чи порівняє якийсь фрагмент з "Двох грошів надії" з
"Кубанськими козаками". Хоч як він пив до кінця своїх коротких днів, та
розуму не пропив, а от тіло знищив.